ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad heter platsen? Norge.  (läst 894 gånger)

2010-12-15, 18:52
läst 894 gånger

Utloggad Beda Harrysson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:00
    • Visa profil
Jag är väldigt mycket nybörjare på det här med släktforskning. Har redan stött på problem: jag kan ju inte läsa texten som dessutom är på norska.  
 
Detta skall vara orten som angivits som boplats (popæl?) för min farmorsfar. Socknen heter Fet och ingår i Akershus.  
 
Jag funderar på
kværn-e men det verkar inte vara en plats utan ett efternamn.
 
Det här med släktforskning var ju oerhört kul så det vore olyckligt om jag inte kom längre!  
 
;)



2010-12-15, 19:58
Svar #1

Utloggad Beda Harrysson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:00
    • Visa profil
Jag fann en plats som heter Kvernes som ligger i Romsdal, dock hittar jag inte personen bland de döpta.. Och han ska vara döpt.

2010-12-15, 22:14
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Beda,
I vilken bok läser Du?
Vem letar Du efter?
 
Känner Du till att det finns ett norskt forum där Du också kan be om hjälp?
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-12-15, 22:48
Svar #3

Utloggad Beda Harrysson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:00
    • Visa profil
Åh vad snabbt svar!
Jag letar egentligen efter min farmorsfars föräldrar för att kunna forska vidare på dom. Det jag vet är att farmors far skall vara döpt 28/2 1885, men jag hittar inte det någonstans. Jag har endast hittat information om hans konfirmation/vigsel och där står föräldrarnas namn. Jag tänkte alltså att hittar jag farmors fars dopppapper så kanske det där finns mer information om föräldrarna annat än namn.  
 
Här ligger informationen om konfirmationen. Testar att kopiera in länken men skriver sökvägen för säkerhets skull. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=19410&urnread_imagesize=full&show=97#toppen
 
alt.
 
Arkivverket.no
County:
Akershus
Parish or district name:
Fet
Fet
Register:
Parish register (official)
Period:
1892 - 1904 s. 101, nr 29 Hartvig Emil Kristian Larsen. Jag hittar inte hans föräldrar någonstans, inte i folketellingerna. Det är ju svårt att leta efter föräldrarnas födelse/dop papper om man inte vet när de är födda  
 
Mvh Beda Harrysson
 
(Meddelandet ändrat av Bedajohanna 2010-12-15 22:55)

2010-12-16, 09:04
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Beda,
Letade på uppgiften om Hartvig Emil Kristian Larsen f 1885 28/2 född i Xania = vilket jag tror betyder Kristiania. Konfirmerad i Fet kirke 30/9 1900. Föräldrar ungkarlen Ludvig Larsen och pige Elisabet Kristiansdatter. Boplatsen ser ut att vara Kværne och den bör ligga i Fet prestgjeld. Det kan vara en idag försvunnen plats, men det gissar jag bara.
Man kan inte vara säker på att han bor med sina föräldrar.
När man söker i Ft 1900 finns där ingen Gard med ett namn som börjar på Kv i Fet.
Jag råder Dig att be om hjälp på Brukarforuma enl länken ovan.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna