ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder, ord - och uttrynck  (läst 1361 gånger)

2011-01-17, 18:49
läst 1361 gånger

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
I morgon vid min cirkel i släktforskning ska vi ta upp och gå igenom Mantalslängder, som ligger på SVAR. Där finns en del uttryck som jag säkert får frågor på och tror mig icke kunna svara på dessa. Kan någon här hjälpa mig att översätta? Se nedan:
Laqve.
Perlöner
gerde-mantal
Livgedinget.
 
SVAR skriver vilka ord som kan dyka upp men inte vad de betyder.
Hoppas att någon kan förklara.
Tacksam för svar
Elsy S

2011-01-17, 19:56
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Livgeding var något änkedrottningar och liknande hade. Det var alltså ett område, från vilket skatteintäkterna tillföll ifrågavarande kunglighet.

2011-01-17, 22:03
Svar #2

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Elsy!
 
Laqv. tror jag nog är en förkortning av Laqveij, dvs lakej
 
Gärde-mantal (från SAOB): - GÄRDE-MANTAL ~²⁰ l. ~⁰². kam. (urspr. vid uttagande av gård införd) enhet för jords skattläggning, mantal. OxBr. 11: 308 (1648). En hel soldat-rote .. svarar uppå de fieste ställen emot ett helt gärde-mantal eller helt hemman. EconA 1807, mars s. 23 (1782). Gårdatal, gärdemantal och hemmantal äro synonymer till mantal. I Jämtland är benämningen gärdemantal allmän för hemman, beräknade till hela, efter 6 tunnor utsäde. 2NF 17: 818 (1912).  
 
Tror du inte att perlöner är en felläsning av ordet Personer skrivet med frakturstil. Det var åtminstone vad jag fick upp när jag sökte ordet på nätet.
 
Hälsningar
Marianne K

2011-01-17, 23:15
Svar #3

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Gunnar o Marianne, tack så mycket, nu kan jag, om så är, ta fram denna förklaring imorgon. Dvs om ja inte klarar av att förklara själv förstås!
Dessa benämningar står faktiskt i SVAR när man går in på mantalsrubriken och i underrubriker till den förklarar de vad mantalsskrivning är och vad man hittar där, och sedan räknar de upp en massa ord och bl a dessa som jag frågade om.
Men tack  igen och godnatt.
Mvh Elsy S

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna