ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marie Ade, Ragunda, spelat in en skiva  (läst 2857 gånger)

2003-07-02, 22:42
läst 2857 gånger

Helen Edin

Jag söker en kvinna som hette Marie Ade och bör vara född allt från 1900-1920. Har faktiskt inte en aning men denna kvinna ska ha spelat in en skiva och eventuellt vara född i Ragunda. Jag fick höra detta av en kvinna som talade om att Marie Ade var kusin till min sambos farfar Gunnar Håkansson F:1908 i augusti Döviken i Ragundas församling.

2003-07-03, 01:18
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Om Marie Ades härkomst vet jag inget, men hon gjorde åtminstone fyra inspelningar på skivmärket Knäppupp 1955-1956:
 
Bröllop i Fatmomakke / Erik Johnssons ork.
En hand en kyss ett hjärta / Erik Johnssons ork.
Lilla dumbom / Synkopen / Hans Åke Gäfverts ork.
Maskerad på landsvägen / Synkopen / Hans Åke Gäfverts ork.

2003-07-03, 10:25
Svar #2

Anna Berg

Marie Ade hette visst Andersson i efternam. Och i början av 1950-talet bodde hon på Frösön. Tror att hon då  var med i en grupp som kallades Frösöflickorna och att hon  även uppträdde i Jamtlikväll på Jamtli i Östersund.Hon blev nog uppmärlksammad den vägen och sedemera spelade hon  en period med i 'KnäppUpp med Povel Ramel och som revyartist på andra scener.
Hon levde ihop  med Jules Sylvain och de bodde sedan på Mallorca.

2005-09-20, 16:19
Svar #3

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Det var ju ett tag sedan du skrev ovanstående inlägg och sedan  
dess har du bytt mailadress. Jag är dock väldigt intresserad av  
att komma i kontakt med dig, så om du eller någon annan som  
känner dig läser detta så blir jag väldigt glad för ett mail.

2005-09-21, 17:05
Svar #4

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Svenska filminstitutet har några uppgifter på Marie Ade.
Sök på Googles svenska sidor på Marie Ade.
De ligger inom 70-årsgränsen.
 
Mvh Åke

2007-01-02, 14:41
Svar #5

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
Under min forskning om Jules Sylvain har jag stött på Marie Ade och kan berätta följande om henne ifall du Hel?n fortfarande är intresserad.
 
Hon hette egentligen Ing-Marie Ade och var född i Östersund den 29 jan 1934. Hon var med i Knäpp-Upp-revyerna i mitten av femtiotalet samt uppträdde i revyer även på andra scener.  
 
Marie uppträdde en hel del med Jules Sylvain och de utpekades i pressen som årets romans 1960. Han var då 60 och hon 26. Den enkla sanningen var dock, enligt Jules gode vän Sven Olof Sandberg som har skrivit en biografi om Jules, att de var oerhört goda vänner och utmärkta arbetskamrater. Enligt Jules fanns det ingen som kunde framföra hans melodier lika bra som Marie.  
 
Under Jules år på Mallorca 1959-66 bodde Marie på Gran Canaria där hon hade en herrshop. När hon gifte sig med Bernhard Gustaf Harald Borg vet jag inte, men de skilde sig 1970.
 
Marie bodde i Skummeslöv vid Hallandsåsen 1980 (folkräkningen) och i Laholm vid sin död 1997 (Sveriges Dödbok).

2012-01-29, 12:22
Svar #6

Utloggad Eva Grahn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 12:22
    • Visa profil
Vet någon om Marie Ade är släkt med Sverker Ahde?
Han var ju textförfattare till revyer etc. Samarbetade
med Jules Sylvain. Vet någon vad Maries föräldrar hette?

2012-01-29, 12:51
Svar #7

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
Jag är ganska säker på att de inte var släkt. Mari Ade kom från Östersund och hennes far hette Andersson, medan Sverker Ahde kom från Hova i Västergötland och hade en far vid namn A.D. Svensson. Maris far Jonas Ingvar Andersson var född 1902, dvs samma år som Sverker, så de kan inte heller ha varit syskon. Mari hette Ade redan när hon var med i Knäpp Upp, medan hon och Jules Sylvain träffades först 1960 (om man nu beaktar möjligheten att det var han som fick henne att byt namn efter att ha jobbat ihop med Sverker redan på 1920- och 1930-talen).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna