ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tvenne signaturer  (läst 888 gånger)

2014-04-08, 15:16
läst 888 gånger

Utloggad Tim Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 20:53
    • Visa profil
Hur läser vi följande två ägarnamn (som återfinns i samma bok jag fått hjälp med tidigare: har bland annat tillhört biskop Fristadius fru i Skara på 1600-talet). Förslag om vilka de två personerna kan vara mottages tacksamt!

2014-04-08, 16:02
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Tim!
 
Jag läser de båda namnen som Magnus Ionæ Helenius och Andreas Laurentij Kielmonius. När det gäller den förstnämnde mannen, så fanns det tydligen en kyrkoherde i i Slöta församling med just detta namn - i Smedstorpssläktens medlemsblad 1999, kan man på sid 4 läsa:
...Elin gift med kyrkoherden i Slöta Sveno Ol. Karsbergius i hans andra gifte 1639 och omgift 1659 med efterträdaren kyrkoherde Magn. Jonæ Helenius som därmed 'konserverade änkan'!
Den sistnämnde mannen blir jag dock inte klok på - man kan ju tänka sig att han är bördig från Källmo socken, men jag hittar inte detta namn någonstans, oavsett stavningsvariant?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-04-08, 21:04
Svar #2

Utloggad Tim Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 20:53
    • Visa profil
Hej,  
 
jag läste namnet Helanius och hamnade fel..och dessutom läste jag inte Ionae...men du är på helt rätt spår...och dessutom - vi är tillbaka i Alingsås! När jag läser texten i länken du skickade inser jag att med all sannolikhet är det kyrkoherden Olavus Erici i Alingsås, som åsyftas i noteringen på bakre pärmens insida 1658, trots att han uppges vara avliden 7 april 1654 av Warholm. Olavus Ericis dotter Elin är ju den konserverade änkan! Så frågan är hur säker uppgiften om Olavus Ericis död 1654 egentligen är? Kan det vara en felskrivning i Warholm?  
 
Att vi här är på rätt spår, styrkes även av följande: Magnus Jonae Helenius, kyrkoherde i Slöta, efterträddes där av Laur. Nic. Mitander. En Nicolaus Mitander (osäkert om det är Laur. Nic. Mitander eller sonen Nils Mitander dock) har skrivit sitt namn i boken! Kopplingen till släkten Mitander förklarar även att den ingått i Alkvetterns herrgårdsbibliotek, eftersom Laur. Nic. Mitanders efterkommande kom att idka bruksrörelse i Värmland och så småningom köpa Alkvettern!  
 
bästa hälsningar och stort tack!  
Tim

2014-04-08, 23:22
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Magnus Jonae Helenius finns som student 1638 i Västgöta Nation i Uppsala, del I

2014-04-09, 02:59
Svar #4

Utloggad Tim Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 20:53
    • Visa profil
Olaus Erici, kan ju även syfta på Elins brors* son, Olof Alin...
 
 
*Erik Alin.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna