ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 1700-talsbrev till hovet. Läshjälp efterlyses...  (läst 820 gånger)

2015-07-27, 19:22
läst 820 gånger

Utloggad Stefan Stenfelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2015-07-27, 19:22
    • Visa profil
Hej (jag är ny här),
 
Jag har en släkting åtta generationer bort som bär på en spännande historia, en historia som delvis finns bevarad tack vare hovkorrespondens. Tyvärr har jag inte kompetens nog att förstå den skrivna gammelsvenskans handskrift så jag skulle uppskatta mycket om någon här kunde hjälpa till med att tyda åtminstone delar av historien.
 
Bakgrund
Min anfader Georg Stenfelt anslöt till armen och Karl XII år 1700 i kriget mot Danmark. Han var senare med i ryska fälttåget 1707-09 där han bl a var med i slaget vid Holowczyn (det slag som Karl XII betecknade som det mest förträffliga slaget under hela kungens tid). Georg var även med vid slaget vid Poltava och blev där tillfångatagen och förd till ett fängelse i Moskva från vilket han lyckades fly eller köpa sig fri från. När Georg på något sätt lyckats ta sig hela vägen till Sverige sökte han sig tillbaka till armen och blev sedermera kapten i nya Grenadjärbataljon, ett elitförband/insatsstyrka som sattes upp 1716 på order av Karl XII och som 1718 bestod av 512 man.
 
Under norska fälttåget 1718 var Georg med i det märkliga och makalösa projektet Galärtransporten, där 15 st brigantiner och slupar på kungens order drogs över land och berg i ca 20 km under två månader, från Strömstad till Idefjorden. Detta för att ta sig förbi Svinesund (inloppet till Idefjorden) som var blockerad av norrmännen. Hursomhelst så blev Georg aldrig så illa åtgången som under striderna där nära Strömstad: hans vänstra hand blir sönderskjuten, han träffas av en annan kula i höften, han får en bajonett genom vänstra bröstet och en annan bajonett genom vänstra armen. Och så träffas hans högra fot av en handgranat och blir helt lam därefter. Men han överlever. Det kanske inte så många andra gjorde under 18 år Karl XIIs alla slag...?
 
1719 blir Georg adlad tack vare sina insatser för Svea rike men 1722 blir han pga av sina skador och fysiska oförmågor avskedad från armen. Han skriver då till hovet och ber om ekonomisk ersättning för alla men och lidande. I brevet skriver han om vilka insatser han gjort för armen under så lång tid. Det är detta brev som jag härmed *tänkte* bifoga (fr Riksarkivets ämnessamling Militaria vol. M1177), men nu precis när jag ska ladda upp pdf-filen så kommer ett felmeddelande om att man endast kan ladda upp 200KB...filen är 850KB. Hur som helst kan jag naturligtvis maila över den om intresse finns.  
 
MVH
Stefan

2015-07-28, 13:57
Svar #1

Utloggad Göran Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 13:31
    • Visa profil
    • goranrobertsson.se/roots/slaktstart.html
Hej Stefan,
Intressant historia.
Jag har hjälpt en del andra här i forumet att förminska filer.
Om du mailar mig så skall jag se om jag kan hjälpa till.
Mailadress finns i min profil
 
Göran

2015-07-31, 12:20
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Jag har lagt upp PDF:en på webben åt Stefan.
 
Den kan läsas/hämtas här: http://content.slektforskning.se/GeorgStenfeltsBrev_1.pdf
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-07-31 12:21)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna