ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rulla med avsked Upplands regemente 1777  (läst 923 gånger)

2009-01-11, 15:33
läst 923 gånger

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en soldat Erik Ersson Malmström nummer 115 Södervissjö, Björklinge i Liv kompaniet, Upplands regemente. Han får avsked år 1777 och då står denna notis insatt i GMR:
 

 
Får avsked och anmäles till underhåll. ? sjöaction vid Corpoström under finska kriget äfven hela Pomerska kriget.
Sedan står det något om Wrangelsborg. Vad?
 
Mvh Maud

2009-01-12, 09:41
Svar #1

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Hej Maud,
 
Här är min tolkning:
Får avsked och anmäles till underhåll bevistade sjöaction vid Corpoström under finska kriget äfven hela Pomerska kriget och under det samma attaquerne wid Penemynde .... Wrangelsborg, Anklam och ..kenmynde.  
 
Ordet före Wrangelsberg skulle kunna vara ett utbroderat samt men det sista ortnamnen får jag ingen rätsida på. Yckenmünde?? Det kanske går att slå upp i någon krigshistoria?
 
/Lina

2009-01-12, 13:20
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Maud och Lina!
 
Så här tolkar jag texten:
 
får afskied och anmäles till underhåll, bewistade Sjöaction wid Corpo ström under finska kriget, äfwen hela Pommerska Krigetz och under det samma attaqverne wid Penemynde skants, Wrangelsborg, Anclam och Yckenmynde.
 
Penem?nde skans och Corpo ström är platser som nämns på internet i samband med kriget 1758-; när jag sökte på Ückenm?nde fick jag bara en träff på internet, och verkar vara en ort i tyskland. Yckenmynde gav dock inte en enda träff någonstans.
 
Med vänliga hälsningar,
 
Markus Gunshaga
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-01-12, 15:36
Svar #3

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Markus och Lina,
tack för hjälpen. Otroligt duktiga ni är!
Ska nu plugga upp mig på dessa slag. Om någon känner igen detta okända slag vid Yckenmynde så hör gärna av er!
 
Ha en bra fortsättning på det nya året!  
 
Mvh Maud

2009-01-18, 17:15
Svar #4

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Uckerm?nde, torde det vara fråga om.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna