ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avvittring 25-ÄBJ-564:69G s. 52-55 (Tolkningshjälp)  (läst 1545 gånger)

2015-03-16, 10:15
läst 1545 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Hej,  
 
Jag behöver tolkningshjälp eller egentligen hjälp att datera de två byggnader som beskrivs i nedan bifogade avvittring från Lantmäteriet. Jag bifogar min avskrift, det är framför allt stycket där det står 10 å 11 år sedan som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Har både Kocks och Öhlunds enkas hus stått där sedan 1859-60 eller bara ett av dem? Raden om att det lågt räknat behövts 25 dagsverken för att färdigställa Öhlunds odling och åker förstår jag inte heller riktigt. Hur skulle ni tolka detta? Olov Michael Öhlund gick bort 1869 så det är definitivt byggt före det.
 
All hjälp mottages tacksamt!
 
Vänligen,
Jonas
 


 


 


 


 
 
Ankom 20/2 1871
Till Kongl. Majts befattnigshavare i Norrbottens län.
Resolution
????
????
???
Härmed få undertecknade ödmjukast anhålla om tillstånd, att af den mark som ??förmäl?es uti ???? ??????, jämte 1/8 mil därifrån belägna Kafvelmyran inrätta ett nybygge under namn af Grenholmsland.  
Luleå den 29 aug 1870
Jonas Alex. Kock. Joh. Olof. Ölund
—————————————
År 1870 den 23 augusti på anmodan av Jon. Alex. Kock och O. M. Ölund ?? genom sonen J. O. Ölund, hvilka börjat med att uppodla, bebygga och bebo ett ställe inom Elfsby Capell församling, på kronmark strax nedan s.k. Öfvra Tväråns utlopp på södra sidan Piteå Elf, den förre eller Kock? redan för 10 å 11 år sedan företogo sig undertecknade att till det närmaste syna så väl odling som åbyggnaderna och befanns så som här nedan finnes antecknat:
 
För Jon. Alexander Kock:
Åbyggnad:
En stugubyggning: försedd med kök, kammare och förstuga under tak av röte och näfver.
En ladugårdsbyggnad: som? å södra ån.? Den är inredd för fåh?d med rum för 3st kor jämte m?n, och på norra ändan. stall med rum för 2 st hästar samt i mitten ett foderliden?
En större Kornlada: inredd för sädeströskning
Hemlighus, utekällare och brunn
ÅKER OCH ODLING Se Lantmäteriet (16 1/2 ka??land öppen åker. inhägnad gårdsgärda med 300 famnars gärdesgård, dikat, skogsbeväxt, byggnader nya och i gott stånd.)
 
För O:M: Ölunds Enkas Åbyggnad:
En mindre stugubyggning: inredd med kök, kammare och förstuga under tak av röte och näfver
Ett fähus med foderlider
En kornlada inredd för tröskning
Ett wedhus, utekällare och brunn
ÅKER OCH ODLING Se lantmäteriet (12 kap?pland? öppen åker, Gårdgärda inhägnad med 210 famnars gärdesgård och det arbete som hittills nedlagts å ????? upptages till lågt räknat? 25 dagsverken)
Sålunda år och dag som ovan ?.? Björn och Anders ???sson i Byn (Synesmän)
 
Här finns en länk för dem som vill läsa själva (bild 49-51):
https://etjanster.lantmateriet.se/historiskakartor/s/show.html?showmap=true&archive=REG&nbOfImages=152&sd_base=lm25&sd_ktun=0003fl94&mdat=1286910682

2015-03-16, 11:55
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Resolution. Remitteras till Afvittrings styresmannen i länet för att tagas i öfvervägande vid lands hs (hövdingens?) undersökningar i och för direktionens af kronoöfverlappmarkerna i Piteå socken enligt Kungl brefvet af den 25 maj 1863, börande dessa handlingar återställas för vidare åtgärd. Rådhusrättskanliet som ofvan Ex Officio  
 
... uti bilagde syneisnstrument ...
... kappland ...
... röjdsel .., (att röja)
Föreslås ungefär!!

2015-03-16, 13:12
Svar #2

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Stort tack Mats!!
 
Är det någon som törs försöka sig på att datera de två byggnaderna? Kocks bor där c:a 1859/60 när bygger Öhlund?
 
Vänligen,
Jonas

2015-03-22, 09:13
Svar #3

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Jag skulle verkligen uppskatta om någon ville ta sig tid att hjälpa mig tolka den här gamla texten! Tolkningen är en central del av researchen till det som är tänkt att bli boken om denna ort Nybyn i Norrbotten..  
 
Det jag har svårt att tolka är följande två meningar:  

1. hvilka börjat med att uppodla, bebygga och bebo ett ställe inom Elfsby Capell församling, på kronmark strax nedan s.k. Öfvra Tväråns utlopp på södra sidan Piteå Elf, den förre eller Kock redan för 10 å 11 år sedan - Detta måste väl placera Kock på denna plats ca 1859-1860?
 
2. och det arbete som hittils blivit nedlagt å röjdsel upptages till lågt räknat 25 dagsverken (på sista sidan tillhörande Öhlunds änkas beskrivning) - Jag tänker att Öhlunds bygge och odlingar definitivt fanns 23 aug 1870, ja sannolikt före det?! Kan man tolka denna textrad som att Öhlund definitivt byggt något den 30 juli 1870 (25 dagsverken före 23 aug)? Eller är det mer sannolikt att Öhlund byggt ännu tidigare? Vad tror ni proffs?
 
Om jag fattar det rätt intygar synemännen att det den 23 augusti 1870 finns ovanstående byggnationer samt odlingar på platsen. Läser man om byggnationerna ser man att Kocks bygge är mer färdigt med fler bekvämligheter så som ett hemlighus (utedass?) jämfört med Öhlunds bygge där behoven fick utföras utomhus? Olof Michael Öhlund dog 1869 och hans son Johan Olof skrivs ut på ansökan.  
 
Som sagt, all hjälp uppskattas mycket!
 
Vänligen,
Jonas

2015-03-24, 06:38
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag har inte så stor erfarenhet av så sen nyodling,men drar paralleller med 1700-talets nyodlingar i mina trakter. Då gavs tillstånd att påbörja svedjande och röjning av mark i tingsprotokollen. Den norrländska nyodlingen är lite annorlunda och det är kanske först sedan nyodlingen skett som de blir lagliga ?
Jag tolkar nyodlinarna som angivna dagsverken bara gäller uppodling av jorden med svedjande stubbrytning och dikning.
Vissa bouppteckningar kan vara mycket utförliga och ger noggranna upplysningar. Kan vara ide att läsa dem och eventuella skulder i bouppteckning kan ge mera upplysningar.
Taxeringslängder och brandförsäkringar på skattsedlar kan ge en del upplysningar med byggår.
Hur är det med bilagor till (oftast signum H ) husförhörslängder, inflyttningsböcker. Kyrkans pålysningsböcker och protokoll till husförhören.
 
Det var några reflexioner  från Björn Engström

2015-03-24, 08:03
Svar #5

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Stort tack Björn!  
 
Min känsla är också att många byggde först och frågade sen. Jag ska definitivt undersöka H-serien, taxeringslängder och brandförsäkringar.  
 
Alla bevarade bouppteckningar för området är lästa, jag har följt de första 12 familjerna i kyrkoarkiven/jordeböcker/mantalslängder och nedtecknat en noggrann kronologi över alla händelser för föräldrar och barn (inklusive över 400 dopvittnen). Jag har även gått genom Lantmäteriets historiska kartor och avvittringen, Landstingsarkiven, Tredje provinskontorets handlingar, Länsräkenskaper samt kommunens arkiv.
 
Domstolsarkiv samt ett besök i Härnösand på landskontoret m.m. kvarstår.  
 
Åter till texten så tänker jag att Kock byggde 59-60 och eftersom att Öhlunds änkas byggnader finns med i samma skrivelse måste de stått där före han gick bort 69. Jag får känslan att Öhlunds änkas ägor är mer ofärdiga och därför sannolikt stått där en kortare tid än Kocks. Jag får lite huvudbry bara av formuleringen 10 å 11 år sedan.. Ska det tolkas som 10 eller 11 år sedan eller möjligtvis som att Kock bott där 10 år och Öhlund 11? å kunde väl betyda både och, eller osv..?
 
Mer tankar välkomnas förstås!!
 
Vänligen,
Jonas

2015-03-27, 07:56
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Kan vara ide att kontrollera flera signum i kyrkoarkivet såsom G,O och P.

2015-04-01, 10:34
Svar #7

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Jag kommer att besöka Härnösand nästa vecka och har förbeställt upp nedanstående handlingar. Arkivbeståendet är enormt därför undrar jag om någon har kompletterande tips på volymer jag inte bör missa? Björns övriga signumförslag från kyrkoarkivet känns väldigt intressanta (se nedan) men finns det mer av intresse för en byabok?
 
Älvsby kyrkoarkiv 1781-1999:
L II - Räkenskaper för skola, volym 1 (1873-1943)
K IV c - Skolrådshandlingar, volym 1-2 (1888-1920)
J - Skrivelser, resolutioner, utslag, kungörelser m m, volym 1
H VI a - Bilagor till död- och begravningsboken, volym 1 dödsbevis m m
H V a - Bilagor till lysnings- och vigselboken samt äktenskapsboken, volym 1 Hinderslöshetsintyg samt bouppteckningar
P III - Predikodiarium och kalendrar, volym 1 Predikotexter i koncept 1860-1920
O II - Handlingar ang kyrkliga fastigheter och kyrklig jord, volym 2  
G II - Övriga längder, volym 1-2 Inskrivningslistor och straffjournal
 
Norrbottens läns landskanslis arkiv 1752-1966:
E XII a - Fångrullor vid länsfängelset, volym 1-2 (1842-1851)
E XII b - Fångförteckningar, volym 13-16 (1848-1859)
E VIII - Allmänna vägar, järnvägar, broar och färjor, volym 1-2 (bla rulla över arbetare vid järnvägen)
 
Kungliga Domänstyrelsen. Skogsbyrå I-III samt Skogstekniska byråns arkiv
F 7 - Handlingar rörande kronoöverloppsmarker, volym 1 1866-1918
 
Svenska flottledsförbundets arkiv 1876-1978
L I a - Årsberättelser, svenska flottningsföreningar, volym 27 Piteå Älv spridda handlingar
 
Förste provinsialläkarens i Norrbottens län arkiv
C II - Förste provinsialläkarens årsberättelser, volym 1
B I b - Inventarieförteckningar fr prov.läk.distrikt, volym 1-2
 
Norrbottens läns landskontors arkiv 1574-1976:
G V h - Handlingar och räkenskaper ang. lasaretts- och kurhusmedel, volym 3-4 (1848-1870)
H IV - Kartor rörande älvar, flottleder, vägar m.m, volym 5
A I e - Brev- och protokollskoncept i avvittringsärenden
A I k - Koncept i taxeringsärenden
A II ba - Utslags- och resolutionskoncept.
A II bb - Utslagskoncept i avvittringsärenden
B I - Brevdiarier. (register)
B II a - Supplikdiarier. (register)
B II b - Avvittringens supplikdiarier
B III b - Brevdiarier i avvittringsärenden.
C IV d - Register över jordavsöndringar, volym 3 1888-1936 Piteå fögderi
D II - Ankomna brev i avvittringsärenden (startar 1858)
D III b - Diverse handlingar i avvittringsärenden, volym 2, 1880-1893 Piteå-Älvsby sn 1880  
D III b - Diverse handlingar i avvittringsärenden, volym 4-5, Diverse avvittr. handl.
D IV a - Utslagsakter.
G III e3 - Skattläggnings- och avvittringshandlingar, volym 4-5

2015-04-03, 06:09
Svar #8

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det som är mest intressant är handlingar som har hamnat fel och till och med i fel arkiv ochsärskilt olika privata arkiv från någon ämbetesman som råkat ha fått offentliga handlingar i sitt eget arkiv. Överlag brukar sådant som i förbigående omnämns utan att ha med saken att göra, vara mycket intressant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna