ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Macklin, Anders f. 1770  (läst 2390 gånger)

2000-12-13, 20:22
läst 2390 gånger

Ingrid Wikberg

Har någon kunskap om Furir Anders Macklin f.1770 från Myssjö i Jämtland?
Han var krigveteran  från krig 1788-1789-1790 och 1808-1809 enligt en essay i JÄMTEN 1934. Han blev mycket gammal- levde så sent som 1861 och fyllde då 91 år.

2000-12-16, 15:40
Svar #1

Ivar Ivarsson

Jag har ingen kunskap om Anders Macklin men
jag kan berätta att i Gärde Hackås bodde
i början av 1900 talet en kvinna vid namn Anne Macklin som kom från Myssjö. Det finns en liten
trycksak om Myssjö socken som jag sett på någon gårdsauktion i Oviken , där släkten Macklin är nämnd. Den är troligen utgiven av någon hembygdsförening.Den borde finnas på arkivet i Östersund.
Ivar Ivarsson
Ängelholm

2000-12-16, 21:37
Svar #2

Ingrid Wikberg

Hej Ivar,
Tack för en tråd att nysta i. Den trycksak du syftar på kan det var en utgåva av  t ex Oviks- och Myssjöbygden ? - en årsskrift som Myssjö-Ovikens hembygdsförening ger ut. Den har efter vad jag ser på den senaste ( 1999) utkommit med  43 årgångar. Så den började väl utkomma omkring 1956 då. Kanske har den haft föregångare?
Från ungefär vilken årtionde tror du trycksaken du såg var, verkade den gammal?

2000-12-17, 15:06
Svar #3

Ivar Ivarsson

Den trycksak jag talade om i mitt tidigare
meddelande heter troligen Oviks och Myssjögubbar
författad av A. Backman och tryckt 1904.
 
I.Ivarsson

2000-12-17, 20:13
Svar #4

Ingrid Wikberg

Ivar! Tack för dina tips! Jag har redan Oviks och Myssjögubbar på gång och jag tagit kontakt med både Myssjö och Hackås för att få fler ledtrådar till Macklin-släkten. Har även via census 1890 hittat en annan Anders Macklin född 1817 i Myssjö, boende i Gärde, Hackås!

2000-12-19, 12:53
Svar #5

Mikael Grexing

Jag är en allmänintresserad som gick in på sidan och på måfå sökte ett namn ur min släkt; döm om min häpnad när det visades att den diskussion som var i gångsatt rör den Anders Macklin faktiskt är min morfars farmors far. Om jag kan tillföra något verkar han, någon gång under sin levnad, ha varit bosatt och verksam i byn Landsom i Myssjö socken (för övrigt den by där jag är född och uppvuxen); eventuellt under sin levnads höst. Kring denne färgstarke fourir cirkulerar en hel flora av sägner och talesätt. Förutom i den diskuterade Oviks- och myssjögubbar finns ett ordstäv i boken En bok om jämtskan, av Ragnar Olsson, utgiven 1973, som lyder: det är klunsar (klumpar) i gröten sa Macklin - svalde en mus. Det finns mycket som talar för att det är samma Macklin som åsytas.

2000-12-19, 13:09
Svar #6

Mikael Grexing

Ändring!
Farfars farmors far ska det vara - rätt ska vara rätt!

2000-12-19, 18:26
Svar #7

Ingrid Wikberg

Mikael! Är din anfader Anders Macklin f.1770 släkt med Anders Macklin f.1817? ( far eller..?)
Känner du till tidigare förfäder med namnet Macklin som din anfader kommer av? Alltså de som tillhörde 1700-tal och kanske 1600 med namnet Macklin?
Mvh, Ingrid Wikberg

2001-01-20, 16:42
Svar #8

Ingrid Wikberg

Hittills har jag fått följande som hör ihop med släkten Macklin/Maclean och troligen (?) även fått en förklaring till släkt-traditionen om att mina skottar kom via Norge.
 
 > Anders Macklin föddes 1770 och var son till friherren Gustaf Maclean, Gustaf tjänade som Gustav III:s livvakt. Han kom att tvingas fly till Norge en period, pga.osämja med ett högt befäl i livvakten. Därifrån kommer berättelsen om att Macklinarna kom från Verdal i Norge !?
Gustafs bror var: friherren Rutger Maclean(1742 -1816 ) som blev känd som politiker och jordbruksreformator på 1700-talet.
 
Anders Macklin var född den 15 januari 1770 i Sörmland. Som Vollontär vid Svea livgarde, tog han värvning vid Jämtlands Fältjägare som Furir, när Ovikens kompani var förlagda till Dalarö Skans ,som 19-åring, år 1789.  
Han följde kompaniet upp till Jämtland i början av 1790-talet, och kom att tillhöra Hallens kompani.
Han gifte sig med Helena Holmer från Norderön i Jämtland och de flyttade i början av 1800-talet till Landsom i Myssjö. De fick ett 10-tal barn  
bl a dottern Helena Andersdotter Macklin,  sonen Anders Macklin f.1817 och som sedan bodde i Gärde, Hackås.
I Hackås sockenkrönika  1967 står några rader:
 
  Å fastigheten Nejden i Gärde fanns ett  
  dagsverkstorp,'Mac Leans',namnet efter ägarens  
  far som var skotte. Där hölls roteskola på 1860
  talet. Det gick en gång mitt genom den låga  
  stugan. På norra gaveln fanns en höbod och på
  den södra det enda rummet, som var avbalkat med
  en trävägg för kons och getternas skull.Hönsen  
  promenerade inne i rummet, där undervisningen
  hölls.
Det fanns tydligen inga skolinspektörer på den tiden...?
Torpet hörde under Gärde by  men låg i Sanne. Det revs 1912 och timret återanvändes i ett hus hos 'Sjöbloms' i Gärde.  
 
I Jämten 1934 står det om Anders Macklin f 1770:  
 
   I Myssjö levde f.d. fouriren Anders Macklin
    ännu 1861 och han fyllde det året 91 år.Han
   innehade säkert en rangplats bland veteranerna
   ty han hade varit med i krigen 1788-1789-1790
   och 1808-1809 och i hemsocknen leva ännu många
   historier om den reslige och något robuste  
   krigsbusen.
 -Detta var kanske en orsak till att Macklin blev
  en levande tradition i släkten....?
Dottern Helena Andersdotter fick en son Magnus Jonsson, som i sin tur fick sonen Erik Magnusson som var far till Karin Eriksson, Bynom i Myssjö.
 ( har enbart fått dessa namn ännu inga årtal)
Sonen Anders Macklin f.1817 var gift med Brita Nilsdotter f. 1827 från Myssjö och de hade barnen Helena Andersdotter Macklin f. 1848, och Anna Andersdotter Macklin f. 1863 >
 
Ville bara dela med mig av lite av historien,även om det bara är en liten början. Men det är lite fantasieggande historia så här som gör att det är roligt att leta vidare i gömmorna.Men ännu är det mycket att leta fram ( alla dessa barn....)innan alla data sitter på plats.
 
Finns det någon som sitter på mera information så är ni välkomna att dela med er!

2001-01-21, 12:32
Svar #9

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Jag känner mig något tveksam till uppgiften att Anders skulle vara son till Gustaf Maclean, överste, politiker och liksom Rutger en av Gustaf III-s argaste kritiker, godsägare och även han föregångare inom jordbruket. Enligt Elgenstierna gifte han sig först 1796 och dog barnlös 1804. Hans stora gård Ström i Bohuslän ärvdes av syskonbarn inom släkten Bennet. Har uppgiften om Anders far kunnat beläggas i kyrkböckerna?
Bästa hälsningar!
Håkan Widell

2001-01-21, 15:21
Svar #10

Ingrid Wikberg

Nej Håkan, Jag har inte papper på denna uppgift utan har fått det från en avlägsen frände som forskar. Håller med dig att det låter som en skröna eftersom Gustaf Adolf Maclean ej var gift och hade bildat familj år 1770.(Anders födelseår)
Enligt min källa så föddes ju också Anders Macklin (som han stavade sitt namn enligt  uppgift) i Sörmland! ( ej i Bohuslän )
 
Jag borde alltså ha kontrollerat detta extra noga.   Får be om ursäkt!
 
Vet ju att hade jag kollat upp detta så hade ju jag sett att det måste vara ett fel begånget av min frände. Gustaf dog ju faktiskt som barnlös.  
 
Men jag är ju mest nyfiken på det skotska ursprunget eftersom just det fanns som en stark tradition i släkten och som bl a min mormor talade om och som även finns i andra uppgifter som t ex den från Hackås sockenkrönika.  
Men jag ska titta i arkiven för att se om det finns handlingar som även visar födelseorten!
 
Allt är ju ännu mest löst ihopfogade uppgifter och ingen färdig släkttavla ännu. Allt tar tid och jag vet att det finns mycket att kontrollera en extra omgång.
Så bra att du reagerade på en gång, tack!

2001-01-21, 17:06
Svar #11

Pelle Skog

Om Gustav var född utom äktenskap så saknade han arvsrätt och torde heller inte ha registrerats av Elgenstierna. De muntliga traditionerna kan sålunda vara riktiga

2001-01-21, 17:08
Svar #12

Pelle Skog

Jag menade givetvis Anders och alltså inte Gustav

2001-01-21, 22:59
Svar #13

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Jag håller helt med Dig, Anders. Om Du hittar något, Ingrid, hoppas jag att Du återkommer med information! Vilka är Dina källor? Du uppger att Anders blev volontär vid Svea Livgarde. Det bör då nämnas att Gustaf Maclean (Macklean) från 1761 och under, så vitt jag förstår, hela sin officerstid tjänstgjorde vid Livgardet, som i varje fall från 1772 delvis huserade i Södertälje, Enköping och Sigtuna (enl SBL). Episoden när han inför hela officerskåren skällde ut den kände men impopuläre sekundchefen vid Livgardet König inträffade 1775. Gustaf flydde då till Norge men kom tillbaka samma år. Dömdes till arkebusering men benådades och återfick så småningom sina officersrättigheter. Som ett kuriosum kan väl även nämnas att Gustafs äldre och mer välkände bror Rutger, död ogift 1816 på slottet Svaneholm i Skåne, enl Elgenstierna 1770 och möjligen fram till 1775 var stationerad vid enheter med anknytning till Jämtland, 1770-71 vid Jämtlands kavallerikompani, och från 1771 vid Jämtlands dragonregemente. Kanske det kan löna sig att gräva bl a i Krigsarkivet.
Mvh!
Håkan

2001-01-22, 12:51
Svar #14

Ingrid Wikberg

Självklart ska jag redovisa när jag hittar den felande länken. Vilket jag hoppas ska titta fram så småningom. Eftersom jag själv så gärna vill hitta fram till varför traditionen levde så starkt och så vill jag ju veta vem Anders Macklin f.1770
var. Vart kom hans anor från? Så detta är en utmaning.

2003-12-03, 19:44
Svar #15

Utloggad Birgitta Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:52
    • Visa profil
Ingrid Wikberg: Anders Macklin f 15 jan 1770, död i Landsom 23 sept 1865, 95 år, 8 mån, 8 dagar.
H Helena Holmer f 1777, d t fältväbel Moses Holmer o h h Catarina Näsman.
Helena hade syskonen: Katarina Elisabeth f 1770, död som barn
Kristina Margareta f 1772
Moses f 1777
 
Helena dog 12 dec 1862 i Landsom
 
Anders och Helena hade barnen:
 
Eva f 6 sept 1797, gift 6 nov 1814 i Myssjö  med b Jöns Göransson i Hallom
 
Katarina Kristina Kajsa Stina f 4 febr 1806, gift 24 maj 1829 i Myssjö med fältväbel Petrus Lundberg i Matnäset
 
Helena Ulrika f 3 jan 1806, gift 8 apr 1833 med b Jon Jonsson i Matnäset
 
Stina Märta f 16 febr 1811, gift 26 dec 1837 i Myssjö med torp Anders From i Hovermo
 
Charlotta f 4 apr 1813, gift 1 juni 1845 i Myssjö med drängen Per Kjellsson i Älven
 
Karl Henrik f 1815, död 1816
Anders f 9 apr 1817
Karl Adam f 10 mars 1822
 
I husförh 1855 - 1861 för Tosåsen i Myssjö står:
Torp Anders Macklin f 3 apr 1817
H Brita Nilsd:r f 3 nov 1827
D Helena f 7 febr 1848
S Nils f 16 juli 1842, död 25 febr 1858
S Anders f 11 juli 1854
S Jon f 11 maj 1857
 
Familjen flyttar till Hara i Sunne 1860.
 
I husförh boken står också att Anders Macklin d ä med fam kommit till Myssjö förs 1890
 
Magnus Jonsson f 16 febr 1843 i Matnäset, död 29 dec 1929 i Bynom, gift med min mormorsmors syster Katarina Jonasd:r.
Sonen Erik Magnusson f 20 okt 1886 i Funäs, död 17 juni 1966 i Ångron (kusin till min mormor alltså)
Hans dotter Karin f 25 juli 1915 i Funäs, död 7 jan 1956 i Bynom
Hon var gift med Adolf Josefsson.
Karin var alltså tremänning med min mamma och Adolf var kusin till min mamma, son till mormors syster Anna Lisa Dahlén.
 
Jag bor inte så långt ifrån en dam, Katarina,  som är dotterdotter till Katarina Jonasd:r och Magnus Jonsson och jag träffar henne ibland. Hon har berättat, att Manfred Eriksson, äldste son till Erik Magnusson, försökte forska efter Anders Macklin. Spåren förde till Sörmland, men där var det stopp. Han gjorde inte efterforskningen själv, utan någon på Landsarkivet i Östersund gjorde det åt honom.
Min morfars far har efterlämnat en bok av Anders Backman, som han kände väl (han fick väl boken direkt av förf) och han har kommenterat berättelsen om Macklin. Bl a skriver han, att förridare hade man på bröllop, det var ingen militär titel (en Gunnar Lundberg har okritiskt skrivit av denna titel i Oviks- och Myssjöbygden)
och min farfarsfar skriver också att det sägs att släkten kommer från Skottland, men ingen vet det

2003-12-04, 08:12
Svar #16

Ingrid Wikberg

Birgitta, Jag har fått ihop en ganska så bra krönika över Macklins-släkten samt även fått kontakt med ättlingar i North Dakota USA.  
Med hjälp av både rakt nedstigande-led-släkting samt en forskare med rötter i Hackås.  
Och här i Sverige så har jag nått till mitten av 1700-talet när Anders Macklins föräldrar var tjänstefolk hos Tessin på Åkerö Slott. Har ännu ej kommit över någon handling som i skrift styrker de muntliga Skottlands-anorna.
Men tack ändå för uppgifterna!

2004-10-04, 00:13
Svar #17

Utloggad Roger de Robelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2016-10-26, 00:42
    • Visa profil
Fältskären Anders Macklin antogs 1763 som kammartjänare hos greve Carl Gustaf Tessin på Åkerö. Han anges vara född 1728 och gifte sig på Åkerö med Tessins huspiga Eva H?bbinet, född 1740. På Åkerö i Bettna socken i Södermanland föddes barnen Charlotta Ulrica år 1765, Carl Adam år 1766, Anders år 1771 och Eva år 1774. Macklin var ständigt med på Tessins resor och uppskattades mycket av både greven och grevinnan Tessin, vilket framgår av flera notiser i den så kallade Åkerödagboken, som finns på Kungliga Biblioteket. Inför sin egen bortgång hade Tessin planerat att Macklin skulle övertagas av hans svåger greve Axel Wrede Sparre.

2005-04-13, 21:24
Svar #18

Ingrid Wikberg

Essäer om Macklin-ättlingar kan man läsa i Hackås sockenkrönika 2001  och i Hackås sockenkrönika 2004.
Årsboken ges ut av Hackås Hembygdsförening i Jämtland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna