ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp - Göta hovrätt, Dombok  (läst 2094 gånger)

2013-03-09, 13:10
läst 2094 gånger

Utloggad Heléne Backström Kuosmanen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2013-03-12, 21:44
    • Visa profil
Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig att tyda vad det står i en dombok från 1700? Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Östergötlands län EVIIAAAF:91.
 
Har läst en notis om att år 1700 avrättades soldaten Dam för övervåld och mordförsök mot sin husbonde, fru Catharina Sandersleben, född Ulf, i Redeby.
 
Kan se att Catharina Ulf och hennes dotter Anna Christina Sandersleben nämns i denna dombok, bild 1740 och 1810. Är det om denna händelse man kan läsa här?
 
Vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig att få veta lite mer om mina anor Catharina och Anna Christina.
 
Mvh Heléne

2013-03-09, 23:19
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Helene,
Ja det handlar om den händelsen och är ganska omfattande. På Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Östergötlands län EVIIAAAF:91 (1700-1700) Bild 1820 finns enb sammanfattning som Du kanske kan börja studera. Försök att skriva av den och ange de ord Du inte klarar.
Jag lägger in den här:

Fort följer ..
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2013-03-09, 23:23
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vänligen,
Olle Elm

2013-03-09, 23:24
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vänligen,
Olle Elm

2013-03-09, 23:26
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vänligen,
Olle Elm

2013-03-10, 09:16
Svar #5

Utloggad Heléne Backström Kuosmanen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2013-03-12, 21:44
    • Visa profil
Tack Olle för att du bekräftar att det handlar om denna händelse. Dessvärre har jag ingen erfarenhet av att läsa denna handstil vilket gör det helt omöjligt för mig att förstå något utom något enstaka ord.
 
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få att översätta texten.
 
Med vänlig hälsning,  
Helene

2013-03-10, 16:40
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Helene,
 
Satte mig en liten stund och skrev rakt upp och ned det jag ser .. och skrev xx där jag inte kunde tyda direkt.
Jag är ganska van vid att läsa, men det tar ofta en god stund innan man kommer in i handstilen; Att sedan begripa vad för ord man använt och hur det hänger ihop är inte helt enkelt. Är givetvis inte säker på att jag läst rätt pch har inte gått tillbaka och kollat.
Man kan säga att detta som Du vill ha hjälp med är ganska tidsödande ...
 
Det finns säkert de här som är mycket bättre än jag på detta, men Du skall veta att ingen läser utan att det tar rätt mycket kraft och tid - särskilt om man skall skriva samtidigt  ...
 
Sententia.
Emedan denne Nils Bengtsson Dam, genom  xx
 och xx, genom undsägelser och mer än xx-
fulla ord, ja genom 2:ne dörrars brytande och upp
sparkande och äntel. själva dödens minerande på  
en Söndag och Nyårs afton i Julahelgen, så xx
xx till väga brakt, och både Välborna fru Katari
na Ulf, och dess k[ära] dotter Anna Christina
handaverkan, blivit först med största fruktan
körde och jagade ut ur salen och i kammaren, xx
xx intet därvid gjort, utan Nils Dam utur ..
(ny sida)
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-03-10, 19:57
Svar #7

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Några tillägg och korrigeringar :
 
(genom)kommande (och) swärjande
skam(fulla ord)
mycket (till wäga) bracht  
Anna Christina ZandersLeben  
warandes
 
NB: Sandersleben (tyskt efternamn)
På första bilden har några bokstäver, som inte syns i radslutet, blivit kompletterade ovan som sannolika.
 
Mvh Heikki

2013-03-11, 17:28
Svar #8

Utloggad Heléne Backström Kuosmanen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2013-03-12, 21:44
    • Visa profil
Stort tack till både Olle och Heikki för all hjälp. Har stor förståelse att detta både tar tid och kraft. Har själv läst och läst ett antal gånger utan att få något sammanhang.  
 
Kanske finns det någon som med lätthet läser denna text och i korta drag kan tala om för mig vad denna Nils Bengtsson Dam gjorde mot Katarina och hennes dotter och vad som låg bakom hans utbrott. Skulle gärna vilja ha med denna nu mer än trehundraåriga händelse i den släktbok som jag och min farbror skriver.
 
Mvh,
Helene

2013-03-11, 23:43
Svar #9

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
En våldsam man och dramatiska händelser. Här kommer ärendets slutkläm. Mot slutet (från sjätte raden nedifrån på näst sista rutan) står att varken modern eller dottern ber om förskoning för honom utan: ... hoos Rätten på det flijtigaste anhållit att honom blifwa qwitt serdeles som han (Nils Bengtsson Dam) tilförende warit med andre flere om mandråp för hwilkwt han effter nemndens berättelse blifwit dömdh från lijft: (dvs till dödsstraff) men af Kongel Retten dermed benådat dock icke sig deraf bättrat warandes han en oregerlig selle som icke achtar hwad han giör när han blifwer drucken hwarföre af desse och flere andre skiäl och omständigheter Protocollet pröfwar Härads Rätten skiäligt, serdeles heruti effter 5 och 19 Cap Edöres B. (balken) LL både hemgångs (hemfridsbrott) Edsöhre Julaftons sampt Sabbatsbrott skiedt, ... (hänvisning till div. kungl brev mm) ... angående dem som öfwerfalla sin herre och huusbonde eller matmoder på mordiskt och öfwerdådigt wijs som här skiedt ähr att fälla och dömma offabente (ovanbemälte) Nils Bengtsson Dam ifrån Lijfwet hwilket allt till Höghlofl Göta Rijkes Håffrätts Högwijsa ompröfwande underdån. och ödmjukel. hemställes.
Föreslår Mats
Det bör nämnas att alla dödsstraff vid denna tid skulle överprövas i hovrätterna.
 
(Meddelandet ändrat av matsy 2013-03-11 23:45)

2013-03-12, 08:20
Svar #10

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
En liten precisering:
 
oftabe(mäl)te    nämnd flere g}ånger

2013-03-12, 20:00
Svar #11

Utloggad Heléne Backström Kuosmanen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2013-03-12, 21:44
    • Visa profil
Stort tack Mats och Heikki för er hjälp. Den uppskattas enormt mycket.
 
Med all er hjälp är det nu lite lättare att förstå texten. Kan jag ha uppfattat texten rätt (bild 1740) att Nils Bengtson slagit sönder dörren och genom att två brädor gått sönder har han kunnat få upp låset och tagit sig in. Därefter har dottern tagit sig ut genom kammarfönstret, men modern har inte förmått sig att följa efter utan fallit ner på golvet. Men vad händer därefter? Kallar dottern på hjälp och någon kommer till deras undsättning?
 
Mvh,
 
Helene

2013-03-12, 21:44
Svar #12

Utloggad Heléne Backström Kuosmanen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2013-03-12, 21:44
    • Visa profil
Stort tack till Lotta Nordin som ikväll överraskade mig med ett mail innehållande en fullständig översättningav detta spännande domboksmål.
 
 
Mvh,
 
Helene

2013-03-12, 22:28
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gratulerar Dig Helene till att ha fått detta av [color=0000ff]den kunniga Lotta Nordin[/color]!  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna