ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp önskas att tyda från norsk kyrkobok  (läst 903 gånger)

2007-08-22, 21:33
läst 903 gånger

Lena Norberg

Hej!  
Jag har hittat min mormors far och mor i en norsk kyrkobok för vigda. Jag skulle behöva all hjälp jag kan få att uttyda vad som står. Har försökt ladda upp webbsidan som bild hit men det funkar inte. Anger istället länken som är:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?dx_id=3751 Här väljer man vigda 1903. De vigdes 23/11(Sidan 79) och har ordningsnummer 264, som dock är överstryket. De heter Adam Ingvard Restad och Emma Kristina Domeij.
Skulle bli så innerligt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig att uttyda vad som står. Det som känns mest intressant är varför ordningstalet är överstruket och vad som står i dess ställe.
MVH
Lena Norberg

2007-08-23, 06:13
Svar #1

Bo Johansson

Jag kommer till en sida med dessa frågor
 
Velg fylke:
 
Velg kirkeboktype:
 
Angi periode:
 
S?k i navn på prestegjeld/sokn:
 
Så du måste nog tala om vilket fylke, etc. man ska välja.
 
// Bo Johansson

2007-08-23, 21:20
Svar #2

Lena Norberg

Hej!
 Fylke ska vara Sör-Tröndelag, kyrkoboken heter Bakklandet: 1901-1911. Välj Ekteviede 1903. Där har de ordningstal 264, 23/11. Hoppas att du kan hitta rätt nu!!
Jag blir så glad att någon vill hjälpa mig!
 
MVH
Lena Norberg

2007-08-23, 22:08
Svar #3

Björn kämpe

Hej!
Det betyder sannolikt att de är gifta i Sköns församling och ej i Trondheim. Av texten framgår att han var från Steinkjer och att fadern var snickare och han själv 1. maskinist samt att han var konfirmerad i Steinkjer 1896 4/10.. Vidare är det tydligt att hon var från Själevad.

2007-08-24, 08:38
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lägger in en länk till sidan, så att fler enkelt  kan läsa. Källan är alltså S?r-Tr?ndelag fylke, Bakklandet, Ministerialbok nr. 604A21 (1901-1911), Ekteviede 1903, side 82. På det gratis tillgängliga scannade norska materialet, kan man välja en mängd funktioner i sidhuvudet, t ex Bildeinformasjon:; Väljer man där att visa denna - jag brukar ha den ?verst - så finns länkar tillgängliga där, vilka också kan vara bra att notera som källor när man vill gå tillbaka.
Lena, Berätta gärna hur det går med Ditt sökande i dessa källor. Säkert nyttigt för många av oss som forskar i norska källor.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-08-26, 12:54
Svar #5

Lena Norberg

Tack Björn!
Enligt vad jag tidigare hade uppgifter om ska de ha gift sig i Sundsvallstrakten, men jag visste inte att det var i Sköns församlig. Vad kan då vara anledningen att de är inskrivna i ovan nämda kyrkobok?
Historien bakom är att de ska ha träffats på den båt där Adam var 1:e maskinist och att Emma blivit gravid. Min mormor är född i sverige den 19/4 1904. Emma var altså gravid när de gifte sig . Sen ska Adam snabbt efter giftermålet, innan min mormor föddes, ha lämnat Emma för att själv emigrera till Amerika.  
Vet någon hur man kan forska bakåt i Adams familjs historia?. Vad jag har förstått finns det inte i Norge motsvarigheten till de svenska husförhörslängderna
 
MVH
Lena Norberg

2007-08-26, 14:29
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man får gå vidare i ministerialböcker och klokkerböcker. Konfirmationsboken ger ofta mycket upplysningar så du kan börja med att går till Steinkjer i Nord-Tröndelag och slå upp konfimationen som ju anges i vigselnotisen. Då får du föräldrarnas namn, fadern har du redan men modern hette Johanne Moe. I konfirmationsboken står dopdatum , som Norge kan vara en lång tid efter födseln. I detta fall 25/12 1881, gå till ministerialboken så finner du där dopet och föräldrarnas födelseår. Sedan får man gå vidare bakåt som man gör här ungefär, men avsaknaden av husförhör gör det svårare att få familjebilden. Då kan man ha hjälp av folkräkningarna på digitalarkivet. Det är lite seg förbindelse idag så jag har inte testat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna