ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ellis Island 1910  (läst 619 gånger)

2004-09-22, 16:02
läst 619 gånger

Hans Svedberg

Karl J Håkanson som är U.S.citizen anländer N.Y. 1910 med S.S.Lusitania från Liverpool. Vad står det i referensen och hur ska man tolka den?
 

Hasse S

2004-09-22, 21:02
Svar #1

Ingrid Wikberg (Inkan)

Mitt försök till översättning:
 
Sista permanenta adress:
Spokane, Wash.
 
Namnet och adress på närmaste släkt eller vän i landet när besökaren kom:
 
Dist et, Goodhue Co
Minn. Mar,14,1900  
 
Slutlig destination:
Wash Spokane  
 
 
Det verkar som han tidigare vistats i staden Spokane i staten Washington.
 
Angående uppgift på anhörig eller vän... det är svårläst - jag tolkar det till att vara ett företag i Minnesota (Minn)?
 
Och till sist verkar destinationen denna gång åter vara Spokane i Washington igen.
 
Den resande har tydligen varit i landet tidigare. Har kanske varit hem till Sverige på besök?
 
Många svenskar kom till Washington och i Spokane fanns en stor koloni av svenskar. Och givetvis från hela Skandinavien. Skogsbruk var huvudnäring där en gång i tiden.
 
Mvh
Ingrid Wikberg

2004-09-22, 21:21
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Kan bara instämma.

2004-09-22, 23:02
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Nej, den tolkningen är inte riktig.
Anteckningen i skeppslistan är District Ct - District court i Goodhue Co. Minnesota, och alla anteckningarna i kolumnen talar om var och när de naturaliserade passagerarna fick sina amerikanska medborgarskap. Kolumnen används tydligt inte till det den är avsedd till, alla personerna i raden är antingen födda i USA, eller har naturaliserats. US Born - USC - US Citizen.
 
Karl Johan Håkanson fick sitt medborgarskap den 14 mars 1900 vid distriktsdomstolen i Goodhue, troligen var han bosatt, eller vistades i området vid den tiden. Nu vid tiden för inresan är han bosatt i Spokane Washington.
 
Om du Hans är intresserad av fler upplysningar om hans situation i Minnesota kan du beställa kopior av hans naturaliseringspapper från Iron Range Research Center i MN. Prova denna direktlänken som tar dig direkt till hans dokument.
 
Det blir ett felmeddelande på länken pga att adressen innehåller ett kommatecken som Discus inte gillar, men du kan säkert klicka dig runt situationen genom att göra ett nytt sök på namnet via Database search i övre högra hörnet. Kom ihåg att både first och second papers finnes, och de nödvändigtvis inte behövde lämnas på samma plats. Jag gissar detta är second, eller final papers, utifrån anteckningen i skeppslistan. Tyvärr, därför att det är first papers, eller papers of intention, som normalt är de mest innehållsrika. Men man vet inte vad man får för man har dem i handen. Prova därför att söka på olika sätt i databasen, med olika stavningar, och kanske på båda förnamnen. Om du finner två förekomster, beställ båda för säkerhets skull.

2004-09-22, 23:39
Svar #4

Ingrid Wikberg (Inkan)

Tack Jan -jag misstänkte att det var någon  konstighet i  just den noteringen -men handstilen är lite svårläst. Men nu ser jag direkt att det är den förkortning som du rättar till. Det borde ha klickat till på Goodhue Co att det var countyt som avsågs.  
 
Som vi kan se så är det ju faktiskt två olika handstilar också!
mvh,
Ingrid W

2004-09-23, 09:05
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Bara för tydlighetens skull; Jag ser att försöket på en direkt länk var ganska bortkastad, sök istället på Karl Hakanson, med den stavningen. Då kommer naturaliseringsdokumentet från Goodhue upp. Jag ser också att sök på Johan Hakanson producerar ett dokument från Chisago, men det är ju inte alls säkert att det är rätt person. Namnet är inte alldeles ovanligt, och sannolikt bör båda förnamnen vara med. Detta med att bli medborgare i USA var allvarliga saker.
 
Om du klarar att sätta upp en tidslinje från invandring till 1900, så kan du kanske se om det är sannolikt att också first papers - papers of intention inlämnades i Minnesota. Detta bör då enligt reglerna ha skett minimum 5 år tidigare, ca 1895. Om du vet var han befann sig då? Detta kunde i sin tur tidigast ske efter att emigranten kunde bevisa minst två års uppehåll i USA.
 
1906 ändrades lagen, processen strömlinjeformades och standardiserades, och arbetet övertogs av den nya, särskilda immigrationsmyndigheten.

2004-09-23, 20:50
Svar #6

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Jan och Inkan!
Det är egentligen jag som letar efter min morfars bror som försvann i USA, senaste tecknet är från Spokane när Karls far, min morfars far, dött i en olycka där.
Vad kul att ni har hittat så mycket intressant. Hasse, min man hjälper mig. Min gubbe (inte Hasse alltså) heter dock Karl Albert (!) Håkansson, född 16 oktober 1872 i Gullabo (H), Sverige, utvandrad 1890 till Philipsburg, Montana, men sedan jag läst Inkans många inlägg och råd om emigrantforskning chansar jag med denne Karl. Det är ju så mycket som stämmer, dock ej mellannamnet.  
Mer om Karl finns under Emigrantforum #221.
 
Hälsningar
Monica

2004-09-23, 21:26
Svar #7

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej igen!
Ska kanske tillägga att Karls far for (ej utvandrade) till Minneapolis, Minnesota 1882. Har ett foto av honom från Moorehead, Minn. Sedan skulle Karl möta honom i Philipsburg, Montana 1890. Slutligen dog ju fadern i Spokane. Karls väg har jag inte kunnat lista ut, men de hade antagligen sällskap.
Hälsningar
Monica

2004-09-23, 22:10
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Hej Monica!
 
Så du letar efter en Karl Albert, och tror att en Karl Johan ändå kan vara den rätte?  
Nja, det tror inte jag ... Nu vet du väl inte säkert vad han kallade sig, eller hur?  
 
Det är fler möjligheter än det man kanske först tänker på. Förnamnet kan vara varianten Karl/Carl eller Charles/Chas, eller till och med Albert. Tidningsklippet du refererar till på Emigrantforum pekar väl ändå starkt på just Charles. Efternamnet kan vara Hakanson, Hakonson, Hokinson, Hawkinson, Hawkins, plus att en rad fantasifullare varianter förekommer i olika index jag tittat i. Men inte nödvändigtvis stavningar folk själva använder. Och klippet antyder väl på ett vis att det sannolikt är Olson? Vad kallades fadern i förnamn i artikeln?
 
Min personliga tro är att du inte ska lägga ned för mycket jobb på den personen som inledde denna tråd. (Inte Hasse alltså) Däremot är jag säker på att det är just han som ankommer 1910 med Lusitania som har ett naturaliseringsdokument utfärdat i Goodhue, Minnesota.

2004-09-23, 23:38
Svar #9

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej!
Tänkte att det kunde vara skrivfel på mellannamnet, eftersom så mycket stämmer för övrigt, plats, tid, ålder, efternamn och första namnet. Han kan ju ha besökt Sverige.  
 
Fadern hette Håkan Olsson, men i artikeln om hans död kallas han för John. Innehållet i artikeln stämmer dock exakt med anteckningarna i dödboken i Gullabo - datum, plats osv.
 

 
 
Ur The Spokesman Review den 13 november 1904.
 
Hälsningar
Monica

2004-09-24, 08:44
Svar #10

Jan Ek (Janek)

Monica,
 
Om jag får föreslå något så ville jag ha lagt ned mest energi på att få läsa i dödsattesten för John Olson. Vad heter han egentligen där? Var och när är han född? Kanske är sonen Charles ditskriven med fullt namn som närmaste anhörig? Tänk också på att attesten mycket väl kan vara för Hakan Olson, även om han till dagligt kallas John. Jag fann en sådan situation i Californien för en annan person, ett juridiskt namn, och ett helt annat han var känd under som stod i dödsnotisen.
 
Om saker och ting fortfarande hänger ihop efter att kollat detta noga hade jag lagt dessa uppgifter till grund för vidare sök. Dessutom, även om händelsen omtalats i lokaltidningen redan kan det ju finnas en dödsnotis publicerad ett par dagar senare, i samband med begravningen, eller hur?

2004-09-24, 11:31
Svar #11

Ingrid Wikberg (Inkan)

Intressant! Det verkar som sonen bodde i Spokane när fadern omkom. I Spokane finns ( fanns?) det även en livaktig SVEA Club, jag hade mail-kontakt med en jämtlandsbördig för flera år sedan och han var med i en dylik klubb. Kanske kan det kollas på nätet för e-mailadress....fråga om folk kan man ju göra överallt.
mvh
Inkan

2004-09-24, 21:15
Svar #12

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
OK, tack för hjälpen.
Hälsningar
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna