ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Älvestad C:I sid 347  (läst 519 gånger)

2010-02-19, 13:32
läst 519 gånger

Utloggad Leif Hellmansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 13:23
    • Visa profil
Hej!
 
Vill någon hjälpa mig att skriva ner vad som står i Älvestad C:I sid 347 db för Olof Månsson begravdes 18 mars 1733.Jag tackar på förhand.
 
Mvh
Leif

2010-02-19, 18:46
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej!
 
Känner jag inte igen frågan? Jag har tydligen skrivit ner en del tidigare. Nedanstående ur min databas (har ej kollat mot originalet):
 
... Oluf Månson i Wittorp 47 år gammal. Varit sjuk så när i 8 år, hans sjukdom begyntes med en  
huvudyra, varmed han likväl gick och låg ibland i 3 år. Men förleden Mathiaemässa var det  
fyra år sedan han alldeles nederlades till sängs. Blev angripen av en svår huvudvärk och  
andra krämpor som änte. hade den effekt med sig att han blev sten blind. Detta sitt kors drog  
han med största tålamod och visade en särdeles gudsfruktan och förtröstan på gud där under.  
Märkeligt är det att han under detta sitt elände ganska litet förtärde, han såde sig aldrig  
hungra, men efter gud förrut har kunna förtära så litet utan sin plåga, så gjorde han det. Han  
var aldrig somnig eller sov, dock tröttnade aldrig vid att ligga, vilket man tillika med ... [fortsätter  
en bra bit till - skriv av vid tillfälle].
Henrik Mosén

2010-02-20, 14:50
Svar #2

Utloggad Leif Hellmansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 13:23
    • Visa profil
Hej Henrik!
 
När jag skickade in min förfrågan ang. Olof Månsson, fick jag se att jag hade gjort det tidigare, men inte fått något svar. Jag är Dig mycket tacksam för hjälpen. Vill Du hjälpa mig med resten också, för det står väl mer. Jag är ny som släktforskare, så det tar väl ett tag för mig att lära sig hur de skrev förr. Man kan läsa en hel del, men för att få en mer helhetsbild av det, så är jag tacksam för all hjälp.
 
Mvh
Leif

2011-02-12, 19:43
Svar #3

Utloggad Mats Wallin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:08
    • Visa profil
Hej
 
Går det att få hjälp med resten av texten?
 
Tack på förhand
MW
Varje gång jag står inför uppgiften att hålla tal känner jag mig som Karl XII i slaget vid Lützen. Jag hör inte riktigt dit.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna