ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brev 1700-talet  (läst 2691 gånger)

2009-09-09, 18:10
läst 2691 gånger

Utloggad Martin Stangenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 12:07
    • Visa profil
Hej, jag håller på med släktforskning kring främst släkten Stangenberg och Statlander och hittade detta brev i min frimärks-brevsamling som verkar vara från 1766 och underskriven av en Stangenberg:are - dock sa har jag problem att tyda texten och undrar om det finns någon som kan läsa den texten som står där ? (fick lov att skanna i låg kvalitet och ta bort kanterna for att få ned det till 100kb). Många tack på förhand för hjälpen !!

Mvh Martin Stangenberg

2009-09-09, 18:46
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
För den kostnad och skada, Bonden Erik Olofsson i Bysala kan åläggas uti Kongl. Maijts och Riksens Höglofl. Swea Hofrätt i saken emellan honom och Högwälborna Fru Grefwinnan Gyllenborg samt Wälborne Herr Hof Intendenten Julinschöld, gå undertecknade bägge för en och en för bägge i full och laga borgen.
 
Första namnteckningen är lite klurig, det kan stå Birger Särgel, den andra är Fried Stangenberg
 
/Stig-Ove
 
(Meddelandet ändrat av Wisberg 2009-09-09 19:01)

2009-09-10, 09:39
Svar #2

Utloggad Martin Stangenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 12:07
    • Visa profil
Hej Stig-Ove och tusen tack for en sådan snabb och skicklig översättning !!! Jag måste säga att även när jag läser texten nu så kan jag inte se hur det andra ordet i första meningen har stavats för att bli till den, jag har hittills trott det stog något som typ egen eller utan el. liknande. Som vanligt så leder ett svar till en fråga till nya frågor ! - troligtvis för att jag inte är van vid denna gammal-Svenska !! jag undrar generellt vad detta brev betyder dvs är det Bonden Erik som har orsakat skada och de 2 undertecknade går i borgen för honom när det gäller ersättning till Grevinnan och hofintendenten, eller är det tvärtom att bonden Erik skall ersätta grevinnan och hofintendenten...? lite klurigt skrivet tycker jag.... Här kommer förresten en bättre bild på underskriften om det hjälper for att tyda namnet och undrar ocksa vad det kan stå i vänstra kanten av brevet...är det troligen en till namn underskrift ?

Mvh
Martin Stangenberg

2009-09-10, 10:13
Svar #3

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 16:01
    • Visa profil
Hej.
 
Kan det stå Gustaf Ekman i vänster kanten?
 
Mvh Annika.
 
(Meddelandet ändrat av ali 2009-09-10 10:15)

2009-09-10, 10:17
Svar #4

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Namnet till vänster är troligen en signering till det stämplade papper som skulle användas.
Ordet den stavas then, det var en vanlig dåtida stavning.
Det går säkert att kontakta Riksarkivet, som har Svea hovrätts domböcker och höra efter om det finns något mål med dessa inblandade i.
 
/Stig-Ove

2009-09-11, 06:55
Svar #5

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Nog står det väl Birger Fougel (vänstra namnteckningen)?
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2009-09-11, 07:43
Svar #6

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Du har rätt, det står Fougel.
 
/Stig-Ove

2009-09-11, 12:47
Svar #7

Utloggad Martin Stangenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 12:07
    • Visa profil
Hej igen och tack så jätte mycket till alla som har svarat, verkligen roligt att äntligen kunna förstå texten i detta dokument!.
Mvh Martin Stangenberg

2009-09-11, 16:53
Svar #8

Utloggad Martin Stangenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 12:07
    • Visa profil
kom just på att jag missat en fråga !! det gäller sigillet under Fried Stangenbergs underskrift som synes på den skannade bildern nedan - är detta nagot som alla hade på den här tiden, och är själva motivet ofta helt enkelt påhittat av innehavaren, eller kan det komma från någon mer på den tiden officiell vapensköld ?

Mvh
Martin Stangenberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna