ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Stare Rödön född 1774  (läst 1992 gånger)

2001-07-29, 11:04
läst 1992 gånger

Utloggad Per Dahlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 14:35
    • Visa profil
Hej. Jag letar febrilt efter Jöns Stare från något som jag tror heter Trusta på Rödön. Det finns en del oklarheter kring honom och hans hustru och svärmor, som jag gärna vill ha utredda. Han är född 1774 på Rödön, gifter sig med 1805 med en Maria Reinholdsdotter f.6/2 1780 från Undrom??.Vem är hon? Heter hennes mor verkligen Lisbeta Karinsdotter? Vilken relation hade denna Lisbeta Karinsdotter till prästen Tideman?? Som Ni ser massor av frågor som jag gärna skulle finna svar på. På förhand tack!

2002-08-22, 21:11
Svar #1

Jeanettte Högberg

Hej Per
 
Jag har också börjat med lite släktforskning i min familj.  Är också lite intresserad hur det går med Dahlöf-släktet.
 
Mvh Jeanette                       (Högberg/Karlsson/Dahlöf)

2002-08-23, 13:11
Svar #2

Ingrid Wikberg

Per Dahlöf! Enligt en tidigare uppgift här i Anbytarforum från en Tidemanforskare Isa Kilsbo den 25 mars 2001 så är Maria Reinholdsdotter född 1788 och inte 1780 som du uppger.
 
Jag vet att det ska finns en koppling genom en  
fosterdotter som prosten Henning Tideman f.1699, hade som hette just Karin! Henning Tideman dog i början av 1760-talet. Prosten ordnade bröllop för sin fosterdotter Karin och sin mest betrodde dräng: Nils Säterström och de två blev föräldrar till Carl Zetterström ( han ändrade på stavningen) och Carl Z blev ju professor vid Uppsala Universitet och den som grundlade Jämtlands biblitek genom en storartad donation.
Förhoppningsvis kommer det en bok om denna släkt Tideman, som även jag har rötter till; Det ska bli spännande att se vad Tidemansforskarna Isa Kilsbo och Carl Szabad kommer fram med.

2002-08-24, 01:41
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Angående Maria Reinholdsdotter, se Jämtlands läns släktforskares nätsida (http://home3.swipnet.se/~w-33067/efterlys.htm) och svar på fråga nr 141.

2003-05-10, 16:01
Svar #4

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 596
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 12:49
    • Visa profil
Karl Göran Eriksson
 
Angåede Jonas (Jöns) Stare född 1774.
 
Enligt Alexander Stafwerfeldts bok Näskott utgiven 1958, finns det i registret en Jonas Stare med hänvisning till sidorna 236 och 306.
Sidan 236 är klockren, där finns Jonas tillsammans med Maria Reinholdsdotter samt barnen Per, Lisa och Brita.
Sidan 306 (släktregister kyrkbyn) finns han inte, men däremot en Peter Larving f. 1732 i Finland (har hittat i Hiski, var tvilling,f.i Parkumäki, Rantasalmi) med hustru Ingeborg Jonsdotter f.1731, dotter till Jon Persson och Brita Jonsdotter i Undrom.
 
1) Jonas far bör heta Peter eller Per
2) Marias mor heter Elisabet
3) Jonas syster heter Brita, om det är  Larving  som är far
4)Marias far torde väl inte få något barn döpt efter sig, ..... flydde? till Lögdö.
 
Peter Larving verkar enligt Alexander S. ha dött 1801 i stor fattigdom i Mjäla, detta verkar ju tala för att det kan vara den Stare som blir trumslagare i Hallen i ung ålder, eller har jag fel?
 
Kenneth

2003-05-11, 08:21
Svar #5

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Kenneth Holgersson
Dina frågor ger anledning till några synpunkter.
Alexander Stafwerfeldt(1891-1971) var en intresserad och idog forskare, men enligt min mening inte särskilt skicklig. Hans böcker om Näskott och Ås socknar är ganska röriga och ofullständigt redigerade. Delvis beror det nog på tidsnöd. D.v.s. när tryckdatum närmade sig blev det inte tid att kontrollera alla anteckningar.
Jöns Stare var en tid landbonde i Trollsåsen och Näskott, men att han där skulle ha benämnts Jonas är oriktigt (se t.ex. Näskott AI:5 s. 25). Att förnamnen Jöns och Jonas den här tiden skulle vara utbytbara är en utbredd vanföreställning, som tyvärr även understötts av en del auktoriteter. Ämnet har diskuterats tidigare i Rötter.
Petter Larving kan vara identisk med sin namne född i Rantasalmi. Detta dock förutsatt att hans mor blev omgift med hovslagaren Jonas Wallgren, med vilka Petter kom till Undrom på 1740-talet.
Beträffande Petter Larvings hustru har Stafwerfeldt också fel. Hon hette rätteligen Ingeborg Jönsdotter och var född 1732 i Aspås.
Avgörande i sammanhanget är emellertid om Larving hade någon son Jöns (som senare kan ha tagit sig namnet Stare). Kan det fastställas finns anledning att gå vidare. Födelseböckerna ger inget besked; återstår då att gå igenom husförhörhörslängdena.

2003-10-11, 15:29
Svar #6

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 596
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 12:49
    • Visa profil
Jöns Stare?
 
Funderingar angående den Jöns som föds 1774-07-17 i Lundsjön av Nils Rödell och Kerstin Jönsdotter (Aspås C:2 700023 2/3) Kan det vara den Jöns som dyker upp som Stare på Rödön?
Denne Jöns mamma verkar vara 48 år gammal när han föds och Jöns är ca 12 år gammal när hon dör.
Det dröjer 9 år innan fadern gifter om sig med Ingeborg Persdotter (Aspås C:2 70023 3/4)
Det som talar lite emot att det är rätt Jöns är ett husförhör (Aspås 700016 3/3) där en ryttare 1788 dyker upp som son  Jöns Söderqvist, han skulle då vara 14 år gammal.Är det som så att han byter soldatnamn till Stare när han blir trumslagare i Hallens kompani.(Har sett att så gjorde man i V-botten när man bytte Rote.)
Kan det också vara som så att denne Jöns varit hos sin moster och morbror Ingeborg Jönsdotter och Peter Larfing på Rödön som ung ryttare?.
Kenneth

2003-10-11, 20:25
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Kenneth
 
Nils Rödells son Jöns blev ryttare under namnet Söderqvist (se Aspås AI:2 s. 96 (= S700016 3/6, ej 700016 3/3). Det är antecknat att Jöns begår nattvarden 1788, men soldatnamnet är inte från denna tid utan tillagt senare. Enligt Ås AI:2 uppslag 2 s. 74 flyttar Jöns Söderqvist till Ångermanland 1802. Han avlider i Sånga socken 1832.  
Beträffande Jöns Stare håller jag för troligt att han är förbigången i födelseböckerna eller också är han född i någon socken där dessa saknas vederbörande tid. En annan möjlighet är att han är inflyttad till Jämtland i sin barndom och därför i rullorna uppges som jämtlänning.

2006-01-27, 16:42
Svar #8

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 596
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 12:49
    • Visa profil
Till KG Eriksson
 
Som du vet har jag då och då ställt frågor angående Jöns Stare. Ett svar som jag fått av dig, var att han eventuellt var förbigången i födelseboken,eller kommit inflyttande som ung.
 
Födelseboken över Frösön kring 1774 verkar vara ganska bristfällig, åtminstone i Genelines version.
 
Tror mig ha funnit ett spår?
 
I Frösö AI:3 sid 75 Mellbyn, samt Frösö AI:4 sid 125.
Där finner jag:
   Per Olofsson       f. 1734
   Brita Carlsdotter  f. 1739 (41)
   son. Olof          f. 1762 ev.till Marieberg
        Carl          f. 1764     -- Ås
        Sivert        f. 1767
        Pehr          f. 1769    --  Hackås
dotter  Brita         f. 1771    --  Odensala  
        Jöns          f. 1774
        Jon           f. 1779
 
Ser man sen till vad Jöns Stare och Maria Reinholdsdotter döper sina barn till.
                             
  Pehr       = Jöns far
  Elisabet   = Marias mor
  Brita      = Jöns mor
 
Om man nu antar att det är denna familj,
borde man inte då kunna antaga att det är Per Olofssons son  i Mellbyn som dyker upp som trumslagare i Hallens Kompani 1791-05-30.
 
AI:4   säger inget om var Jöns tar vägen inte heller LI:1 och LI:2.  
 
Du kanske vet var Jöns tar vägen, har inte heller hittat honom i dödboken
 
Vänligen
Kenneth Holgersson

2006-01-28, 11:08
Svar #9

Utloggad Eva Söderström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 14:50
    • Visa profil
Hej Kenneth,
har hittat Jöns Stare i Ministerialregistret - Jämtlands län.
Jöns Stare, inhyses, dör 1857-09-04, 83 år gammal, i Rödöns sn(Z). (C:4, s 344)
Familjen Stare har bott i bl a Undrom, Säter och Trusta på Rödön. Fru och barn finns också i registret!
Mvh Eva

2006-01-28, 12:49
Svar #10

kenneth Holgerson

Tack Eva
 
Tyvärr leder det inte vidare, svårigheten med Stare är att det är svårt att hitta hans föräldrar och födelseort
Kenneth

2013-04-07, 09:34
Svar #11

Utloggad Per Dahlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 14:35
    • Visa profil
Hej alla ni som letat efter Jöns Stare, enl.uppgift f.1774 och död i Rödöns sn den 4 sept. 1857.
Har utan framgång försökt finna Jöns föräldrar. Det är så retfullt eftersom det är enda luckan i det nionde generationsledet i släkten. Hoppas nu att någon funnit nya uppgifter om Jöns de senaste sju åren. I så fall skulle jag gärna vilja ta del av dem.
Med hoppfulla vänliga hälsningar
Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna