ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Person Häglund(Heggelund) f.1780, Jämtland, SE  (läst 1636 gånger)

2005-10-04, 10:13
läst 1636 gånger

Bjørn Gundersen

Hei!
Det er føste gang jeg prøver meg på en ettelysning i Anbytarforum,håper jeg får lagt mitt spørsmål inn på riktig måte. Jeg søker foreldre og fødested til Lars Person Häglund f.1780,Jämtland. Omkring 1806 kom han til Mo i Rana,Nordland i Norge som skogs og anleggsarbeider. Han skal ha vært med å restaurere kirka på Mo. Her gikk han under navnet ”Svensk- Lars” etter opplysninger fra slektsforum  MO i Rana.Lars ble gift i Mo 1/1-1809 med Kirsten Pedersdatter f.1777, Fagerjord, Mo i Rana, Nordland, Norge.Fra Mo dro Lars med familie til Overhalla og arbeidet på et smelteverk (glassverk) ei tid. Dette gikk dårlig og i 1819 var han bosatt på i Råndalen, Ballangen kommune i Nordland. I matrikkel for 1838 står han oppført som bruker av denne eiendommen. 
 
Lars døde på gården Kvannmo ved Bærsvannet i Ballangen hos sin sønn Carl Johan, 21/8-1851.
 
Noen som kan hjelpe?
 
Hilsen
 
Bjørn Gundersen

2005-10-08, 09:25
Svar #1

Utloggad Marie Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 09:39
    • Visa profil
Hej Björn
 
Jag hittar 4 Lars Persson födda i Jämtland 1780:
 
16 mars i Nordannälden, Näskotts socken. Föräldrar: Per Jonsson och Anna Gunnarsdotter.
 
1 september i Trång, Alsens socken. Föräldrar Phär Larsson och Anna Larsdotter.
 
25 september i Värmon, Alsens socken. Föräldrar Pehr Larsson och Brita Ersdotter.
 
17 december i Hammarnäs, Hallens socken. Föräldrar: Pehr Ersson och Ingeborg Ersdotter.
 
Jag hoppas detta kan var till hjälp.
 
Marie Jansson

2005-10-09, 20:07
Svar #2

Bjørn Gundersen

Takk til Marie Jønsson !
Jeg er ukjent med svenske navn- tradisjoner på 1700 og 1800 tallet. I Norge ville det vært slik at en person hadde navnet på den gården han var født på som slektsnavn. Kan man anta at denne Lars Persson var født på en gård som het Häglund?
Hilsen  
Bjørn Gundersen

2005-10-12, 11:54
Svar #3

Karin Bergström (Athen)

Björn!
Vet du vad Lars barn hette i förnamn?
 
Hälsningar Karin

2005-10-12, 13:42
Svar #4

Bjørn Gundersen

Hei Karin !
 
Jeg vet navnet på to av barna (han skal ha hatt fire barn).
Navn : Carl Johan f.1814,Overhalla,Nord-Trøndelag
       Else f.1816
 
Hilsen 
 
Bjørn Gundersen

2005-10-13, 11:21
Svar #5

Janne Högdin

Bjærn!
I Jæmtland var det inte samma namntraditioner som i Norge att man tag gårdens namn som slæktnamn (och ofta bytte slæktnamn nær man flyttade till en ny gård).
Hægglund ær dærfør inte ett gårds- eller landsbynamn. 
Hælsningar/Janne

2005-10-13, 15:22
Svar #6

Bjørn Gundersen

Hei!
 
Takk til Janne Høgdin. Da behøver jeg ikke lete mer etter gårder som heter Hägglund,men konsentere meg om familier med dette navnet.
 
Hilsen
Bjørn Gundersen

2005-10-14, 14:42
Svar #7

Karin Bergström (Athen)

Björn!
Jag har kollat i kyrkböckerna och vad jag kan se så kan du utesluta de två första namnen som Marie Jansson skrev. De verkar ha bott kvar och även slutat sina liv i hemsocknen.
 
Lars Persson från Värmon i Alsen tar sig namnet Lars Ryttare F?nberg(otydligt i böckerna)Han flyttar 1807 från Alsen utan någon uppgift om vart.
 
Jag har inte Hallens kyrkböcker så jag kan inte kolla den siste kandidaten, men han verkar också ha flyttat eftersom jag inte kan hitta honom som död i Jämtland(Enl ministerialregistret Jämtlands län)
 
Varför jag frågade om Lars Perssons barn beror på att det var vanligt att man döpte de första barnen efter farföräldrarna.Troligtvis hade han fler barn före Carl Johan och Else.
 
Kanske någon annan här på Anbytarforum kan hjälpa dig vidare.
 
Mvh Karin

2005-10-14, 15:16
Svar #8

Bjørn Gundersen

Hei !
 
Tusen takk Karin for at du tok jobben med å sjekke i kirkebøkene.
 
Hilsen
Bjørn

2005-10-15, 03:09
Svar #9

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Samtliga av Marie Jansson ovannämnda (4) Lars Persson födda 1780, som kan påträffas i befintliga jämtländska födelseböcker, avled också i samma landskap.
Hjälpredor på nätet med tillgång av diverse CD-skivor, jag vågar påstå de flesta, har sällan egna insikter om berörda forskningsområden. Därmed är det lätt att glömma att det finns församlingar i Jämtland som saknar födelseböcker aktuell tid. Även utomäktenskapliga barn, utan farsnamn i födelseböckerna, kan ofta förbises.
Man bör även ibland ifrågasätta frågeställarens uppgifter. Avlider man t.ex. i augusti 1851 i 71 års ålder, kan man lika gärna vara född 1779 som 1780. Därför är det viktigt att precisera exakt vad man kan belägga och inte bara vad man tror.
Bland utomäktenskapligt med namnet Lars, födda omkring 1780, kan jag i befintliga kyrkböcker inte finna någon tänkbar Lars Persson.
I Hackås socken, som saknar födelseböcker åren 1764-1813, hittar jag ett bondpar Per & Elsa, men ingen son Lars i deras barnaskara.
Ser vi till närliggande år, finns en Lars född i oktober 1779 av Per Olofsson och Elsa Larsdotter i Gräfte, Aspås. Han kan ju vara potentiell om han nu inte är identisk med den dräng Lars Persson, född 1779, som uppträder i Gräfte 1819 (se Aspås AI:4 s. 17).
Ser vi till namnet Hägglund, associerar jag i första hand till socknen Häggenås. Sedan finns det ju också byar i andra socknar med samma förled i samma tid. T.ex. Häggen och Häggsåsen i Oviken.

2005-10-16, 22:11
Svar #10

Bjørn Gundersen

Takk til Karl Gøran Eriksson! 
Var grensene for Jämtlands län den samme i 1780 som den er i dag eller har den blitt forandret? Grunnen til at jeg spør er at jeg har sett av Mormomdata-basenFamily Search at det også fanns noen Hägglund i områder som ligger i dagens Ångermans län.
 
Hilsen
 
Bjørn Gundersen

2005-10-19, 15:08
Svar #11

Bjørn Gundersen

Hei igjen!
Jeg har nå funnet flere av Lars Person Hägglunds barn og hans fire barn skulle da være:
Kristina f.1810
Carl Johan f.ca.1814
Else Birgitha f.1816
Lars Benjamin f.1819
 
Hilsen
Bjørn Gundersen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna