ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norra Rörum AI:15 (1846-1855) Bild 92 / sid 89  (läst 631 gånger)

2015-04-24, 13:32
läst 631 gånger

Utloggad Eva Eskilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:11
    • Visa profil
Tacksam för hjälp med vad den latinska texten överst i anmärkningskolumnen i bifogad husförhörslängd betyder.

2015-04-24, 15:10
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Jag läser det som Nihil ex tribus philosophiæ partibus, vilket jag får till ungefär ”Ingenting utav filosofins tre delar”. Som synes har varken Nils Jönsson eller hustrun fått något betyg i kolumnerna för Hustavlan och Spörsmålen i Luthers lilla katekes, och jag misstänker att det kan vara detta prästen syftar på - Hustavlan delade nämligen med hjälp av bibelcitat upp världen i tre delar (stånd), det andliga, det världsliga och hushållet, och förklarade hur de skulle styras.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-04-25, 11:36
Svar #2

Utloggad Eva Eskilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:11
    • Visa profil
Tack för hjälpen. Det var en mycket intressant information.
 
Med vänlig hälsning,
 
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna