ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Smedberg 1736-1793, Börön Lockne  (läst 462 gånger)

2001-06-18, 09:28
läst 462 gånger

Utloggad Gerti Stenberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-07-31, 18:33
    • Visa profil
Hej!
Har någon stött på Jöns Smedberg f,1736? Föräldrar? Äktenskap? Barn? Jag är glad för varje detalj jag kan få hjälp med.
MVH
Gerti Stenberg

2001-06-24, 13:37
Svar #1

Anna Berg

Ett förslag;hittat på efternamnet via Familysearch
Det finns ju en liten chans att det är samma person; din Jöns ka ha gift sig år 1761 med en flicka från Sunne...... MEN kolla i kyrkboken det är alltid säkrast!
 
Jon SMEDBERG  
Spouse: Anna SVENSDR  
Marriage: 18 Oct 1761 Sunne, Jamtland

2001-06-26, 20:28
Svar #2

Utloggad Gerti Stenberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-07-31, 18:33
    • Visa profil
Hej,Anna!
Ja, jag ska kolla så snart jag får möjlighet! Tack ska du ha !
Mvh.
Gerti

2001-06-26, 22:29
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Att Jon och Jöns skulle vara sinsemellan utbytbara varianter av samma namn är en vanlig missuppfattning.
Jon Smedberg i Sunne är alltså en helt annan person än Jöns Smedberg i Lockne.

2001-06-27, 09:18
Svar #4

Anna Berg

Karl Göran !  Det finns faktiskt olika namnformer på samma person när det gäller uppgifter som finns på Familysearch! Jag tror det beror på att Mormonernas  handläggare  haft svårt att läsa svenska -och t ex stavningar med Ö eller O : där är de konsekventa med att enbart skriva O och många som heter Jöns heter Jons eller Jon i deras file. Så är det. Jag har själv sett det i egen forskning att förfäder som egentligen heter Jöns -också i kyrkoboken! kan  återfinnas som Jons eller  Jon; Jon kan återfinnas som John!; Kerstin kan återfinnas som t ex Krestina, Elin som Ellen eller Elina osv  på Familysearch sida. Jag har kunnat fastställa de av mina anfäder som jag funnit på familysearch-sidan med  med hjälp av kyrkoböckerna och stämma av att det är rätt genom kontroll av föräldrarnas namn, ort och vem de sedan gifte sig med. Och  manliga förfäder från  t ex Klövsjö som gift sig med en flicka från en helt annan socken -t ex Brunflo -ja då står paret med flickans hemort på familysearch's sida för marriage.  
Så det är ingen vanlig missuppfattning Karl Göran att Jöns kan bli Jon.                           Jag säger inte att det alltid är så -men chansen är stor att det är så.
Och en sak har jag lärt mig under de år jag släktforskat: kolla alla uppgifter -även de jag först hittat på Familysearch: det kan vara rätt -även om det någon gång då och då har visat sig fel. Men de är få gånger.
Men är det så att du Karl Göran VET att Jon Smedberg som gifte sig i Sunne är en helt annan person än Jöns Smedberg född i Lockne då tycker jag att du ska tala om det också. Det vore sjysst -inte minst mot frågeställaren! Som kanske helt kört fast och kan behöva tips eller rätt upplysning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna