ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Centralfängelset Långholmens kyrkoarkiv  (läst 516 gånger)

2011-03-07, 13:39
läst 516 gånger

Utloggad Patricia Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2011-03-08, 16:39
    • Visa profil
Sitter lite fast här med Eric Tholsson/Thorsson, jag hittar honom här:
 
Centralfängelset Långholmens kyrkoarkiv, Kyrkoböcker, SE/SSA/6045/A I a/2 (1854-1856), bildid: 00043687_00107
 
Men det är så liten text att jag har svårt att läsa allt. Jag kan se att hans pappa anges vara Thor Olofsson från Gräsmark död 1847 och mamman Brita Jansdotter och fattig-något.
 
Var står det i resten av rutorna? Jag behöver inte veta exakt allt. Vad har åkte in för vet jag redan så det behövs inte översättas. Men jag behöver kunna följa honom på något sätt.  
 
(Hittar pappans dödsnotis och finner honom även en gång i Gräsmarks HFL men utan sin fru så jag sitter verkligen fast. Dessutom finner jag inte att Eric var född i Gräsmark vilken försvårar saken...)
 
All hjälp uppskattas mycket varmt! Tack!

2011-03-08, 10:07
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Patricia!
 
Jag lyckades till sluta tyda all text (när jag ändå höll på tänkte jag att jag lika gärna kunde tyda rubbet ), och det verkar som att du får en del ingångar till källorna. Kanske är det möjligt att hitta honom hos spiksmeden Felling i Stavnäs socken 1836-1838, och följa honom bakåt därifrån?
 
Födelseår, månad och dag, samt ställe, uppgifvet till By, Socken, Stad, Härad och Län.
Född den 25te September 1819 i Gräsmark Sn Wermlands Län.
 
Föräldrarnes namn, stånd och villkor, samt om de lefva och hvarest, eller när och hvarest de aflidit.
Far: Inhysesmannen Thor Olsson, död, år 1847, i Gräsmark Sn. Mor hustrun Brita Jönsdotter, lefver i stor fattigdom och bor ibm
 
Uppfostran, förra yrke, eller näringsfång samt tiden och stället för första och sista Nattvardsgången.
Wistades hos sina föräldrar till 17de året, hvarefter han tjenade hos Spiksmeden Felling i Stafnäs Sn 2 år; Sedermera åter hemma hos fadren ungef. 3. år. Öfriga tiden till häktandet drifwit omkring, uppehållandes* medelst förfärdigande och försäljning af mindre smides- och messingsarbeten, spännen etc.** Nattvardsgång 1a 1835 i gräsmark Socken. Sista 1844. ibm.
 
Ogift eller gift samt om hustru eller nära anförvandter lefva, uppgift å deras namn och vistelseort.
f. d. Dräng, smedeslärling.
 
De församlingar der personen varit eller bort vara mantalsskrifven och tiden när, så att deraf må synas hvilket fattigvårds-samhälle fången vid afgången från fängelse tillhör, enligt K:gl. Förordn. d. 13 Juli 1853.
Endast tillhört Gräsmark Sn Wermlands Län (utom åren 1836-38, då han vistades i Stafnäs Sn), dock utan att wara ordentl. mantalsskrifven.
 
Om, när och af hvad anledning tillförene häktad, för brott tilltalad, frikänd, bestraffad eller benådad.
1841. i Wermlands Län för 1. res. stöld med (7 d. WtBr. och upp. Kpl.) Fortsatte sedan åter sitt kringstrykande lefnadssätt, arbetande på åtsk. ställen i smideshandtverket. 1851. ibm för 2 res. stöld och 1. res. inbrott med (28 d. WtBr och upp. Kpl.) wandrade sedan omkring*** liksom förut. Häktad i Juni 1854 å Wermland och**** Nu för 3. res. stöld och 2. res. inbrott dömd, utom 29 par spö och upp. Kpl. till 5. års. f.a.
 
När och af hvad orsak personen till fångvårdsanstalten ankommit, samt beslutet derom.
Ankom den 20de Januari 1855, dömd för 3dje res. stöld och 2dra resan inbrott, till 4 års. f. a. Jel. (Wäse Härads R.) Kongl Svea HofR.s utslag af den 28 November 1854.
 
Framsteg i Christendom, läsning, skrifning, m. m. vid ankomsten.
Läser: Innantill: försvarl. Utantill: Någorl. Förstår: - Do.
 
Nattvardsgång.
d. 6/4 55. d. 24/2 56. den 12/4 57. [den] 6/6 58. [den] 9/0 59.
 
Dagen när fängelse eller arbetstiden slutas.
1860 den 20de Januarii.
 
Tiden när afgången skett, på hvad sätt och hvarthän.
Enl. pr. bet. vid frigifn. d. 14/1 60.
 
Anmärkningar.
Medf. Prestbetyg.
 
Mina egna anmärkningar:
* Meningen fortsättes längst ner i efterföljande kolumn.
** Åter i samma kolumn.
***Meningen fortsätter längst ner i efterföljande kolumn.
**** Meningen fortsättes längst ner i efterföljande kolumn.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-08, 16:32
Svar #2

Utloggad Patricia Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2011-03-08, 16:39
    • Visa profil
Hej Markus,
 
Tack så hemskt mycket för all din hjälp med att överanstränga ögonen på all denna text (som inte var så himla bra uppdelad, lite här och lite där :D)
 
Jag ska se om jag kan hitta honom i Stavnäs, men jag tror att det riktiga problemet blir i Gräsmark de tidiga åren... Jag hittar hans far på sid 370(Svars numrering) i HFL för 1838 men inget om att han ska ha kommit någonstans ifrån utan som om han skulle tillhöra Sälhsjön. Men tittar jag på tidigare år så finns han inte där... Men jag ger inte upp - något måste man ju göra :D
 
Återigen, tack så hemskt mycket!
 
/Patricia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna