ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Andersson-Kompass i Krånge f 1783  (läst 585 gånger)

2001-03-01, 12:18
läst 585 gånger

Anki Andersson

Hej!
 
Undrar om någon har kronobåtsman Lars Andersson-Kompass förfäder i sin forskning. Föddes 1783, d 1863. Han var kronobåtsman i Krånge vad jag fått fram.

2001-03-01, 15:37
Svar #1

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag har uppgifter om Lars Andersson Kompass, kronobåtsman i roten 116 i Junsele mellan åren 1809 och 1822, men tyvärr ej annan uppgift om hans födelse än att han skall vara född i Åsele 1783-03-23. Denna uppgift har flera forskare letat men kört fast på. Om du vid tillfälle kommer över att läsa domboken för Sollefteå häradsrätt 1829 och följande år kommer du att finna en del intressant vad gäller Lasse Kompass

2001-03-01, 15:44
Svar #2

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen!
Vi kanske borde flytta denna diskussion till Junsele under Ångermanland
Göran

2001-03-01, 17:00
Svar #3

Anki Andersson

Tack för informationen om var han föddes. Jag har uppgifterna där han döms till spö och fästning för medhjälp till mordförsök men det verkar svårt att få fram hans förfäder.
 
Du har helt rätt den här diskussionen skall ligga under Junsele. Upptäckte att jag lagt den fel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna