ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ödeshög C2 sid 647 Född 17940329 Emanuel Jönsson  (läst 721 gånger)

2012-01-05, 09:17
läst 721 gånger

Utloggad Bengt Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 18:52
    • Visa profil
Tacksam för läshjälp i minsta bokstav: i synnerhet E:et i Erlandsgård (som finns i Svemb), ser ut som L tycker jag.  
 
Ödeshög C2 sid 647 Född 17940329 Emanuel Jönsson :
nr 13. d.29 född och d.(öpt)30 Gift. Bondens i Svembs Erlandsg(ård) ? Jöns Håkanssons, ohh (och hans hustru) Cathrina Pehrsd.(otter)s barn Emanuel.  
Fadr.(faddrar) Lars Pehrsson i Skrädd(ar)g.(ården) och Joh. Svensson i Österg.(ården) hust. Anna Jonsdr. ibm. pigan Greta Jonsdr i Skräddarg.(ården)  

2012-01-05, 15:41
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Din transkribering ser bra ut.
 
E:et i Erlandsgård är faktiskt inte ovanligt, se gärna Läsebok för släktforskare av Henrik Anderö där olika exempel ges på versalt E.
 
Istället för Gift ska det vara Christ. alltså christnad = döpt.
Istället för ...Skräddg. och Joh. Svensson ska det vara ...Skräddg. dr. (dräng) Joh. Svensson.
 
Mvh
Irene Johansson

2012-01-07, 11:16
Svar #2

Utloggad Bengt Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 18:52
    • Visa profil
Hej Irene! Tack för hjälpen, jag är lite nybörjare på 1700-text, men nu är det dags att lära ordentligt. Jag tittade i Läsebok för släktforskare stora bokstäver från 1600-1700 men fick ingen riktig träff på E, vilken av dem tycker du är mest lik? Jag ser nu på raden ovanför att det står Erikstorp (finns ett sånt i Ödeshögs socken) och raden under Lars och några rader ovanför Larsdotter, man ska alltså titta runt och jämföra, eller hur.  
mvh Bengt

2012-01-07, 12:19
Svar #3

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Hej igen Bengt!
 
Precis som du skriver ska man titta runt och jämföra, varje präst har ju sin personliga handstil. I födelsenotisen här skriver ju dessutom prästen (vilket inte är ovanligt) två olika versala E: Erlandsg. och Emanuel. Som du ser i Anderös bok finns det många varianter på att utforma bokstäverna och den här prästen har sin variant, därför hittar du inget exakt likadant exempel i Anderös bok (men jag tycker E:et här påminner om exempel nr 10 och 14 i Anderös bok, om vi har samma upplaga). Man utgår från grundformen på bokstäverna och sedan lär man sig efter hand varianterna. Just den nogrannhet du vidtar är mycket viktig, så du lär säkert bli en skicklig handskriftstolkare med tiden.
 
Hälsningar
 
Irene
 
(Meddelandet ändrat av Lisken 2012-01-07 12:21)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna