ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åtvid - C:5, GID 429.44.96500, AD Online sid 336  (läst 905 gånger)

2008-12-26, 23:05
läst 905 gånger

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 19:12
    • Visa profil
I Åtvid (E) dör bruksarbetaren Anders Lilja den 29/7 1801. Hans föräldrar anges till Rusth. Joh. Gudmundsson och *lisbetha(?) Salomonsson(?). Dessutom står det ngt annat namn(?)längst till höger i rutan, mitt emellan de bägge efternamnen.
 
Det är helt oläsligt i Genline, men går att skymta på AD Online, som det ju är fri tillgänglighet på nu fram tom nyår.
 
Är det ngn som kan hjälpa mig med att se vad det står? Eller ännu bättre - vet vilka dessa människor är, och var jag isf kan hitta dem i HFL?
 
Har sedan länge kört fast här, och hoppas nu på hjälp!
 
God fortsättning!
 
/ Per A

2008-12-27, 15:22
Svar #1

John Sidén

Hej Per!
Anders Lilja uppges i husförhörslängden Åtvid AI:2 fol 372 vara född 1770 i Skede församling, i samma husförhörslängd fol 182 finns han och hustrun Lena Månsdotter och sonen Johan Magnus f 1797 men där står inte vilket år Anders och Lena är födda, han uppges också där vara född i Skede och hon uppges vara född i Gärdserum. I vigselboken (Åtvid C:5 fol 221) står Anders Jansson och Lena Månsdotter som vigda 1796-02-12 och i kolumnen för föräldrar står att hans far är bonde i Småland och hennes far är torpare i Ukna. Jag hittade en möjlig Anders född 1770-12-07 i Låckarp i Skede, son till Johan Samuelsson och Lisbeth Andersdotter, deras förnamn stämmer i alla fall med vad som 1801 står i Åtvids dödbok. Familjen ågterfinns i Skede AI:1 fol 21 och AI:2 fol 93, i Låckarp finns en kort tid på 1780-talet en bonde som heter Johannes Gudmundsson men hans hustru heter Maria Christmansdotter och de verkar inte ha någon son som heter Anders.  
Jag ser inte på bilden i AD att det står något annat namn i dödboken i kolumnen för föräldrarna förutom de förmodade föräldrarnanas namn.  
Med vänlig hälsning  
John

2008-12-27, 19:45
Svar #2

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 19:12
    • Visa profil
Hej John!
 
Tack för ditt svar, och det jobb du lagt ner på det!
 
Själv tycker jag nog att det ser ut som om Anders ändå är född i Skeda, och inte Skede. Å andra sidan hittar jag honom inte i FB i Skeda heller, som ju fö ligger i Linköping, och inte i Småland som anges i VB.
Men tyvärr känns inte de tänkbara föräldrarna i Skede som de rätta, inget efternamnär ju rätt.
 
Å andra sidan kan han ju vara född i Skede, och föräldrarna ha flyttat till Småland senare!?  Känns fortfarande som ett olöst fall tyvärr!
 
Betr hustrun stämmer inte födelseuppgifterna heller. Hon står som född 1771.08.07, både i Åtvids DB ( F:1 s.40 - GID 429.51.7100 ) och Hfl 1835 ( AI:15 s.395 - GID 429.19.56600 ), då hon dör. Har hittat en födelseuppgift i Gärdserum 1768.06.11 ( CI:2 - GID 45.15.84200 ) ), som kan passa, fadern = Magnus Jahnsson ( enl DB hette hennes far Magnus Ekman, men Jahnsson kan mycket väl vara hans patronymikon!? ) Magnus Ekman och Lena Andersdotter födde fö en son Jonas 1772.03.04, vilket stärker uppfattningen att 1771.08.07 är fel.
Dessutom står i DB att Anders o Lena gifte sig 1794, vilket ju inte verkar stämma heller, 1796 som du skrev är i mina ögon också det rätta.
 
Betr min ursprungsfråga ang vad som står i Åtvids DB, så säger du att du inte ser ngt annat namn. Det kan så vara, men vad är det annars, för ngt står det ju! Ser i mina ögon ut att vara 5 bokstäver och börja på H el W. Som jag ser det har fadern el modern ett släktnamn som kompletterar någon av deras patronymikon.
 
Mvh / Per

2008-12-27, 21:31
Svar #3

John Sidén

Hej igen!
Som du tidigare skrivit är det inte lätt att läsa vad som står alldeles under faderns efternamn (Gudmundsson) men jag undrar om det inte står Skede eller Skeda där. Jag trodde också att Anders var född i Skeda i Östergötland och tittade i Skeda födelsebok mellan 1768 och 1772 men hittade ingen Anders med matchande föräldrar, fadern till Anders hette Johan (eller Jan). Beträffande hustrun Lena hittar jag i PLFs databas en f d ryttare Måns Ekman som avled i Fattighuset i Ukna 1810-07-13.  
Med vänlig hälsning  
John

2008-12-29, 00:49
Svar #4

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 19:12
    • Visa profil
Hej igen  John!
 
Var väldigt inställd på att det var ett namn, och skulle med lite god vilja kunna ha fått det till Herou. Antagligen ett önsketänkande från min sida, då jag letar efter den felande vallonlänken på den sidan av min släkt, som fö har andra kopplingar till just Herou!
 
Kan tänka mig att det faktiskt står Skeda el Skede, så jag får väl ta och lägga ut några krokar under de rubrikerna, och hoppas på att det finns någon/några med stor lokal personkännedom gällande tiden.
 
Det som annars är knepigt är ju att Anders inte återfinns i FB varken i Skeda el Skede.
Det tyder ju på att han är född ngn helt annanstans, men kanske har flyttat till Skeda/Skede i unga år med sina föräldrar, och därför fått sig tillskrivit ngn av dessa socknar som födelsedito!?
Det blir att fortsätta jaga!
 
Mvh / Per

2008-12-29, 14:11
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Att Anders Lilja är identisk med Johan Samuelssons och Lisbet Andersdotters i Lockarp år 1770 födde son Anders framgår av bouppteckningen efter Johan, där bland arvingarna nämns bl.a. 2ne omyndiga sonebarn eftter aflidne sonen Anders Johansson i Ötteved i Osttergylen [sic!]. Jag bifogar bilden av bouppteckningens förstasida (tillgänglig hos ArkivDigital):

2008-12-29, 23:27
Svar #6

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 19:12
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Stort tack för ditt svar, och intressanta klipp! Ska skynda mig in där och kolla!
 
Fö verkar det ju stämma rätt bra, även om jag fortfarande hyser viss tvekan pga efternamnen.  
De överensstämmer ju ej med noteringen vid Anders' död. Att Gudmundsson blir Salomonsson är ju iofs OK, men det kan ju mycket väl vara så att noteringen i DB 1801, som vid så många andra tillfällen, är felaktig.
 
Måste ändå fråga dig Bo eftersom du verkar så säker, om du har andra indicier el bevis på att det är som ovan? Eller är det ett resultat av god kännedom om socknen, och en kvalificerad slutsats?
Du kanske tom själv har anknytning till familjen?
 
Mvh / Per

2008-12-29, 23:44
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Att namn på föräldrar anges i vårt tycke uppåt väggarna felaktigt i äldre kyrkoböcker när det gäller personer som flyttat in i en socken, både långväga ifrån och från inte ens särskilt avlägsna platser, är något som inte är särdeles ovanligt, så det finner jag inte på något vis märkligt. I hfl i Åtvid är Anders Liljas födelseort angiven som 'Skeda', inte 'Skede', men hänvisningen till belägenheten i Småland klargör denna fråga. För att kunna vara helt säker på att Anders var identisk med Johan Samuelssons son med detta namn behövdes ju en annan källa än kyrkobokföringen; eftersom bouppteckningarna från Östra häradsrätt finns tillgängliga via ArkivDigital hoppades jag finna en bouppteckning efter antingen Johan eller hans före honom avlidna hustru. Jag hittade utan större möda bou efter Johan Samuelsson, och den uppgift som finns däri är otvetydig (trots den märkliga stavningen av Åtvid och omkastningarna av Ö och O).

2008-12-30, 00:15
Svar #8

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 19:12
    • Visa profil
Bo och John!
 
Jag är övertygad - jag köper dessa resonemang!
 
Har fö redan varit inne på AD Online och skrivit ut Bou!
 
Får återigen tacka för er snabba och proffsiga hjälp!
 
Gott Nytt!
 
/ Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna