ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lorentzia och Andreas Larsen från Inderöy, Nord-Tröndelag  (läst 429 gånger)

2001-08-17, 16:38
läst 429 gånger

Ingmar Isberg

Andr?as Larsen, född 1831 och Lorentzia Larsen (flicknamn okänt) född 1841.
Deras barn: Lorentz Martin Andreasson, född 1862-11-13 och Brita Sofia Andreasdotter, född 1866-02-05.
Samtliga kom från Inderöy i Nord-Tröndelag i slutet på 1860-talet till Rödön i Jämtland, men flyttade efter en kort tid till Näskotts församling.
Dottern i familjen (Sofia) blev sedermera min mormor, som dog 1898-07-25, endast 32 år gammal.
Jag skulle vilja veta något om makarna Andreas och Lorentzia Larsens förfäder. Beträffande deras ättlingar har jag gott grepp.
Hur gör jag enklast för att få hjälp?
Ingmar Isberg

2004-12-26, 02:59
Svar #1

Hallvard Bragstad

Det er kun EN Andreas Larsen født i Inderøy i 1831. Han er født 24 april 1831, foreldre Lars Hansen og Berit Johannesdatter, på gården Stenstad, Inderøy.
 
Lars Hansen og Berit Johannesdatter ble viet 31 jan. 1817 i Inderøy, om han heter det da Bondedreng paa Gaarden Steenstad i Salberg Annex Sogn, om hun: Bondepige fra Steenstad i Salbergs Annex. Han var 22 år, hun 21.
 
Verken Lars Hansen eller Berit Johannesdatter ser ut til å ha bodd i Inderøy da folketellingen av 1801 ble gjennomført, og ser heller ikke ut til å være født i Inderøy.
 
En Berit Johannesdatter er enke i 1865, bosatt på en husmannsplass under gården Stenstad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna