ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åtvid - Adam Adamsson född 1739, men vilken plats  (läst 542 gånger)

2003-08-31, 09:50
läst 542 gånger

Maria R Malmsten

Hej
Jag är tacksam för hjälp med Barnet Adam, nr 11 född den 14:e mars och döpt den 18:e 1739. Längst ned på vänster sida samt överst på högersidan, Genline guns gid 429.41.33700.Jag kan inte läsa var han är född och vill gärna ha hjälp med dopvittnena. En del kan jag läsa men blir alltid osäker om jag läst rätt! Stämmer det att det bara står faderns förnamn?
Mvh Maria

2003-08-31, 11:33
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej igen Maria!
 
Här är dopnotisen för Adam Adamsson:
föddes och christnades Adams son i Hemmingztorp Adam benämd. Faddrar wällbor:e Hr Gösta Foch på Nääs Nils Johanson i Kammarbo Olof i Östantorp drängen Swän i Biörstorp Junf_u Greta Hollberg . Pigan Anna i Giöthult Pigan Brita i Biörstorp Pig_n Kirstin i Hemmingztorp. Till kyrkian 18 ./. till de fattige 9 /:
 
Myntsorten ovan är öre, underförstått kopparmynt.
 
PS. Du såg väl mitt sista svar ang. din fråga om Jungfru Anna Cath. Hesselgren (läshjälp Småland)?
 
mvh Lennart

2003-08-31, 20:10
Svar #2

Utloggad Maria Rufelt Malmsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2015-10-19, 20:45
    • Visa profil
Tack Lennart
Jag såg även ditt svar på min sista fråga. Jag blev mycket glad, för det klarnar mer och mer. Charlotta Hesselgren gifter sig med ovanstående Adam Adamsson och får Lena Cajsa 1762 i Åtvid (Genline 429.42.48100). Där står hon som Lotta Botillia. För varje barn skiftar hennes namn från Charlotta Botillia till enbart Lotta Hesselgren. Jag har inte hittat var de gifter sig och vilket år. Det bör vara någon gång 1760-62. Tack för hjälpen denna gång, jag lär mig läsa mer och mer med hjälp av översättningshjälpen.

2011-04-05, 12:01
Svar #3

Utloggad Barbro Jonson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2011-09-14, 07:44
    • Visa profil
Erik Gustaf Jonsson f. 1759 i Åtvid.  Jag hittar en Erich den 11 okt C:3  3/6 (Glömde anteckna sidnumret, förlåt). Har svårt att läsa texten.Tacksam för hjälp. Är inte säker på att han är den rätte Erik.Han dör i Gistad 1812-03-26 MVH Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna