ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västerlösa, AI:20, Husförhör 1886-1896, p 157 högra sidan, GiD: 417.29.34000  (läst 857 gånger)

2006-08-20, 17:53
läst 857 gånger

Håkan Andersson

Hej,
Finns det någon vänlig själ som kan förbarma sig? Notisen rör Anna-Stina Svensdotter/Carl August Carlsson Folke i Västerlösa skattegård, men är direkt oläslig i GenLINE FF...  
 
 
 
Med vänlig hälsning,
Håkan Andersson

2006-08-20, 17:55
Svar #1

Håkan Andersson

....Anna-Sofia heter hon naturligtvis och ingenting annat.
 
/Håkan

2006-08-23, 17:54
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Håkan! Eftersom vi är släkt måste jag väl förbarma mig...
 
Det var ju lite mer lästläst på mikrofische, har kunnat läsa ut lite av texten i alla fall. Det var en lite tragisk historia detta.
 
Västerlösa AI:20 s 157 Backstugan Venersborg:
Till hus: Karl August Folke Karlsson f 1859-10-29 Lofta, inflyttad fr Hannäs 1887, p 380 1888.
Anna Sofia Svensdotter f 1853-09-21 Ulrika (E), infl fr Rappestad (E) 1873, p 158 1887.
oä s Karl August f 1876-12-07 V = Västerlösa
oä d Johanna Karolina f 1886-07-15 V
oä s Karl Axel f 1888-05-25 V
 
Texten i kanten: ....har häktats för stöld....af länsman och .... 7/8 -89. K.A .....dömd f första?....stöld af Valkebo...d 20/2 -89.  
 
x) till 7 mån straffarbete i Jä.....?......strafftiden....  
 
Lysning no 11 1888.
 
Karl August flyttar sedan 1890 till p 381 som är I socknen där står att han flyttar vidare till Linköping 1891.
 
Anna Sofia flyttar med barnen till fattighuset p 353 1890, rad 26 finns hon på. Där står att hon avlider 1891-03-03. C:7 Västerlösa db 1891-03-03 Anna Sofia Svensdotter f d piga i fattighuset. 37 år, 5 mån, 10 dgr. Ogift! Lungsot. Död i församl fattighus.
 
Eftersom texten gällande ovanstående var ganska svårläst på flera ställen än din bild här ovan, tittade jag alltså lite på övrigt också. Du kanske redan hade dessa uppgifter?
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-08-23, 19:24
Svar #3

Håkan Andersson

Hej Britt-Marie!
 
Vem kan man lita på om inte släkten  
 
Du ska ha hjärtligt tack för all hjälp du förser mig med, och i synnerhet den här. Du förstår, min FFF, Karl August f 1876, är nämligen äldste bror till Karl Axel. Dessvärre är Karl August oäktabarn utan fader medan Karl August Folke Karlsson är angiven som far till Karl Axel. Jag försöker reda ut lite grann om det finns en (teoretisk) chans att Karl August Karlsson även är far till Karl August, och då är all text som kan innehålla ledtrådar till hur det förhåller sig enormt viktig. Med tanke på namnen som går igen hade jag hoppats kunna knyta dessa till varandra, men det verkar som om Karl August och Karl August (nu börjar det snart snurra) inte är far och son. Jag hade hoppats på att den suddiga texten skulle ge någon ledtråd, men det ser inte så ljust ut....
 
Som kuriosa kan nämnas att det i släkten gått tal om att Karl August (min FFF) var oäktabarn till en av storbönderna ute i Västerlösaregionen, en bonde som skulle vara ättling till Bjälboätten eller folkungarna, det kan vara hur det vill med den saken, i vilket fall som helst, när så en person med (efter)namnet Folke dyker upp känns det som om saker och ting klickar. Tyvärr klickade det blankt den här gången, så jag antar att det bara blir till att söka vidare, även om utbudet av informationskällor drastiskt krympt.
   
Ett annat projekt blir att ta reda på vad som händer med systern Johanna Karolina. Sista noten jag har på henne är runt 1896, då Karl August lämnat fattighuset och befinner sig på Västerlösa mellangård, det är förresten där han skrivs med efternamnet Andersson första gången. Hur länge Johanna Karolina var på fattighuset och om hon dog där, blir som sagt nästa stora projekt.  
 
Hur som helst är jag skyldig dig kaffe när vi stöter på varann.  
 
Ha det bra och tack,
Mvh
Håkan

2013-11-17, 12:10
Svar #4

Utloggad Malin Elf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2015-11-01, 11:41
    • Visa profil
Hejsan !
Jag hoppas någon kan hjälpa mig med denna text  
 
Peter Nilsson död 1779  
 
västerlösa c:3 (1757-1797) bild 233/sida 451
 
vore evigt tacksam !har massor lyckor vore tacksam för hjälp fylla dem Tack på förhand mvh Malin
 
jag har fått fram Peter Nilsson från Lind var född år 1730                 Nils månsson af Hustru Maja Pärsdotter  ( sen lockor ) till hans hustru Gertrud Andersdotter (Lucka)  4 barn 1 son 3 döttrar sen lyckor igen tills Kom från skänninge marknad  ( luckor ) död 21 sep      Peter Nilsson Blef ( luckor )    afterkommande morgon of begreaf 25  gammal 49 år

2013-11-17, 16:41
Svar #5

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
... därsammastädes af Socknemannen Nils Månsson och hustrun ... han war hemma hos sina kära föräldrar till dess han efter fadrens död tillträdde gårdsbruket och ingick äktenskap med änkan Gertrud Andersdotter, hwilkas sammanlefnad har blifwit wälsignad med ...
Han har varit sjuklig i många år utom de 2 sista af wärk i låret Han dog efter en wådlig händelse; hästen skente med honom då han kom från ... d 21 sept, då Peter Nilsson blef stött och skadad så han under dagen derefter afsomnande om morgonen och begrofs...
 
Förslår Mats på luckorna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna