ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Märkligt namn i Vårviks socken (egentligen i Torrskog  (läst 724 gånger)

2015-08-18, 23:32
läst 724 gånger

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag träffade precis på ett konstigt namn i Vårviks vigselbok 1766 C:3, s 19 (AID: v11781.b14.s19).
 
Vad heter egentligen bruden? Jag har uppenbarligen för dålig fantasi så här sent på kvällen...
 

 
Namnet verkar börja på G. G-u?-r-w?-h-n. Kanske någon variant på Guru? Ett namn som förekommer i trakten. Slutar vad det verkar på n, annars hade Görvel i någon variant varit ett alternativ.
 
Nåja, damen ifrån återfinns som dotter till Börje Olofsson i Bön, Torrskog sn, i hfl 1758-71 där hon möjligen lite mindre svårläst står som född 1753. Står det kanske Gurwehr där?
 
 
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2015-08-19, 09:10
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Enligt födelseboken Torrskog C:2 s. 49 är namnet Gunwahr.
I vigselboken ovan verkar det snarare stå Gunwehr, men
det är ju i så fall samma namn: Gunvor, se Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gunvor
 
Hälsningar
Irene

2015-08-20, 00:47
Svar #2

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Vad bra att du hade koll på när hon föddes! Jag håller med dig om att det ser ut att stå Gunwahr i födelseboken, och då ligger ju Gunvor nära till hands.
 
När jag tittar i Disbyt får jag tips om när hon dör. Hon kallas i Disbyt Gunvor. I dödboken 1811 i Torrskog kallas hon Gunvad och i hfl vid samma tid Gunvar.
 
Det finns ett namn Gunvard - ett namn som tydligen kunnat bäras av både kvinnor och män i Sverige i modern tid, även om det förefaller vara ett mansnamn i grunden.
 
Kanske namnet borde uttydas Gunvard?
Henrik Mosén

2015-08-20, 07:16
Svar #3

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Eftersom namnet stavas Gunvar i husförhörslängden (och födelseboken)
är det nog det namnet som tillämpades. Det finns en bra artikel av
Håkan Skogsjö här på Rötter Vad är bästa källan för förfädernas namn:
 
Helt annorlunda fungerade husförhörslängderna. En gång om året var förfäderna tvungna att bevista husförhöret. Prästen satt vid ett bord med längden framför sig, ropade upp namnen på de församlade en efter en och tenterade dem i kristendomskunskap och läskunnighet...
Det var med andra ord väsentligt - av praktiska skäl - att notera rätt namnformer i husförhörslängden, namn som folk kände igen...

http://www.genealogi.se/vad-aer-baesta-kaellan-foer-foerfaedernas-namn
 
Hälsningar
Irene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna