ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängd Stockholm 1711  (läst 1229 gånger)

2013-03-03, 17:07
läst 1229 gånger

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej,
 
tar tacksamt emot läshjälp för detta klipp ur Stockholms mantalslängd för 1711. Den heter så här på SVAR:Överståthållarämbetet för uppbördsärenden, År 1711, SE/SSA/0031/06/G 1 BA/G 1 BA:10/4 (1711), bildid: A0057013_00040, sidan 68.
 
Jag ser att det står Lorentz (Laurentz?) Fries med sin hustru och dotter. Pigan Brita (Nyman?). Det verkar också stå att Lorentz är handelsman och borgare, det vet jag att han var. Och det är därför det är lätt att se.  
Men resten hoppas jag innerligt att få hjälp med./ Hälsningar Britta
 



2013-03-16, 07:01
Svar #1

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Perukskatt för Karl den tolftes krig?
 
Har lyckats förstå en del av klippet genom att bläddra vidare i mantalslängden, och googla. Och jag är i stort sett säker på att det Lorentz Fries har fått betala skatt för är en peruk och två fontanger. Samt fem vagnar av något slag.  
Peruque står det, skrivningen var mer otvetydlig på andra personer.
Många av hushållen i Östra kvarteret, Stockholm, är listade på denna peruk-och fontangskatt 1711. Och olika varianter på kärror/vagnar/slädar uppges.
 
De kungliga råden Arvid Horn och Fabian Wrede ska ha sammankallat ett utskottsmöte våren 1710, landets finanser var dåliga, kungen Karl den tolfte var bara ute och krigade. De kläckte då idén om en perukskatt. Fontang verkar vara kvinnovarianten på peruk,en slags hög hårprydnad av spets.  
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fabian_Wrede_(1641-1712)  
 
Fastän jag är ganska säker på att det står så, verkar det fortfarande så osannolikt. Wikipedia är wikipedia, men det finns också fler perukskattsträffar. Kan det stämma?
 
Är fortfarande mycket intresserad av att få veta vad det står om Lorentz Fries före hans namn och vad det står mellan hans namn och före pigan Britas namn. Det verkar röra familjen.  
Jag har hittat en dotter född 1697, som överlevde barndomen. Fram till 1711 har det också fötts tre söner, har hittat deras födelsenotiserer; 1699, 1700, 1702.  
Dottern verkar nämnas, står det något om söner? Eller kan alla tre ha dött?
 
Hälsningar Britta

2013-03-16, 08:07
Svar #2

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Förenämbde arfwingars andra
huus, hyrer och bebor handelsman
Hr Laurentz Fries med sin
kierste, och dotter, gifwer i hyra
350 daler, har allenast i sin tjänst
 
Hälsningar
Karin

2013-03-16, 08:24
Svar #3

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Tack Karin!  Tänker att det nog visar att de tre sönerna inte längre existerar, och att handelsman Fries inte äger sitt boende.
Och att om jag tittar i längden kanske det går att hitta Fries hyresvärd. Och om det vill sig ngt alldeles extra kanske adressen står.
 
Har inte tidigare stött på benämningen Kierste om hustru.  
 
Hälsningar Britta

2013-03-16, 17:59
Svar #4

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Hej!
 
I just mantalslängder har jag sett att man skrivit käresta, med olika stavningsvarianter, i stället för hustru.
 
Är det Lorens Fries gift med Emerentia Horneij, som det gäller? För denne finns bouppteckning i Stockholm. Detta har jag meddelat under släktnamn - Fries. I bouppteckningen kan man se om han äger gård eller inte, vid tiden för sin död.

2013-03-16, 18:31
Svar #5

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej Karin!
 
Tack för svar. Ja, det är just den Fries det gäller. Har jobbat med honom och Emerentias pappa idag.  
Bouppteckningen har jag hittat, i förmiddags, och försöker tyda. Han ägde fast egendom till ett värde av 18 000 om jag läst rätt. Det är fyra rader, innehåller ordet Johannigränd. Det bör vara en fastighet på Johannigränd
 
Har sökt på honom tidigare här inne på Aforum utan resultat. Har kanske att göra med stavningen av förnamnet. Ska söka igen på din stavning, Lorens. Det vore roligt att veta hans bakgrund. Har tittat i Fries-avdelning utan att lyckas få ut något som verkar ha med just honom att göra.
 
Tar tacksamt emot info.
 
Hälsningar Britta

2013-03-16, 20:25
Svar #6

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna