ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Eneby, födda, GID 434.25.67100, Carl Gustaf 1826-09-25  (läst 987 gånger)

2002-10-06, 15:46
läst 987 gånger

Paul Axelsson

Behöver hjälp med att tyda texten.
GID 434.25.67100
 
Mvh/paul
 

2002-10-07, 11:59
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Septemb[er]. Månad
36. Carl Gustaf   25 (född) 28(döpt)
    Berstorp  
Föräldr[ar]. Dagl[önaren] And[ers] Israelsson Brändström och hustr[un]. Anna Månsdotter Ringstedt fr[ån] Berstorp
Faddr[ar]. Torp[aren] Jonas Jonsson och hustr[un]. Stina Pers(?) (otydligt längst ut i högerkanten) dotter i Lilljehult.
Dräng Anders Anderss[on]. fr[ån]. Mellantorp och Pigan Stina Jonsdotter fr[ån]. Jonsbo på Ringstad dm.
 
Ett problem: På sista raden tycker jag egentligen att det står: Stina Jonsdotter Jon Jonsbo på Ringstad dm.. När jag jämför fr. med fr och Jon på föregående rader, tycker jag att den första bokstaven påminner mera om ett J än ett f. Men detta skulle ju inte bli förståeligt. Om Jon Jonsbo är en person, skulle det ju bli fem faddrar, mot det vanliga fyra. Dessutom skulle ju Stinas bostadsort i så fall saknas. Så den enda rimliga och logiska tolkningen av sista raden måste ändå bli:  
Stina Jonsdotter fr. Jonsbo på Ringstad dm.

2002-10-07, 12:13
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

No 36, Carl Gustaf, (Bustorp), 25/9 28/9
Föräldr. Dag(lönare?) And. Israelsson (Brandström?) och hustr. Anna Månsdotter Ringstedt fr. (Bustorp)
Faddr. Torp. Jonas Jönsson och hustr. Stina ...dotter i (L)illje(h)ult Dräng Anders Anderss. fr. Mellantorp och Pigan Stina Jönsdotter (Jon Jonss) på Ringstad (..).
 
 
Ja, Carl-Fredrik hade nog ett bättre förslag som kom före.. från Jonsbo verkar vara en bra lösning på sista raden. Persdotter verkar mest troligt för Stina, och beträffande ortnamnet så finns verken Berstorp (eller Bustorp) idag, men Bestorp och lite andra varianter finns förstås, dock inte i närheten.. (Fast småplatser behöver ju inte finnas kvar idag.)

2002-10-07, 12:14
Svar #3

Paul Axelsson


2002-10-07, 13:50
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Brandström står det definitivt. Det stod det när jag läste det, och det trodde jag också att jag hade skrivit. Men nu när jag läser min text, ser jag till min förvåning att det står Brändström, vilket jag definitivt inte avsåg att skriva, men så står det. (??) Vad hände? Har Tryckfels-Nisse börjat extraknäcka på nätet nu också? Jag är visserligen med i Rötters Vänner, men har inte skaffat konto, så jag har ingen möjlighet att ändra det. Men nu är det i varje fall klargjort.

2002-10-07, 18:33
Svar #5

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
En enda liten kommentar:
Står det inte sist av allt, på Ringstad m(arker).

2022-09-02, 11:10
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det här var ju en evighet sedan men kan ändå passa på att rätta det sista inlägget. Det står "Ringstad Mo" sist.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna