ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Eneby, CI:6  (läst 952 gånger)

2012-01-21, 09:38
läst 952 gånger

Utloggad Staffan Lund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2015-01-17, 00:02
    • Visa profil
Har svårt att tyda dödsorsaken för Färgeriarbetaren Carl Andersson (död 27 juli 1884 och nummer 44 på sidan 409)
 
 
AID: v39465.b211.s409
 

 
Stort tack på förhand
Staffan

2012-01-21, 10:28
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Akut Ryggmärgsretning  
På nästa rad står något om en krossad högerhand: Vulnus (skada) contus (krossad) dis (sjuklig?) primus (första) manus (hand) dextra (höger)
Trismus = kan ej öppna munnen
Föreslår Mats

2012-01-21, 12:30
Svar #2

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Tror att det här kan vara fråga om stelkramp.
Dödsorsak: Akut ryggmärgsretning, prim (=primärt) /förorsakad av/ Vulnus contus(um)dig(itus=finger)(= krossår på fingret) manus dexter (= höger hand). /Ytterligare ett symptom/ Trismus (= en krampaktig låsning i käken som ses vid stelkramp,tetanus). Jfr. med uttrycket Risus sardonicus, det sardonska leendet,som uppträdde hos stelkrampspatienter i slutstadiet.
Hälsningar, Birgitta.

2012-01-22, 11:26
Svar #3

Utloggad Staffan Lund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2015-01-17, 00:02
    • Visa profil
Mycket intressant och stort tack för uttydandet av latinet
 
Jag vet inte hur pass noga prästerna var att följa raderna men det är den mittersta raden som aktuell för min anfader.  Dvs retning står på min rad men inte akut ryggmärgs retning. Trismus står också på raden nedanför min anfaders.
 
Ska man vara avgränsande står alltså Vulnus contus. dig. prim. man, dextr. på rätt rad. Men för att avgöra vad som hör till vad måste man ju känna symptomen. Vad tror ni?

2012-01-22, 19:39
Svar #4

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej igen, Staffan!
Gick in i Död o Begravn.boken direkt. Även om det helt klart är samma präst som skrivit hela sidan, så kan man ändå se, att det är skrivet vid lite olika tillfällen om man kollar handstilen. Min bedömning är, att det är fiskaren ovanför som dött av Akut ryggmärgsretning. Din förfader av krossåret på fingret som senare komplicerades av stelkramp, vilket kan utläsas av att han drabbades av Trismus. Du kan tydligt se, att Trismus är skrivet med exakt samma handstil som Vulnus contus etc. Muraren nedanför dog, rätt och slätt, av en Hjärtförlamning, vid det tillståndet ingår inte helle trismus i symptombilden.
Hälsningar, Birgitta.

2012-01-24, 18:08
Svar #5

Utloggad Staffan Lund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2015-01-17, 00:02
    • Visa profil
Bra utrett Helena och jag håller med om skillnaderna i handstil. Ska försöka lära mig mer om latinska uttryck för att kunna tyda dödsorsaker.
 
tack för hjälp Mats och Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna