ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mattias Busch, Capten vid Ovikens Compani  (läst 2379 gånger)

2000-08-09, 18:50
läst 2379 gånger

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Har någon stött på Mattias (Nils ) Busch som var kapten vid Oviken s Compani. Han ska ha varit prästson från Järvsö och dog 1716. Han var gift med Magdalena Lundell som var född 1681 och dog 1765.
Magdalena och Mattias hade två döttrar
Magdalena f 1701 och Elisabeth f 1706 i Offerdal

2000-08-10, 19:20
Svar #1

Rolf Lusth

Hej Carin
 
Mathias Busch (Busk, Busck) (Nils kan du nog glömma) var son till Carl Matthiae Busk död 1679 och Beata Columbina och genom faderssidan till ytterligare präster i Hälsingland. Detta enligt ärkestiftets herdaminne. Vidare hamnar du in i de omdiskuterade Brömssläkterna i Hälsingland.
En hel del finns skrivet om de efterföljande släktleden i böcker som handlar om byarna Klövsjö och Rätan i södra Jämtland. Dessa säljs av hembygdsföreningarna i respektive by.
Jag har dödsdatum för Magdalena Lundell den 27/12 1766 och för Mathias 15/4 1716. Magdalena skall ha gift om sig med pastor Drake vilket måste ha varit Jöns (Johan) Drake (Han ej herdaminnet tillgängligt just nu).
Magdalena Busch gifter sig med komministern i Rätan/Klövsjö Mårten Njurén och äktenskapet blir barnlöst men de uppfostrar en av Elisabets döttrar nämligen Margareta. Elisabet gifter sig med fältväbeln sedermera fänriken Hindrik Kruus född i åbo Finland 31/12 1715 död 1797 i Rätan.
Jag härstammar från deras dotter Maria vilken är stammoder för släkten Lusth från Rätan.
 
Släktforskarhälsningar
 
Rolf Lusth

2000-08-11, 19:50
Svar #2

Utloggad Rolf Wirén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-04-24, 17:39
    • Visa profil
Hej  
 
I en antavla över min hustrus farmor finns en Henrik Kruus och hans hustru Kristina, f. 1706.
De ska ha en dotter född 1747 i Österåsen (Åsarna el Berg i Jämtland) som heter Beata.
Kan dessa uppgifter stämma? Själv har jag ännu inte hunnit kontrollera uppgifterna i denna antavla.
 
Hälsningar
 
Rolf wirén

2000-08-11, 19:55
Svar #3

Utloggad Tore Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2008-11-22, 16:47
    • Visa profil
Hej Carin!
Jag härstammar också ( i 7:e generationen) från Mattiaa dottern Kristina Elisabet.  
I Svenska Antavlor 1991:3 finns åtskilliga anor till honom angivna (antavla nr 158).
En hel del intressanta uppgifter finns även i en artikel av kaptenen Lennart Westerberg i publikationen Sunnebygden för 1983 (årsskrift för Sunne(Z) hembygdsförening) som Ditt bibliotek lär kunna skaffa från Östersunds bibliotek.
Hälsningar
Tore Jonsson

2000-08-12, 12:47
Svar #4

Rolf Lusth

Hej!
 
Till Rolf Wirén
Det stämmer att Hindrik Kruus och Elisabet Busch
hade en dotter Beata född 3/3 1747 vart är jag ej säker på men kan mycket väl vara Österåsen då de under någon period bodde på militärbostället där vilket är Österåsen 3. Familjen hade ytterligare minst 2 barn, Maria född 16/4 1745 och Margareta född 24/3 1749. Varför jag skriver minst är att Mattias Ling när han skrev Bidrag till Bergs Sockenkrönika hittat någon anteckning om att familjen hade många barn. Beata gifte sig den 25/3 1778 med Jöns Olofsson från Österåsen 5 född den 20/3 1740 (flera uppgifter förekommer, ej kollat). Han skrives som krögare på Älderkrogen under Österåsen 5 och angives även som dragon med tilläggsnamnet Byberg.
 
Till Tore Jonsson
Från vilken av Kruuses barn härstammar du. Det är av intresse då jag för några år sedan påbörjat ett arbete att ta fram alla släktgrenar härstammande från Christopher Jonsson och Maria Hindriksdotter Kruus. En uppskattning är att det idag finns ca 1800 personer härstammande från detta par spridda över stora delar av världen. När jag läste Svenska Antavlor om denna släkt vet jag att funderingar fanns om vissa uppgifter, vilka kan jag nu ej minnas har du några kommentarer.
 
Till Carin Cullander-Stiberg
Uppgifterna att flickorna Busch är födda i Offerdal var för mig en nyhet. Har du hittat det i födelseboken för Offerdal? Det stämmer med Mattias komendering till skansarna i västra Jämtland. Mattias var från början lantmätare och på Lantmäteriverkets arkiv i Gävle finns mycket kartmateriel som han varit delaktig i och undertecknat. Har en förteckning någonstans över allt detta material om det är av intresse.
 
Som jag skrev i mitt förra inlägg så finns den från de södra delarna av Jämtland mycket litteratur som berättar om de äldre förhållandena i denna bygd.
 
Rolf Lusth

2000-08-12, 17:58
Svar #5

Utloggad Rolf Wirén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-04-24, 17:39
    • Visa profil
Hej Rolf  Lusth!
 
Tack för ditt svar.  
Våra uppgifter betr Hindrik Kruus och Kristina Elisabeth Buschs dotter Beata verkar stämma för när jag tittar noga så står det att hon är född i Österåsen 3. Beata är enligt de uppgifter jag har gift med en Jöns Olofsson född 1740 i Österåsen 5 och har en dotter Stina Jönsdotter född 23/9 1785 i Österåsen 5.
 
Ligger Österåsen i Bergs socken? - den antavla jag fått  anger tyvärr inte socknar.
 
Det var intressanta uppgifter som kom fram i denna diskussion, hoppas nu bara att vägen fram till dessa personer stämmer - jag får nog sätta igång och komplettera / kontrollera de uppgifter jag fått.
 
Rolf Wirén

2000-08-12, 20:14
Svar #6

Rolf Lusth

Hej!
 
Först en rättelse Jöns Olofsson från Österåsen 5 är född den 20/2 1740.  
Österåsen ligger i Bergs socken.  
Enligt Ling är Stina Jönsdotter född 23/4 1785, vet ej vilket som är rätt. Hon gifter sig med nämndemanen Olof Persson i Österåsen 4, de får barnen Anna född 6/1 1814, Jöns född 7/10 1818, Per född 1/11 1821, Brita född 12/2 1825 och Gölin född 16/10 1829. Fortsättning finns också i Lings bok. I en av de övriga böckerna finns en avskrift av en Torpavhandling mellan Hindrik Kruus och Jon Christophersson i Rätan (Far till den man som Maria Hindriksdotter Kruus gifter sig med).
 
Rolf Lusth

2000-08-13, 18:52
Svar #7

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Oj Tack för alla intressanta upplysningar.
Jag är ättling till Elisabeth Busch som gifter sig med  Hindrik Krus. Enligt min morfar Axel Sivertsson från Rörön som var mycket släktintresserad och hade fått mycket kunskap av sin mor Maria Sivertsson från Nästeln, kom Hindriks mama från Åbo och bosatte sig i Myssjö med den då några månader gamla sonen. De skulle ha adlig börd. Trot den som vill tills annat bevisats.
I övrigt stammar jag i nyare tid från Sivert och Maria Sivertsson från Nästeln i Rätan med anor från främst Klövsjö, Rörön och Rätan.

2000-08-14, 00:44
Svar #8

Rolf Lusth

Hej Carin!
 
Hade lite problem att reda ut härstamningen enligt dina uppgifter. Det är väl så att Axel Sivertssons mor heter Maria Göransdotter efter sin far Göran Näs och hans far heter Sivert Göransson. Hur många barn hade Axel Sivertsson och Johanna Teresia Hultberg? Har ej tillgång här hemma till några uppgifter så jag kan kolla på Myssjö men dina uppgifter om Hindriks mor är mycket intressanta och jag skall undersöka dem så fort möjlighet ges.
Läste även ditt inlägg under Barnhusbarn och undrar hur kommer Maria Sofia Stigberg  
in i släktträdet.
 
Rolf Lusth

2000-08-14, 20:55
Svar #9

Utloggad Tore Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2008-11-22, 16:47
    • Visa profil
Hej Rolf Lusth
 
Jag härstammar från Kruus' dotter Greta (1749-1803), g.m Olof Johansson (1737-1817) via deras son Henrik Olsson (Kämpenberg som soldat).
Antavlan nr 158 har jag inte kontrollerat  närmare men den bär ju snabbt in i Buresläkten med de problem det innebär.
 
Har Du något begrepp om Henrik Kruus´ härstamning? Jag vet att det är många som  har letat utan säkra resultat. Jag har som kandidat en Johan Kruus (1690-1731), militär som började som volontär vid  Björneborgs inf.reg 1709 och slutade som fältväbel vid Åbo läns inf.reg. Många oklarheter  finns emellertid, och ingen säkerhet.
Tore Jonsson

2000-08-14, 22:31
Svar #10

Rolf Lusth

Hej Tord!
 
Har ej gjort något allvarligt försök att hitta Hindrik Kruus föräldrar. Carins muntliga uppgifter verkar ju vara av intresse har du kollat dessa i Myssjö kyrkoböcker.  
 
Rolf Lusth

2000-08-16, 08:53
Svar #11

Utloggad Tore Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2008-11-22, 16:47
    • Visa profil
De muntliga uppgifterna om att Kruus härstammade från Finland stämmer nog, för i  dödsrunan i Rätans (Z) dödbok för den 12 nov 1797 står: flydde han med sin moder hit till landet [från Åbo] 1716.
Jag har dock inte hittat honom i finska Släktdatas listor över finska flyktingar i Sverige i anslutning till 1715 års krig.
Hälsningar
Tore Jonsson

2000-08-16, 21:59
Svar #12

Sven-Erik Svensson

Det finns en gård i Ösa, Ås sn som tidigare kallades Kruusgården och vars bönder fram t o m
någon gång på  1700-talets senare hälft hette just Kruus.

2000-08-17, 19:17
Svar #13

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Till Rolf Lust
Naturligtvis hette min morfar Axels mamma Maria Göransdotter och hans pappa Sivert Göransson
Jag vet inte var jag hade mina tankar när jag skrev mitt inlägg.  
Axel och Therese fick fyra barn. Min mamma Margot f 1911 och död 1963, Einar f 1913 boende i Rörösjön och Gunnar f 1920 bosatt i Rätan.
De hade ytterligare en son som dog som spädbarn.
 
Maria Fredrika Stiberg kom som barnhusbarn från Allmänna Barnhuset till bonden Jöns Göransson i Rörön. Hon gifte sig sedan med Göran Göransson i Rörön och är mamma till Göran Göransson Nähs och farmor till Maria Göransdotter.

2000-08-17, 19:21
Svar #14

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Hej Tord
Jag härstammar också från Greta( Margareta) Henrikdotter-Kruus men via hennes som Johan f 1782.

2001-04-21, 22:04
Svar #15

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Jag söker vidare på släkten Kruus och har fått tips om att det finns en släkt med detta namn i  Bjärnå inte så långt från Åbo. Medelar vidare om det blir något napp på detta tips.

2003-12-03, 19:57
Svar #16

Utloggad Birgitta Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:52
    • Visa profil
En anmoder till mig, Magdalena Nilsd:r Wäste, bodde på gården Eltnäset i Oviken med sin make länsman Salomon Nilsson. De överlät Eltnäset till sin äldste son Sven Salomonsson, som tämligen omgående sålde Eltnäset till häradshövding Johan Magnus Behm. Magdalena och Salomon flyttade till prostgården i Oviken, där hon dog den 20 dec 1803. Därför bör väl prosten ha känt henne ganska väl och han skriver i dödboken: Magdalena Nilsd:r Wäste, född 29 dec 1734 av föräldrarna tullnären och inspektorn  Nils Wäste i Ås stad och Stina Busk. Njöt efter faderns död uppfostran av styvfadern fältväbel Hindrik Krus i Rätan. Tjänte hos kom Mårten Niurén i 4 år och sedan i 2 års tid hos kontraktsprosten Selin.....
 
Magdalena var enl uppgift född i Berg, men denne Nils el Niklas Wäste har jag inte lyckats hitta någonstans.
Christina Elisabeth Busch måste ju ha varit gift med denne Nils Wäste först och sedan som änka gift om sig med furir Hindrik Krus 16 juli 1744 i Berg.
Vet någon något om denne Nils Wäste?

2003-12-07, 12:33
Svar #17

Rolf Lusth

Ytterligare en pusselbit i historien kring släkterna Busch, Kruus och nu även Wäste. De som forskat och skrivit om södra Jämtland (Ullberg, Grinde, Ling kanske någon fler) har alla haft svårt att placera vart dessa personer bodde och utfärdat flera frågetecken. Du nämner här Eltnäset i Oviken, men hör inte Eltnäset till Berg. Byn finns i alla fall upptagen i Lings bok om Bergs socken. I denna bok finns ingen av dina personer omnämnda. Jag är dock fullt medveten om att boken ej på något vis är helt fullständig och även kan innehålla en del felaktigheter. Jag har dock någonting i bakhuvudet om en gård i Oviken med ett snarligt namn. Allt det du nämner om Magdalena verkar också helt logiskt med den historia vi känner till. Det som dock är förvånande är att varken Ullberg eller Grinde nämner någonting i sina böcker. Min reflektion utifrån det du skriver blir följande som en arbetshypotes. Nils Wäste tullnär och inspektor borde tjänstgöra i västra Jämtland eller är han till och med av Norsk börd. Det stämmer även bra med Elisabet Busch som enligt uppgift i inlägg tidigare var född i Offerdal, förmodligen under faders kommendering till västra Jämtland. Det är kanske även här vi skall leta efter Hindrik Kruus moder. Jag har ej sökt henne i registret över döda i Jämtland. Frågorna är mycket intressanta och jag hoppas att tiden nästa år medger en djupare forskning kring den problematik som jag tagit upp i detta inlägg.
Kanske kan Karl-Göran Eriksson ge oss någon ledtråd i de frågor som finns (Skulle vara mycket tacksam om du har någonting utöver det som finns i litteraturen).  
Rolf Lusth

2003-12-07, 13:29
Svar #18

Ingrid Wikberg

Rolf! Det finns alltså två Eltnäset; en liten by  bakom Hoverberget, Bergs s:n (på den lilla halvö som berget och kyrkbyn ligger på och där jag själv har mina rötter);  
och så en gård i Ovikens s:n
Så det är lätt att bli förbryllad om man inte vet detta.

2003-12-07, 14:43
Svar #19

Ingrid Wikberg

Om Kruus/Krus; en gång kom jag över denna uppgift i Familysearch, som jag sparat eftersom jag mindes tidigare fråga om Kruus och tänkte skicka in men det blev aldrig av. Det kanske ej är något nytt men varsågod:
 
Maria Hinriksdotter Krus f. 16 april 1747 i Klövsjö;  
föräldrar var: Henrik Krus & Chri.Elis Bush
Maria gifte sig i Rätan den 14 nov 1779 med Christopher Jonsson.
 
De verkar passa in !?

2003-12-07, 18:39
Svar #20

Rolf Lusth

Ingrid! Det var alltså rätt som jag skrev i mitt inlägg att det fanns en gård i Oviken. Men har den gården exakt samma namn? Jag har för mig att det är någonting i ändelserna som skiljer.
 
Den Maria du nämner är den person som finns i mitt inlägg ovan den 10 aug. 2000 och det nya intressanta är att hon skall ha haft en halvsyster. Förgreningen framåt är spännande och släktträdet spänner idag över flera länder.
 
Rolf Lusth

2003-12-07, 19:14
Svar #21

Ingrid Wikberg

Rolf! Jag känner enbart till att man säger Eltnäset i båda fallen. Någon med mer kunskap i Ovikens historia borde känna till detta!

2004-11-13, 10:40
Svar #22

Ingrid Wikberg

Hindrik Kruus avled 12/11 1797 i Rätan
Hustrun Christina Elisabeth Busch avled 14/6 1785 i Rätan.
 
Döttrarna Beata f. 3/3 1747, Margareta f. 24/3 1749, Maria f. 16/4 1745: Alla födda i Rätan.
 
Beata avled 29/8 1808 i Älderkrogen (Berg) ligger i Åsarna. (bl a ett gammalt skjutsställe)
 
Margareta avled 4/9 1803 i Sved, Rätan.
 
Maria avled 10/2 1823 i Rätan.
 
Uppgifterna kommer från CD:n Ministerialregister Jämtlands län
 
Fast dessa uppgifter kanske redan var kända? Lägger dem dock här för andra att hitta som söker på Busch/Cruus
mvh
IngridW

2009-06-06, 06:39
Svar #23

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Mattias Busch var fadder 1695 i Nordingrå för Christopher Ersson Norman och Margreta Salins son Erich. Kan han ha varit släkt via Margretas farmor Segri Halfwardsdr (1601-1704), dtr t Halfward Johansson ohh Helena Swensdr i Ljusdal?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna