ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Motala C:2 sid 217  (läst 518 gånger)

2013-12-01, 21:46
läst 518 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Undrar om någon kan översätta texten i den nedersta bilden som är tagen ur en födelsenotis från 1698 - C:2 Motala sid 217.
 
 
Mvh
Marianne

2013-12-02, 10:21
Svar #1

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Det gäller alltså den nedersta/andra bilden i det länkade inlägget som kommer från Motala C:2 sid 217 (längst ner på sidan).
 
Britt-Marie Waller, som har erfarenhet av denna svårlästa skrift, har försökt tolka texten och skriver:  
Jag har bara läst medicinsk latin, så därför är jag inte så säker på denna text:  
Suppleta est [13 jan 1773 ... ] lacuna ex adnotation ibus hand?.., Mariti huig Margareta Apelbom  
iorum Patris, 21 apr. 1752 denatis in Foliis ... sacris suis Biblius Wernerianis prefixis olin faltis.

 
Så här skriver Bo Persson den 26 mars 2011 kl 12:25 under  
AF » Läshjälp » Östergötland » Motala » Motala dödbok 1766 samt 1773:
Margaretas födelsenotis är kompletterad i samband med hennes död;
av den latinska texten längst ned på sidan framgår att födelsedatumet och
hennes namn ditskrevs 13 jan. 1773 med ledning av anteckningar i hennes bibel. (från Motala C:2 sid 217)
 
Det är framför allt vad som hände den 21 april 1752 som är intressant.
 
Margareta Gustafsdotter Wetterström föddes 1698 i Motala och dog där 1773.  
Hon gifte sig 1715 med Nils Appelbom och hade varit änka efter honom i 21½ år när hon dog.  
Dvs Nils Appelbom dog runt 1751, men vi hittar honom inte i dödböckerna från Allhelgona/Skänninge eller Motala.  
 
Kan tidsangivelsen ha något med makens död att göra?
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2013-12-02 23:13)

2013-12-02, 23:36
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Marianne!  
 
Jag läser den latinska texten såhär:
suppleta est 13. Jan. 1773. heic lacuna ex adnotationibus
hand dubiis, Mariti huj[us] Margaretæ Apelbomiorum
Patris, 21. apr. 1752 denatis, in foliis de sacris suis Bi-
blus Wernerionis præfixis olim factis
.
Min översättning blir ungefär Tillagt är [den] 13 januari 1773 [till] detta glapp i anteckningarna utan tvekan, [att] denna Margareta Appelboms make avlidit 21 april 1752, [vilken anteckning] i sidorna i deras heliga Wernerska bibels inledning vid den tidpunkten gjordes.  
 
Det verkar alltså som att man först den 13 januari 1773 upptäckte (kanske i samband med likpredikan över Margareta?) att makens exakta dödsdatum saknades, på grund av en lucka i kyrkoboken. Dock fanns datumet antecknat längst fram i familjens bibel, och denna datumuppgift ansågs otvivelaktig eftersom den nedtecknats vid tiden för makens död (kronologiskt tillsammans med andra anteckningar om familjen?). Dock kan man ju fråga sig varför Margareta sägs ha varit änka i 21½ år, det borde ju snarare vara omkring 20½, om maken nu dog i april 1752?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-12-03, 10:22
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tusen tack Markus!  
 
Ja man kan fråga sig varför det då står att Margareta varit änka i 21½ år i hennes dödsnotis.
Men det är kanske sonen Peter som lämnat uppgiften och räknat fel helt enkelt?
Jag har inte kollat mantalslängderna, men efter vad jag förstått så bodde Nils och Margareta
i Allhelgona fs vid tiden för Nils död och inte i Motala där Margareta vistades sista tiden  
och där anteckningen gjordes.
 
Mvh
Marianne

2013-12-03, 11:36
Svar #4

Börje Abramsson

Tack för informationen!
 
Det är inte ända gången som felräkning förekommit i kyrkböckerna. Tyvärr har jag stött på det ett flertal gånger!!!
 
Men en viktig information saknas! Hur gammal var Nils Apelbom när han dog?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna