ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantal för Månstad 1682  (läst 612 gånger)

2009-01-15, 18:29
läst 612 gånger

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 689
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:21
    • Visa profil
Vem kan hjälpa mig att läsa mantalet för Månstad i Kinds härad och Älvsborgs län 1682. Där finns Per med hustru i Hult och jag tycker det står ryttare efter hans namn, men enligt Krigsarkivet fanns ingen ryttare i Hult och har aldrig funnits. Vad kan det stå som jag läst som ryttare? Mycket tacksam för all hjälp som kan stå till buds.
 
Mvh
Claës Linder

2009-01-16, 21:03
Svar #1

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Visst står det ryttare och detsamma året innan. Man ser också att det saknas streck i mankolumnen, dvs den första kolumnen. Knektar var befriade från mantalsavgift för sig själva, men inte för sin familj.
Han kanske var ryttare i något värvat regemente. Dessa tillhörde inte indelningsverket. Det kan förklara varför det inte fanns någon soldatrote på Hult.
Christer Kalin

2009-01-18, 13:51
Svar #2

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Hej Claës
 
Har du kollat om Per var ryttare för något annat rote i trakten?  
 
Många av mina ryttareanor från tidigt 1700-tal var bosatta utanför sitt rote, ofta också utanför socknen eller pastoratet. Gemensamt verkar vara att de genom gifte fått del i något jordbruk och därför blivit mantalsskrivna där familjen bodde. De flesta har varit ryttare i Älvsborgs eller Vilske kompani i Västgöta Kavalleriregemente men någon har tillhört Västgöta-Dals Regemente. Jag har ingen aning om hur allmänt spritt det var men i mina socknar (Källunga, Hudene, Trävattna, Hällestad mfl) på gränsen mellan Älvsborg och Skaraborg var det mycket vanligt. Där verkar det ha upphört först några år in på 1800-talet sedan prästerna uttryckligen förbjudit att sockenborna att tillåta soldater att bo utanför roten.  
 
Givetvis gör flyttningarna att det blir svårare att hitta den rote mannen var indelt för. Har man tur så omnämns ryttarenamnet i någon kyrkoboksnotis, men ofta får man traggla igenom generalmönsterrullorna och kolla alla med samma förnaman. Om man hittar en som inte är mantalsskriven på sitt rote och andra uppgifter stämmer så kan man anta att det är rätt ryttare man hittat. Det är träligt jobb, men väldigt ofta har man tur och mannen är åtminstone bosatt inom sitt korporalskap.
 
Lycka till
 
Lina
 
(Meddelandet ändrat av linlib den 18 januari, 2009)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna