ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kiöstadius/Kiöstadia, Caisa född ca 1725  (läst 851 gånger)

2006-01-01, 13:52
läst 851 gånger

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Caisa Kiöstadia g 1749 med länsman i Lit Magnus Niure, bodde i Lit (Söre). När föddes Caisa? Det fanns ett antal Kiöstadius i flera församlingar med trolig anknytning till varandra. Är det någon av er som känner till denna släkt? Finns det skrivet någonstans? När Caisas trolige far (enligt uppgift här på forumet), Jonas Nilsson (Kiöstadius?) föds 1701 i Kiösta finns Magdalena Plantin som fadder. Finns det någon koppling släktmässigt mellan Plantin och Kiöstadius?
Är det möjligen så att Caisa är identisk med Christina som föds i Sundsjö 11/1 1726 med Annika Nordin (i Fanbyn) som mor? Faderns efternamn är svårläst för mig, men kan det ev tydas som Lands-mannens Nils Kiöstadius? Tyvärr börjar inte hfl förrän 1758 så här finns ingen hjälp att få. Är det någon som vet?
God fortsättning på 2006!
mvh / Robban

2007-02-25, 22:01
Svar #1

Utloggad Stefan Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 15:05
    • Visa profil
Kan det vara Cattharina Kiöstadta f 1733 i Söre Lit Gift med kronolänsman Lits Tingslag Magnus Niure f 1726
 
Far till Catharina Länsman Jonas Kiöstadius f 1701-02-15
Mor till Catharina Margareta Hallström f1704-06-24

2007-02-28, 11:53
Svar #2

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:40
    • Visa profil
Hej Jag blir mer och mer konfunderad av alla Kiempar i Hammerdal o Lockne osv. Jag har en rak linje framåt fr 1690 ang. ryttaren Anders Persson Kämpe och bakåt via hustrun Magdalena Holmer samt via släkten Hallström Oldberg och Skanke. Men var har ryttaren sina anor?. Jag har spårat en Olof Kiämpe till Lockne o Håsjön .Han är dragon o 1731 corpral och jag misstänker  detta är en bror till ryttare Kiempe eftersom de är faddrar tilsammans  med fam Oldberg o Holmer.I Lockne 1705 tror jag mig hittat ryttaren Anders persson Kiämpe där tillsammans med en Ifwar Kiämpe(Georg H har hjälpt mig tyda namnet)Kan det vara en annan bror?
Ifwar ett nytt uppdykande namn.Förekommer ej hellre framåt i släkten.                       Så kommer mera:Johannes Kiempe gift med Elen Lorendtz Schanke  
Peder Kiempe f 1486 Arblo,Indal gift med karin  Jensdotter Schanke Marieby Jmtl
Finns någon någonstans som kan räta ut mina begrepp?Finns något samband med de sist nämnda Kiemparna o ryttaren Anreas Pehrsson Kiemp  
Tacksan för all hjälp.
 MVH Brittmarie K
P.S Har läst boken om Byarna i Sikås och även en artikel av Gunnar Ståhl som utesluter ytterligare KiemparD.S

2009-07-28, 23:40
Svar #3

Utloggad Christer Hoflin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2010-07-24, 07:45
    • Visa profil
Robert:
Kiöstadius kommer från att familjen kom ifrån byn Kiösta, Alsen.
Jag hittar två Nils Kiöstadius:
Nils Andersson Kiöstadius, länsman i Alsen, född 1661 och död 1735 (i Alsen)
(är den som tog sig efternamnet, eller om det var barnen).
Sen har vi ett barnbarn till ovan som föddes i Kiösta 1726. Vad som hände honom vet jag ej.
Han hade iaf en syster som hette Catharina Cajsa Kiöstadia.
 
MEN Nils d y och Cajsas far var Erik Kiöstadia.
 
Den Catharina som hamnar i Lit är dotter till Eriks bror Jonas. Och jag har inte sett tillnamnet Cajsa på henne. Hon dog f ö 1815 enligt dödboken i Lit 82 år gammal. Vilket stämmer med att hon i hfl angetts vara född 1733.
 
Tittar man på ansedlar och dylikt på nätet så blandas det ihop ganska mycket. Ska själv ta mig tid och gå igenom källorna själv vid tillfälle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna