ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malvik Norge Läshjälp  (läst 759 gånger)

2007-08-29, 21:47
läst 759 gånger

Utloggad Kim Lindholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Någon som känner sig manad att läsa Norska
 
Hittade detta men kan inte gissa mig till vad det står. Förhoppningsvis så är det kanske rätt
person som jag har hittat.
 
Jag skulle även vara tacksam om någon hade en länk till en bra sida med gammal stil. Stöter ju alltid på bokstäver som inte finns i mina papper.
 
 

2007-08-30, 00:27
Svar #1

Utloggad arnvid lillehammer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 22:51
    • Visa profil
Hei Kim!
Det står: "12. 28 Decbr. 20 Febr 1 S. i Faste Joen Hanss. Stavsmark Ægte Hsmd: Hans Ols. Stavsmarken, K: Guru Lars-Datter ib. Introduc: same Dag".
Det vil fritt omsett til meir moderne språk seia at det ektefødte barnet Jon Hansen Stavset vart født 28. desember og døypt 20 februar (som var første søndag i fasten), av foreldre husmann Hans Olsen Stavset og kona Guru Larsdatter ibidem (like eins), og at mora vart introdusert i kyrkja same dagen.
Vennleg helsing
Arnvid Lillehammer

2007-08-30, 02:10
Svar #2

Utloggad Kim Lindholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tackar så mycket för översättningen. Vet du vad Stavsmark är för något.  
 
Mvh/Kim

2007-08-30, 08:10
Svar #3

Utloggad arnvid lillehammer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 22:51
    • Visa profil
Det er vel helst ein gard eller eit husmannsplass/torp i Malvik, vil eg tru. Malvik ligg så langt frå her eg bur, så eg kjenner diverre ikkje nærare til det. Du får sjekka eit atlas eller kanskje eit meir detaljert kart over plassen.
Vennleg helsing
Arnvid Lillehammer

2007-08-30, 17:24
Svar #4

Utloggad Kim Lindholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
OK tackar. Då kan jag förhoppningsvis komma vidare.
 
Mvh/Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna