ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Korpralen Hans Silfwerdal, Myssjö (Oviken?)  (läst 3419 gånger)

2003-04-21, 21:53
läst 3419 gånger

Utloggad Rolf Wirén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-04-24, 17:39
    • Visa profil
Korpralen Hans Slifwerdal, född 1737 (i Oviken?), död 1789 i Loviisa, Nyland Finland. Lär ha tjänstgjort i Mo , Bergs socken omkring 1770 och flyttade senare till Myssjö. Han var gift med Brita Larsdotter f 1740 i Hallen.  Finns det någon som har ytterligare uppgifter om honom (var han är född, vilka föräldrarna var, dödsorsak mm).
 
/Rolf Wirén

2003-11-04, 00:03
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Hans Silfverdahl föddes 1737 12/1 i Myssjö och avled 1790 24/6 i Lovisa. Föräldrar var dragonen Sven Jonsson och hh Maria Persdotter.

2003-11-04, 21:05
Svar #2

Rolf Wirén

Tack Karl Göran!
 
Jag har i skriften Oviks- och Myssjöbygden hittat ett par soldater från Oviken  som avled under fälttåget i Norge 1718 nämligen:
Anders Nilsson Silfverdal i Gierde död 13/11.
Korpralen Jöran Silfverdal i Myre, död 29/12.
Kan dessa ha något släktsskap med Hans S. eller är det bara ett soldatnamn.  
 
Jag har även funderat på ett samband mellan namnet Silfverdal och sergantsbostället Sölvbacken i Oviken.

2003-11-05, 02:22
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Jag finner inga samband med Hans S. och dessa äldre soldater. Det hörde till undantagen för Jämtlandssoldaterna under 1700-talet att namnlikhet innebar släktskap. Bakgrunden till Hans' soldatnamn är svårt att dra någon slutsats om. Jag ser ingen påtaglig förklaring till namnet.

2003-11-06, 08:59
Svar #4

Magdalena Larsson

Det finns en torpare Jöns Silfverdal Hansson som far till kyrkoherden Petrus Englund (1890-1916), f. 5 maj 1836 i Myssjö, enl Herdaminnena för Indal, men det kanske är din ana?
 
Har också funnit namnet i Skeppsmönsterrulla för skeppet Prins Gustaf 5/6 1788, med annan stavning Silfverdahl som 540 vid Sundahls Compagn.
 
En Lars Silfverdahl var befallningsman och senare inspektor i Elgebosäter, Vårdnäs 1745, 1747, nämnd i ett vigselregister därifrån, detta i egenskap av vittne och förmyndare. Vårdnäs ligger förmodligen i trakterna runt Nässjö, och i så fall kanske för långt bort.
 
Namnet är trots den geografiska spridningen nog inte alltför vanligt och tillhör inte de ofta över hela Sverige återkommande indelte soldatnamnen då det låter adligare än t ex Rapp, Ryss, Lundberg och Fiskare (det finns förstås undantag).  
 
Som kuriosa kan nämnas att namnet förekommer i en dansk-svensk folkvisa om Sveidal (Svedendal, Silfverdal)(se Bugge, Elseus Sophus B, Nordisk familjebok)
 
Min erfarenhet, till skillnad från Karl Göran Erikssons, är dock att soldatnamnen gick i arv åtminstone en tid, om den som haft namnet fått sig en titel (har å andra sidan inte träffat på just korpraler). Jag har i Västerbotten också sett att efternamn i allmänhet kunde följa kvinnolinjer i äldre tider, ibland med en generations uppehåll. Å andra sidan torde ovan nämnda kyrkoherde ha behållit Silfverdal om det var ett släktnamn, det är gängse.

2003-11-07, 08:20
Svar #5

Rolf Wirén

Jöns Hansson Silfverdal är son till Hans S. Jag tror inte han använde namnet Silfverdal då han kallads Hansson i kyrkböckerna. Petrus Englund bror kallades Sven Jönsson.
Dessutom hade Hans S. en son och sonson som var soldater i Myssjö på 1800-talet under namnet Silfverdal.
Släkten finns kvar ännu idag under namnet Silverdahl (variationer i stavning förekommer), bl a i Myssjö.

2003-11-07, 10:05
Svar #6

Magdalena Larsson

Så intressant! Om det även var så i Jämtland att släktnamn kunde göra uppehåll kan det säkert vara intressant att utröna ev släktskap med de i Östergötland (och forska vidare i Kalmar där Sundahls Compagn är, för om någon kunde legitimera användandet av ett visst namn kanske de använde det som soldatnamn i st för rotets - har ingen aning). Människor har faktiskt flyttat längre än så.  
 
 
Att namnet förekommer i en folkvisa (som jag inte hört eller studerat, bara hört flyktigt om) kan belägga att människor oberoende av varandra inspirerats till att ta namnet, och jag ser att den verkar vara skriven så sent som av Geijer. Det är dock inte ovanligt att man under hans tid tog ett folkligt stoff och skrev om det. I den visan benämns Silverdal som hertig vilket får mig att tänka att samtiden måste ha tyckt att det var märkligt om tämligen enkla människor tog sig det namnet utan vidare, om visan var känd. Den ursprungliga namnformen för visan lär å andra sidan ha varit Sveidal...
 
Det är f ö i Uggleupplagan av Nordisk familjebok som jag funnit balladen, båda versionerna. Jag ska se vad jag hittar mer om visan i tryckta källor.

2003-11-07, 11:07
Svar #7

Magdalena Larsson

Jag märker att jag resonerar lite osammanhängande om folkvisan ovan, vilket beror på att jag skrivit in satser i mitten av stycket i efterhand.
 
Vad jag hittills har lyckats förstå om folkvisan var att den har ett gemensamt ursprung med Grogalder och Fjolsvinnsmal, men där är namnformen en annan. I folkvisor från romantiken förekommer samma stoff som i dessa kväden, men med andra namnformer. Om dessa namnformer förekom i folkmun före visornas nedtecknande parallellt med kvädernas vet jag inte, och jag vet inte om det överhuvudtaget förekom att romantikerna egenmäktigt försvenskade resp fördanskade namn vid nydiktning av desamma? Då visorna kallas folkvisor verkar det troligt att inte endast akademiskt skolade personer i samtiden kände till dem, men berättelserna i sig är inte relevanta om inte namnformen Silfverdal var känd. Kanske kan Geijers nydiktning åtminstone förklara att kyrkoherden inte behöll namnet.

2003-11-07, 20:58
Svar #8

Magdalena Larsson

I Norge finns inte namnet Silfwerdal med alternativa stavningar i folketellingarna 1801, 1865, 1875, däremot de namnformer som finns i de danska folkvisorna. Men då verkar by- eller annat platsnamn föregått efternamnet? Mellan år 1801 och 1875 har någon döpt/nybyggt en gård med namnet Svedal i Sörtröndelag (de danska folkvisornas namnform) så namnet kanske ligger i tiden. Det är ju som bekant vanligt att ta gårdsnamnet som efternamn så länge man bor där fram till ca 1900. Möjligen kan man se förekomsten av namnet i ljuset av folkvisans spridning. De är f ö så likt Svedala (Skåne) som ju också varit danskt, att det måste finnas en orsak..
 
Det är ytterst få som heter Svedal, Sveidal, o d i Norge under 1800-talet, endast ett par stycken i folketellingarna, idag är det 68 Svedal(Statistisk sentralbyrå). Om namnet har något samband med Silfwerdal är det väl i så fall till dess historia, och kan nog inte ha med något släktskap att göra. Namnet förekommer dock bara i Sör och Nord-Tröndelag, dvs inte särskilt långt från Jämtland. Det finns hemsidor om släktforskning där dessa namn är ingifta, och Svedalar verkar ha gift sig i aristokratin och med rikare bönder (som förekommer på samma hemsidor):
 
http://genealogy.munthe.net/database/g0002232.html
http://home.online.no/~gormen/slekt/per15514.htm#0
 
Märkligt nog finner jag inte personerna som nämns här i folketellingarna där det förekommer konstigheter ibland (fel patronymikon utan orsak m m).
 
Som sagt, i Norge verkar efternamnet ha föregåtts av folkvisan. Det säger förstås inget om Silfwerdal, det kan ju vara annorlunda med den jämtska/svenska namnformen och släkten/släkterna.

2003-12-03, 18:37
Svar #9

Utloggad Birgitta Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:52
    • Visa profil
Släkten Silverdal är nog en genuin Myssjösläkt. Som K g Eriksson säger, så tog Hans namnet som knekt, föräldrarna hade vanliga son-namn.
Hans\ son Sven (f 1776) också namnet Silverdal som knekt; ingen av hans syskon bar namnet.
I 3 generationen tog Sven Silverdal d ä:s son Sven (f 1814) namnet, men ingen av hans syskon.
I 4 gen var det Sven Silverdals barn som förde namnet vidare:
Sven Silverdal f 1837, död 1917 ogift o barnlös
Anna Silverdal f 1842, far till Amerika
Hans Silverdal f 1846, död 1890 ogift o barnlös
Lisbet Silverdal gift Bergström
Magnus Silverdal f 1839 och hans ättlingar för namnet vidare. Från honom stammar nog alla nuvarande namnbärare.
 
Vad det adelsliknande namnet beträffar får man skilja på vad prästen skriver i kyrkböckerna och vad personerna själva skriver. Det är nog prästen som står för utstofferingarna med F W och H. Min morfars far bodde på Silverdalstorpet och jag har en del dokument efter honom och där stavar Sven Silverdal sitt namn på enklast tänkbara sätt.
Alldeles ovanligt med adelslikn namn var det inte. Granne med Silverdal i Svedje bor t ex en Stiernberg (prästens stavning). Senare blev det dock förbjudet för knektar att ta adelsliknande namn, har jag läst någonstans.

2003-12-03, 18:44
Svar #10

Utloggad Birgitta Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:52
    • Visa profil
Rolf Wir?n: Jag är uppväxt inte så långt ifrån byn Sölvbacken och på ortens dialekt heter det Sellbacken el Sällbacken. En och annan präst har i kyrkböckerna skrivit Silfbacken, tydligen i tron att namnet skulle ha med silver att göra. Enl experterna skall namnet betyda Silles backe.
Någon Silverdal har mig veterligt aldrig bott i Sölvbacken. De bodde i byarna uppe på åsen i Myssjö, dvs Persåsen, Lockåsen och Svedje.

2003-12-03, 21:29
Svar #11

Rolf Wirén

Tack för alla uppgifter.
 
Jag har fäst mig vid att det stått Silfbacken på några ställen i kyrkböckerna och trott att Sölvbacken hade med silver att göra.
 
Birgitta - Har du dödsdatum för Magnus Silverdahl och var ligger Silverdalstorpet?
 
(Min hustru härstammar från Silverdals på Lockåsen)
 
MVH
Rolf

2003-12-06, 19:54
Svar #12

Utloggad Birgitta Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:52
    • Visa profil
Rolf Wir?n: Magnus Silverdal dog 1 juni 1910 i Lockåsen och h h Lisbet Larsd:r dog 8 jan 1910.
(Husförhörsboken sid 132)
Det finns eg två Silverdalstorp. Ett högst upp på berget i Svedje, där Hans Silverdal och hans son Sven d ä bodde. Man gav sannerligen knekten den absolut sämsta jorden att bruka. Min morfar föddes och växte upp där, då hans far hade övertagit torpet. Det fanns ingen väg dit upp och särskilt vintertid måste det ha varit besvärligt att ta sig upp dit. Min morfarsfar lämnade torpet på 1920-talet och bosatte sig istället i Ångron, nära kyrkan i Myssjö, där han var kyrkvaktare och orgeltrampare från ca 30 års ålder tills han var 90. Men på den tiden fick man inte lämna sin jord obrukad hur som helst, så han anmäldes (av en ovän) för vanhävd och blev instämd till tinget. Där försvarade han sig med att torpet inte kunde föda en familj, då det var väldigt mager jord, stenigt och frostlänt. Han hade under hela sin tid på torpet varit tvungen att bredvid ha ett annat arbete, för att kunna försörja familjen. Han fick stöd av grannarna och blev också frikänd.  
Därför kan man undra hur Sven kunde försörja sin familj där, och ännu mer, hans bror Jöns, som också bodde där, kunde klara sig. Han hade 8 barn och i dödboken står det om Jöns:Blev vid 30 års ålder vanför och nyttjade kryckor, på vilka han i fattigdom och torftighet framsläpade sitt liv...
 
Det andra Silverdalstorpet fanns i Persåsen. Sven Silverdal d y var arrendator på bostället i Persåsen från slutet av 1830-talet till mitten av 1860-talet. Sedan flyttade han till ett odalstorp, avsöndrat från bostället, som han byggt
Båda torpen är öde sen länge. Jag tror inte att nån bott på Sundinstorpet, som det kallas efter min morfarsfar, gamla Silverdalstorpet i Svedje, sen min morfarsfar flyttade därifrån, och det i Persåsen är nog också borta nu.

2003-12-06, 20:12
Svar #13

Utloggad Birgitta Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:52
    • Visa profil
Rolr Wir?n: På Minnesbanken i Östersund finns ett foto på Sundinstorpet (Silverdals) under Svedje by i Myssjö socken. Jag har själv originalfotot efter min morfarsfar.

2003-12-06, 22:52
Svar #14

Rolf Wirén

Tack Birgitta!
Jag har inte lyckats hitta var Sven Svensson Silverdals hustru Maria Månsdotter och Sven Hanssons Silverdals Hustru Susanna Olsdotter kommer ifrån - kanske kan du hjälpa mig på traven. Det är lite knöligt att sitta här nere i Trollhättan med lånade fisch.
 
Betr. Persåsen har jag läst följande i Oviks- Myssjöbygden: Regementet omorganiserades 1853 och Persåsen blev boställe för serganten vid Bergs kompani. 1854 antogs jägaren Sven Silfverdahl som arrendator på 30 år. Det varade  
emellertid endast några år och 1865 tillträdde nyblivne serganten Johan Fredrik Edelswärd.

2003-12-07, 08:15
Svar #15

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Maria Månsdotter (1811-1899) var född i Dalåsen, Berg och Susanna Olofsdotter (1785-1868) i Lorås, Hammerdal. Susanna flyttade som barn med föräldrarna till Svedje i Myssjö.

2003-12-07, 18:54
Svar #16

Ingrid Wikberg

Silverdal-emigrant:
Johannes Silverdal emigrerade  1921 via Trondheim, avresa den 5 sept med Cunardlinjen:
 
Johannes ( Johansson!) Silvferdal f.1889 från  Myssjö
Anna Selina Mårtensson f.1891 30/4  från  Mo 4:3 Berg s:n  
Barnen:                              
Karin Mathilda  f. 1918
Brita Johanna  f. 1921
Samt:  
Karolina Johansson   hustru Jordbr.  f.1864    från Myssjö:  ”reser till maken” står det på Ellis Island -listan. Maken är John Johansson, Silverdale, Granay, Minnesota. Kan de två vara Johannes föräldrar?
 
Gruppen avreste 21 sept från Liverpool med  Scytia, anlände till New York den 30 sept 1921.
 
Selina hade en broder Anders David Mårtensson som emigrerade 8 dec 1928    
 
Ur Länstidningen Östersund 27/4 2001:  
”110 år fyller den 30 april Selina Silverdahl, f. Mårtensson.  
Född i Mo, Bergs s:n och var äldst i en syskonskara på åtta barn. 1921 emigrerade hon och hennes make Johannes Silverdahl fr Myssjö samt deras två små barn till Amerika. Deras hem blev så småningom i Angora, Minnesota där de levt sedan dess och fick med åren ytterligare tre barn.  
Selinas familj innefattar även barnbarn, barnbarnsbarn samt barnbarnbarnsbarn.  
Längtat till hembygden fanns hela tiden, men inte förrän 1959 blev det en resa till Sverige. Då fick de träffa släktingar och det blev också enda gången de kunde besöka sin hembygd.  
1982 blev Selina änka och 1986 fick hon komma till ett sjukhem där hon fortfarande är kvar.  
På lördag eller söndag uppmärksammas detta på www.cookmn.com
     
Från en amerikansk sida:  
Anna Selina  Silverdahl 110 år gammal, avled torsdag 24 maj 2001 på Cook Community Canvalscent Nursing Care Unit. Hon gifte sig 10 febr 1918 och utvandrade med familjen 1921 till Silverdale i MN.År 1949 flyttade de till Gheen, Cook. Anna Selina efterlämnar en son Larry (Joan)  Silverdahl i Mounds View MN, en dotter Bertha Davis i Sand Point, Idaho, och 17 barnbarn, 36 barnbarnsbarn samt 29 barnbarnsbarnbarn.  
                         Maken John avled 1982 och döttrarna Ruth Amy dog 1929, Karen Metsa avled 1998 samt sonen Henry avled 1998.
 
Anna Selina fick ett långt liv och man önskar att hon hade skrivit ner alla upplevelser familjen hade under hela 1900-talet!

2004-01-02, 09:40
Svar #17

Rolf Wirén

Ingrid: Jag tror jag har hittat Johannes Johansson (född 1889) i folkräkningen 1890. Familjen består då av fadern Johan Johansson, f 1858, modern Karolina Larsdotter f 1864 samt en syster Kristina f 1887. De bor då i Svedje, Myssjö (Z).
 
Jag ser två möjligheter betr kopplingen till Silverdal: den ena är att Johan Johansson är sonson:s son till Hans Silverdal alt att namnet är taget efter platsen Silverdale.
 
Det kanske finns någon som har uppgifter betr Hans Silverdals sonson Johan Svensson Silverdal f 1826 i Svedje och hans hustru Lucia Göransson f 1825.

2004-01-02, 14:27
Svar #18

Ingrid Wikberg

Hej Rolf, angående efternamnet Silverdal; jag har hört eller läst för några år sedan  att platsen i Minnesota  döptes till Silverdale efter familjens efternamn! De var tydligen nybyggarna just där. Och efternamnet hade de med sig från Sverige! Det kanske fanns flera med samma efternamn -det var ju ej ovanligt när de tog sig s.k. soldatnamn.

2004-01-03, 14:40
Svar #19

Ingrid Wikberg

Hej igen Rolf: i årsskriften Berg och Åsarne 2001 finns en liten artikel om Selina Silverdal och hennes 110 år.  
Där står bl a att Anna Selina född Mårtenson föddes i Utgården, Mo i Berg s:n 30/4 1891 som äldsta dotter till Mårten Andersson från Östberg o h h Brita Nilsd:r från Mo.
Hon gifte sig 10/2 1918 med Johannes Johansson f. 10/5 1889 i Svedje, Myssjö.  
Svärfadern Johan Johansson hade emigrerat redan 1897 och att han i samband med utvandringen tog sig namnet Silverdahl efter sin farfar, fanjunkare Sven Silverdahl i Svedje.
Johan Silverdahl bosatte sig först i Willmar, Minnesota för att snart flytta norrut till den kommun som fick sitt namn Silverdale efter honom. Han var förste bosättaren där och dess förste postmästare och första skolan byggdes på hans mark.  
Selina & maken Johannes,& svärmodern Karolina f. Larsd:r från Lockne kom efter år 1921.
De hade fem barn: Karin f. 1918, Brita f.1921, Henry f.1924, Ruth f.1928 och Lawrence f.1934.
Maken Johannes Silverdahl blev orten Silverdales slaktare.
 
Silverdale ligger i Koochining county, norra MN.
 
Artikeln är illustrerad med några foton på bl a Selina och hennes familj, samt ett foto från nybyggaråren då de hade besök från Berg av bl a Johannes Eriksson; Där är båda makarna med och barnen Berta, Karen och Henry.
 
Årskriften bör finnas att köpa via:  
 berg-asarne.pastorat@svenskakyrkan.se
 
Alternativt kan jag skicka en kopia av artikeln till dig om du är intresserad -mejla din adress  till mig så fixar jag det.

2004-01-04, 19:55
Svar #20

Rolf Wirén

Tack Ingrid!
Om artikeln i årsskriften Berg och Åsarne 2001 stämmer så stärker det min teori att Johan (Johansson) Silfverdal sonson:s son till Hans Silverdal.  
 
Antavlan för Selinas make skulle i så fall vara enöligt följande:
Proband  
Johannes (Johansson) Silfverdal. Född 1889. (Far I:1, s 1, Mor I:2, s 1)  
Generation I
I:1 f   Johan (Johansson) Silfverdal. Född 1858.  
I:2 m  Karolina Larsdotter. (Barn Proband, s 1)  
Generation II
II:1 ff   Johan Svensson Silfverdal. Född 1826-11-19 i Svedje, Myssjö (Z). Död 1873-01-19.  
II:2 fm  Lucia Göransdotter. Född 1825-03-15. Död 1890-12-25. (Barn I:1, s 1)  
Generation III
III:1 ff f   Sven Hansson Silfwerdal. Född 1776-08-01 i Tosåsen, Myssjö (Z Död 1864-01-21 i Svedje, Myssjö (Z).  
III:2 ff m  Susanna Olsdotter. Född 1785-10-01 i Lorås, Hammerdal (Z). Död 1868-08-19.  
Generation IV
IV:1 ff ff   Hans Silfwerdal. Korpral. Född 1737-01-12 i Myssjö (Z). Död 1790-06-24 i Loviisa, Nyland, Finland.  
IV:2 ff fm  Brita Larsdotter. Född 1740-01-30 i Ytterhallen, Hallen (Z).  Död 1830-12-16 i Svedje, Myssjö (Z).  
 
Jag vore glad om någon har uppgifter som kan bekräfta eller kullkasta min teori.
 
Betr. Hans Silverdals son Sven Hansson Silverdal, f 1776 - finns det någon som har uppgifter vilken milität grad han hade?
 
Betr. Hans Silverdals sonson Sven Svensson Silverdal, f 1814 - finns det någon som har uppgifter vilken milität grad han hade?

2004-01-04, 22:24
Svar #21

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Några mindre tillägg och korrigeringar angående Silfverdahl.
Johannes (John) Silverdahl, född 1889 10/5 och död 1982 i St. Louis county, Minnesota.
Johan Silverdahl, född 1858 30/3 och död 1939 i Koochiching county. Hans hustru bör vara den Karolina Silverdahl som avled 1950 i St. Louis county.
Bonden Johan Svensson i Svedje bar inte, vad jag kan se, namnet Silfverdahl.
Föraren Sven Silfverdahl föddes i Persåsen 1776 (inte i Tosåsen).
Susanna Olofsdotter var född 1785 21/9 (det fanns en namne född 1/10, men hon var från Ede).
Brita Larsdotter föddes 28/1 (döpt 30/1) 1740 i Hallen. Någon by är inte angiven. Visserligen var hennes far då dragon för en rote i Ytterhallen, men det är ingen garanti för att dottern var född där.
Sven Silfverdahl, född 1814, var menig soldat och fick 1848 avsked för broskskada i axeln.

2005-03-19, 21:04
Svar #22

Ingrid Wikberg

Silverdahl Berta 1921-2004
 
Kopierar in en dödsruna avseende dottern Bertha Silverdahl, född 1921 .
-----------------------
 
Obits, Feb 15  Mar 31, 2004
 
Obituaries
For the year of 2004
 
 
Bertha (Silverdahl) Davis 82, passed away at Sandpoint, Idaho on April 10, 2004. Bertha was born in Sweden to John 93, 1982 & Selina 110, 2001 Silverdahl.  She left Sweden with her parents when she was three months old, they settled 30 miles northwest of Cook in a community named after the family, Silverdale.  Bertha lived at Spokane, Washington for several years and worked as a cook. She owned several restaurants during her life. She retired from the Park Cafe. She lived at Cocolalla, Idaho until 1995. She moved to Sandpoint after the death of her husband Arnold in December 1994.
 
Bertha was preceded in death by her husband Arnold in 1994, son Ivan Abell, her parents, a sister Karen 80, 1998 (Wayne) Metsa, brothers; Henry Silverdahl 75, 1994 and Lawrence Silverdahl 69, 2003.
 
Bertha is survived by sons; Roger in Spokane, Bruce in Kelso WA, daughters; Darlene (Les) Norton of Spokane WA and Joanne Monda of Sandpoint ID, Carol (Frank) Wolfram of Sagle ID.
 
Special nephew Gene Metsa, special nieces Ruth (Sulo 61, 1986) Jacobson of Angora Mn and Kathy Ikola of Trout Creek Mt.
 
Memorial services were held on Wed. April 14 at the Sandpoint V. F. W. Hall.  Arrangements by the Coffelt Funeral Services of Sandpoint, Idaho.

2005-03-21, 19:11
Svar #23

Ingrid Wikberg

Mera Silverdahl: Jag fick denna dödsruna med ett mail från en närstående i Cook, Minnesota:
 
Anna “Selina” Silverdahl, 110, of Cook died Thursday,  
May 24, 2001, at the Cook Community Convalescent Nursing Care Unit.  
 
She was born April 30, 1891, to Martin and Brita (Nilsdottor) Martinson in
Sweden. She grew up and attended school in Sweden. She married John
Silverdahl on Feb. 10, 1918, in Sweden. In 1921 the couple immigrated to
the United States, settling in Silverdale. In 1949 they moved to Gheen,
making Cook their home in 1966. She was a member of the former
Northern Gospel Mission Church of Virginia, the Willow Valley Farmers
Club and the Willow Valley Hobby Club.  
 
Survivors include a son, Larry (Joan) Silverdahl, of Mounds View, Minn.;  
a daughter, Bertha Davis, of Sand Point, Idaho; 17 grandchildren, 36
great-grandchildren and 29 great-great-grandchildren; and numerous
grandchildren, great-grandchildren, great-great-grandchildren,
nieces and nephews. Grandchildren living in the Cook area are  
Ruth Silverdahl (Sulo) Jacobson and Roger Metsa
 
She was preceded in death by her parents; her husband, John, in 1982;
two daughters, Ruth Amy in 1929 and Karen Metsa in 1998; a son, Henry,
in 1998; and a grandson.
 
SERVICES: Funeral 2 p.m. Monday at St. Paul's Lutheran Church in  
Angora. Visitation one hour prior to service. Burial in Silverdale Cemetery
in Silverdale, Minn. Arrangements by Range Funeral Home in Virginia.  
 
A 110th birthday party was held for Selina at the Cook Nursing Home
with many attending, on the 28th of April this year. Granddaughter
Ruth Jacobson was her care giver for the past years.

2005-03-24, 22:42
Svar #24

Ingrid Wikberg

Silverdahl-sonen Henrys dödsruna glömde jag lämna tidigare, så jag kopierar över den så här.
Tänk att avlida vid 74 års ålder och ha sin mor bland de efterlevande, 107 år gammal.
 
HENRY SILVERDAHL, 74, of Columbia died on August 12, 1998 at Pitt County Memorial Hospital following a brief illness. He was born in Cook, Minnesota and was the son of John and Selina Silverdahl.  
He was a member of Cabin Swamp Church of Christ, Providence Lodge No. 678, and The Order of The Eastern Star Chapter 281. He was retired from the federal government as an electrician and sheetmetal worker as well as a veteran of WWII.  
 
He is survived by his mother: Selina Silverdahl (age 107); three sons: Lawrence Silverdahl, Gene Silverdahl, and Gerald Silverdahl; one brother: Lawrence Silverdahl; three sisters: Karen Metsa, Bertha Davis, and Ruthie Jacobson; nine grandchildren; and five great-grandchildren.  
 
Burial was at the Cahoon Family Cemetery in Gum Neck.

2008-02-23, 16:21
Svar #25

Utloggad Rolf Wirén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-04-24, 17:39
    • Visa profil
Hans Silfverdahl föddes 1737 12/1 i Älven (Elfven - min tolkning av platsen), Myssjö enligt Myssjö C:1. Fadern var dragonen Sven Jonsson.
Jag har länge funderat om Sven hade något soldatnamn - finns det någon som vet?

2014-07-12, 21:53
Svar #26

Utloggad Linda McKinstry

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-07-12, 21:53
    • Visa profil
To those following the Silfwerdal name (or other spellings)
I have in my notes father of Hans Svensson Silfwerdal who was born 12 jan 1737 in Lovisa Nyland Finland (some says born Myssjo, Jamtland)  may be Swen Jonsson Lundstrom born 11 Feb 1707 Hallom, Myssjo, Jamtland, Sweden. He married Maria Parsdotter. Is the Lundstrom a soldier name or land name? I do not have proof of this at this time.
These are some of my notes:
Oviken district probate index 134525 and 134723:279, 134919:AII:3:11
Berg par reg 134579
Myssjo par reg 134866, cler surv 134865 p 197 Jamtland co vital record index 134518
Sven 1776 and Jons found on A-71644  0134866 Myssjo Vit Rec 1703-1861
Hans Svensson Silfwerdal.  
Korpral.  
Född 1737-01-12 i Myssjö (Jämtland).  
Döpt 1837-01-14 i Myssjö (Jämtland).  
Levde som dräng omkring 1755 i Joxåsen, Oviken (Jämtland).  
Hade inkvartering (innan han kom till Myssjö) i Mo, Berg (Jämtland).  
Levde 1770 i Berg (Jämtland).  
Levde 1776 i Persåsen, Myssjö (Jämtland).  
Bodde 1779 i Hallom, Myssjö (Jämtland).  
Bodde 1784 i Svedje, Myssjö (Jämtland).  
 
  Dog enl en anteckning i Myssjö dödbok (vid hustruns död 1830) 1789 i Lovisa stad, Nylands län, Finland. Lovisa stad var på den tiden ett gränsfäste mot Ryssland  
   
Död 1790-06-24 i Loviisa, Nyland, Finland.  
(Barn V:1, s 7, Far VII:1, s 18, Mor VII:2, s 18)  
Gift omkring 1762 med efterföljande ana.  
Barn:
Sven Hansson Silfwerdal.  
Född 1764-12-20 i Berg (Jämtland).  
Lars Hansson Silfwerdal.  
Född 1766-06-29 i Berg (Jämtland).  
Erik Hansson Silfwerdal.  
Född 1768-10-18 i Berg (Jämtland).  
Maria Hansdotter Silfwerdal.  
Född 1770-05-24 i Berg (Jämtland).  
Död 1837-10-10.  
Kerstin Hansdotter Silfwerdal.  
Född 1773.  
Död 1831-07-08.  
Sven Hansson Silfwerdal. (Se V:1, s 7).  
Jöns Hansson .  
Torpare.  
Född 1784-07-10 i Svedje, Myssjö (Jämtland).  
Död 1849-09-28 i Svedje, Myssjö (Jämtland).  
VI:2 ff ff fm  
Brita Larsdotter.  
Född 1740-01-28 i Hallen (Jämtland). Troligen Höla i Ytterhallen  
Döpt 1740-01-30 i Hallen (Jämtland).  
Flyttade omkring 1747 från Ytterhallen, Hallen (Jämtland) till Höla, Hallen (Jämtland).  
Flyttade omkring 1752 från Höla, Hallen (Jämtland) till Sölvbacken, Oviken (Jämtland).  
Bodde efter makens död åren 1803-1813 på ett soldattorp i Myssjö.  
Bodde från 1814 i Svedje, Myssjö (Jämtland).  
Myssjö döda 1830: Brita Larsdrotter i Svedje torpareänka född 1740 i slutet av januari. Föräldrar Soldaten Lars Lindqvist och Hustrun Kerstin Jonsdotter i Hallen och Höla. Vid 25 års ålder gift med ??? korpralen Hans Silfverdal. Bodde först en tid i Berg och Mo der hennes man hade inkvartering men sedan i Myssjö och Svedje. Blev änka 1789 då hennes man dog i Lovisa stad Finland. Sjuknade sist mars af ålderdom och var död 16 dec begravd 3 jan 1831.  
   
Död 1830-12-16 i Svedje, Myssjö (Jämtland).  
Begravd 1831-01-03 i Myssjö (Jämtland).  
(Barn V:1, s 7, Far VII:3, s 19, Mor VII:4, s 19)  
Gift omkring 1762 med föregående ana.
Moved about 1747 from Outer Hall, Hall (Jämtland) to Hola, Hall (Jämtland). ? Moved about 1752 from Hola, Hall (Jämtland) to Sölvbacken, Oviken (Jämtland). Room tips after her husband's death years 1803-1813 on a soldier in Myssjö. ? Google from 1814 in Svedje, Myssjö (Jämtland). ? Myssjö kill 1830: Brita Larsdrotter in Svedje crofter's widow born in 1740 in late January. Parents soldier Lars Lindqvist and wife Kerstin Jonsdotter in the Hall and Hola. At age 25, married with?? His corporal Silfverdal. Stayed only one time in Berg and Mo where her husband had accommodation but then Myssjö and Svedje. Was widowed in 1789 when her husband died in the town of Loviisa Finland. Sickened last March of old age and death was December 16 Burial 3 jan in 1831. ? ? Death 1830-12-16 in Svedje, Myssjö (Jämtland). ? Buried 1831-01-03 in Myssjö (Jämtland). ? (Children V: 1, 7, Father VII: 3, 19, Mother VII: 4, 19)
Married about 1762 to the previous ancestor.
Sven Hansson Silfwerdal  
Dragoon-dragon
Myssjo par reg GS 134866 cler surv GS 134865, p 84,145,157,75,112,109
Church records Myssjo 1779-1861 #L 32794 0134865
 No more children recorded in the Myssjo birth rcords
Sven Hansson Silfwerdal.  
Förare/Torpare. Korpral 1814 (enl Myssjö födda). Förare är den lägsta underofficersgraden. Dagtorpare.  
Född 1776-08-01 i Persåsen, Myssjö (Jämtland).  
Bodde från 1779 till 1802 i Hallom, Myssjö (Jämtland).  
Bodde åren 1779-1802 på ett soldattorp i Myssjö.  
År 1808 var Ovikens kompani stationerade vid Järpens skans i Järpen i strider med norrmännen. Den 20 augusti sändes Löjtnanten Carl Ward ut med en spaningspatrull för att konstatera om fienden utrymt landet. Två dagar senare anlände korpralen Silfwerdal, Ovikens kompani, och rapporterade att så var fallet (ur Oviks- Myssjöbladet).  
Flyttade 1814 till Svedje, Myssjö (Jämtland).  
Enl Birgitta Jönsson. Silverdalstorp - Ett högst upp på berget i Svedje, där Hans Silverdal och hans son Sven d ä bodde. Man gav sannerligen knekten den absolut sämsta jorden att bruka. Min morfar föddes och växte upp där, då hans far hade övertagit torpet. Det fanns ingen väg dit upp och särskilt vintertid måste det ha varit besvärligt att ta sig upp dit.  
  Därför kan man undra hur Sven kunde försörja sin familj där, och ännu mer, hans bror Jöns, som också bodde där, kunde klara sig. Han hade 8 barn och i dödboken står det om Jöns:Blev vid 30 års ålder vanför och nyttjade kryckor, på vilka han i fattigdom och torftighet framsläpade sitt liv...  
Död 1864-01-21 i Svedje, Myssjö (Jämtland).  
(Barn IV:1, s 4, Far VI:1, s 11, Mor VI:2, s 12)  
Gift 1806-02-02 i Myssjö (Jämtland) med efterföljande ana.  
Barn:
Stina Svensdotter.  
Född 1806-02-14 i Myssjö (Jämtland).  
Hans Svensson.  
Född 1807-05-25 i Myssjö (Jämtland).  
Olof Svensson.  
Född 1809-09-07 i Myssjö (Jämtland).  
Sven Svensson Silverdal.  
Fältjägare / Torpare.  
Född 1814-06-15 i Svedje, Myssjö (Jämtland).  
Död 1888-08-08 i Myssjö (Jämtland).  
Johan Svensson. (Se IV:1, s 4).  
V:2 ff ff m  
Susanna Olsdotter.  
Född 1785-09-21 i Lorås, Hammerdal (Jämtland). 1785-06?  
Flyttade med familjen 1803 från Lorås, Hammerdal (Jämtland) till Svedje, Myssjö (Jämtland).  
Kom från Svedje vid vigseln.  
Död 1868-08-19 i Svedje, Myssjö (Jämtland).  
(Barn IV:1, s 4, Far VI:3, s 12, Mor VI:4, s 13)  
Gift 1806-02-02 i Myssjö (Jämtland) med föregående ana.
Parents soldier Lars Lindqvist and wife Kerstin Jonsdotter in the Hall and Hola. At age 25, married with?? His corporal Silfverdal.
I am a grand daughter of Khristina Lucille Johansdotter born 1887, daughter of Johan Johansson Silverdahl. I've enjoyed the reading of your comments.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna