ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vreta Kloster, födelsebok 1696-1739  (läst 437 gånger)

2010-09-30, 11:12
läst 437 gånger

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Min ff mf ff, Sven Larsson, var enligt hfl född den 14 juni 1696 i Vreta Kloster. På sid 210 i Vreta Kloster C:4 finns en notering som jag tror kan vara hans födelse. Jag skulle vara tacksam om någon kan bekräfta eller dementera att det står namnet Sven med födelsedatum 14 juni där. Om det är korrekt skulle jag i så fall gärna vilja ha hjälp med att läsa texten.
 
Mvh
Kjell Johansson

2010-09-30, 12:56
Svar #1

Carl Szabad

d. 14 junii, Swen.
Lars Swenssons barn i Weeda kallat - Swen.
Wittnen Nils Månsson i Biälöse. Anders Håkensson
i Weeda. Anders Joensson ibidem, Jon i Wiggesätter
Comministri hustru. Hust. Anna i Klåckaregården.
Pigan Kierstin Nilsdotter i Weda. Pigan Anna Larsdotter ibidem.

2010-10-01, 10:58
Svar #2

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej Carl,
tack för hjälpen. Din text bekräftar att detta är rätta personerna. Däremot ser jag inte Swens mor i denna text, eftersom alla, förutom Lars Swensson, endast står som vittnen.
 
Mvh
Kjell

2010-10-01, 11:13
Svar #3

Carl Szabad

Så långt tillbaka är det mindre vanligt att mödrarna nämns i födelsenotisen. I den här födelseboken är det först 1735, när det kom en ny kyrkoherde till socknen, som även de får vara med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna