ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norge - Hedmark/Vinger  (läst 825 gånger)

2012-01-04, 02:04
läst 825 gånger

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:49
    • Visa profil
Vad står det i denna norska dödnotis från juli 1852, nr. 128?
 
Jag misstänker starkt att det rör sig om min morfars mors halvsyster, Maria Sophia Hasselström, född 19/3 1806 i Gillberga, Värmlands län [Gillberga C:4, p.249]. Hon var vid sin död bosatt i Tostebol i Ny socken, Värmlands län och gift med länsmannen Leopold Rolander.
I dödboken för Ny socken [Ny C:5, p. 335] står att hon dog d. 11/7 1852 i 'Norrige' och begravdes i Ny 15/7. Detta är allt.
I hennes bouppteckning [Jösse härad FII:51 (1850-1852), p. 2211] är dödsorten preciserad till 'Kongsvinger'.
 
Åldersangivelsen stämmer alltså inte, hon var 46 år vid sin död och dödsdatum anges till 18(?)/7. Då var hon redan begravd. Datumet ser dock ut att ha ändrats från 10/7. Men nog katten står det väl 'Rolanders hustru'? Men vad mer?
 
Bildkälla: Digitalarkivet; Skannede kirkebøker.
Fylke: Hedmark;
Prestegjeld: Vinger;
Ministerialbok: Vinger 1847-1855;
Døde og begravede: 1852. Sidan 422, nr. 128.
 

 
Stefan
 
En direktlänk som ej fungerade har tagits bort. Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Bobbo 2012-01-04 02:14)
Stefan Dake

2012-01-04, 10:10
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Leopold Rolanders hustru, som? af/och? sin? skulld (eller: och som Skilld) har inlogerats på Kongsvinger 35. Texten t h oklar: Inleds ev med: Står putz ensam qvar i g...
Vilda gissningar från Mats

2012-01-04, 11:59
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Lensm[an]d Rolanders hustru, der af sin Mand var1 indlogeret paa Kongsvinger
 
skar Puls aaren ?..er i halsen

 
Trots att dödsnotisen i Ny ger ett prydligt och korrekt intryck är det något lurt med den. För det första uppges ingen dödsorsak och för det andra var den angivna begravningsdagen inte en helg (15/7 1852 var en torsdag). För alla övriga avlidna på samma sida ges dödsorsaker och de är begravda på söndagar.  
Kan det vara att min tolkning av anledningen till hennes frånfälle är riktig och att hon därför begravts i tysthet på en udda dag ?
Den första meningen tycks indikera existensen av någon institution i Kongsvinger.
 
1) Första bokstaven i ordet är inte entydig, men för att det ska ha någon mening bör det vara ett h eller ett v.

2012-01-04, 12:26
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Jag instämmer med Karl Görans tolkning, och håller med om att det står ..der af sin Mand var indlogeret... Om man nämligen applicerar det märkliga v från var på det ord som var osäkert i dödsorsaken, blir hela dödsorsaken skar Puls aaren over i halsen, alltså ett solklart självmord eftersom några olyckliga omständigheter inte nämns.
 
Något är ju märkligt med datumen, men hur det än ligger till går uppgifterna att applicera på ett självmord. I kyrkoboken har begravningsdatumet utelämnats; detta helt enkelt för att det inte skedde någon begravning, i egentligen mening. Vid denna tid fick självmördare (eller självspillingar, som de kallades) inte begravas i vigd jord osv., och det var ju denna kristna begravning som var det väsentliga för prästen. Han har alltså gjort helt enligt kyrkolagen. Självmördare kunde istället bli begravda i markskäl mellan två socknar (ingen socken ville ansvara för eventuella spökerier, genom att begrava den döde mellan två socknar skulle den osalige anden bli förvirrad och inte veta i vilken socken den skulle spöka), grävas ner ute i skogen eller strax utanför kyrkomuren, i senare tid även på kyrkogården, dock på särskild plats.
 
Om man ser till de uppgifter som framkommer i dödboken för Ny stämmer detta också in på ett självmord; att begravningen inte skett på en söndag är helt enligt kyrkolagen. När en självmördare begravdes närvarade ingen präst, bara några få personer (i regel endast de som bar kistan) fick närvara och man fick inte sjunga psalmer. Begravningen skedde i tysthet efter att solen gått ner, och någon s. k. själaringning skedde inte. Många brukade dock passa på att begrava sin anhörige på lördagen, då helgen ringdes in, för att ändå kunna lura till sig en liten klockringning.
 
Mvh, Markus (som både skriver en uppsats om självmord 1700-1900 och är halvt norsk ).
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-01-05, 23:00
Svar #4

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:49
    • Visa profil
Tack alla tre!
 
Mycket intressant! Jag är inte direkt förvånad, det förekom en del mystiska saker i familjen. Och att hon inte begravdes på en söndag har jag missat!
Men det är åtta år sedan uppgiften lades in i min databas.
 
Jag är ledsen för att jag inte svarat tidigare, men jag har bytt bredbandsoperatör och det har varit, och är, en del problem.
 
MVH
Stefan
Stefan Dake

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna