ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vreta Kloster, födda, 1717, 411.25.37500  (läst 1090 gånger)

2007-06-23, 02:24
läst 1090 gånger

Håkan Gustavsson

Vreta Kloster, födda, 1717, 411.25.37500
 

 
Den 7 november föds, ja vem? Jag får inte ut någonting av detta. Står det Nils i marginalen?
 
Om detta är rätt gäller det min farfars farfars farfars far som senare källor visar som mjölnaren Nils Friström, Odensfors kvarn, Hornstäve, Vreta Kloster, Östergötland.
 
Jag har ingen aning om huruvida han ärvde efternamnet Friström från sin far. Nils Friström skall enligt husförhör långt senare vara född i december (inte november) med sådant brukar ju kunna slira.
 
Kan någon vänlig och skarpsynt själ få ut något av detta?
 
Tack på förhand!
 
Håkan

2007-06-23, 11:03
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Jag skulle nog utesluta Nils och rikta in mig mer på Oluf. Obs min teori.
Fadern är Tredingssoldat, heter Hans i förnamn och eventuellt Herman i efternamn och bor på Tegelbacken.

2007-06-23, 15:41
Svar #2

Håkan Gustavsson

Stig-Ove,
 
Jag håller med Dig! Det är nog ett stolpskott  
 
På sidan innan längst ner (411.25.37400) tycker jag mig se en Nils (eller är det önsketänkande?). Med stor välvilja kan jag få efternamnet till Friström.
 
 
 
Stämmer det? I så fall, kan man få ut något mer av notisen? Tyvärr är det en elak plump över faderns förnamn. Frambars av vem?
 
Oj vad svårläst!
 
Håkan

2007-06-23, 19:05
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Håkan!
 
Av det man kan se av faderns förnamn får jag det till ev Anders. Efternamnet kan vara Nilsson, det är i alla fall ...son på slutet och inte Friström. Hornstäfwe står det också. Det är ju ganska typiskt att en mjölnare ändrar sitt efternamn till t ex Friström. Barnets namn bör vara Nils som jag tolkar det.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2007-06-26, 17:17
Svar #4

Håkan Gustavsson

Hej Britt-Marie!
 
Hjärtligt tack för Dina synpunkter och namnförslag. Jag är så pass novis att jag inte visste att det var vanligt att mjölnarna bytte namn *rodnar* Det gör dem alltså lika krångliga som alla lifgrenadjärer i släkten som ger mig gråa hår ... ;) Namnet Friström är lite märkligt, inget typiskt mjölnarnamn väl? 150 år senare när kvarnen säkert blivit elkrafterk (kanske med avtal om friström) hade det varit logiskt. Men jag antar att det kan vara omöjligt att hitta en logisk förklaring till vissa namn; de kan ha berott på alla möjliga lokala och individuella omständigheter som inte går att rekonstruera.
 
Håkan

2007-06-27, 11:17
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Håkan!
 
Efterledet -ström är väl ganska typiskt. För att driva en kvarn vid denna tid måste det ha varit bra att ha en vattenström att tillgå? Precis som smedjor och järnbruk använde vattenkraften gjorde även mjölnaren detta. Smederna tog sig ofta namn som Bäckström, Wattenström och liknande. Sedan kan man ju ta namn efter födelsesocknen, t ex Hellström från Hällestad och Wretselius från Vreta Kloster.  
 
Mvh
 
Britt-Marie

2007-06-27, 16:34
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Håkan, jag vill nog inte riktigt gå med på formuleringen att mjölnarna bytte namn. Inom vissa yrkesgrupper; som militärer, länsmän, fogdar, mjölnare, klockare etc., blev det (i synnerhet från slutet av 1600-talet och framåt) vanligt att man antog ett släktnamn, ofta med gårdens eller socknens namn som en namnled. Men man avsade sig därmed inte sitt patronymikon. Detta hade man ju ändå (man hette ju inte t.ex. Nilsson, utan var (och förblev) Nils son), men använde det inte i alla sammanhang. Sporadiskt kunde det ändå brukas tillsammans med släktnamnet, vilket också ibland visar sig i officiella handlingar och dokument, oftast före släktnamnet (i sällsynta fall efter).

2007-06-28, 15:38
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6982
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:04
    • Visa profil
När det gäller Nils Friström, framgår av vigselboken i Vreta kloster, att hans patronymikon var Johansson; i sonen Peters födelsenotis 1752, skrivs fadern som Nils Jansson. Min erfarenhet av datumangivelserna i Vreta kloster A I:1 är, att om hela födelsetiden anges (år, månad, dag), är personen sannolikt född i Vreta kloster, men om någon del saknas, är födelseorten troligen en annan.
 
Eftersom Nils Friströms hustru är syster till min fm ff mm mf, vore upplysningar om familjen välkomna.

2007-06-28, 20:57
Svar #8

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik.
 
Jag håller med om det mesta men att militärer antog ett släktnamn har jag protesterat mot tidigare här på Rötter.
Jag menar att man tilldelades ett namn.
Se Svenska knektar, Lars Eriksson, Soldaternas namn, sid. 168-172. Utg. 1995.
 
Mvh Åke

2007-07-13, 18:52
Svar #9

Håkan Gustavsson

Stort tack, inte minst till Bo Persson för patronymikon. Det hade jag lyckats missa trots att jag besökt källan *rodnar*
 
Har Du Bo alltså datum och plats för makarnas vigsel? Vore jättetacksam för den uppgiften.  
 
Med utgångspunkt från vad Du berättar så skall jag leta runt i grannförsamlingarna efter Nils födelse.
 
Vad kul, Du har vi tydligen en gemensam ana i fjärdingsmannen Per Larsson?
 
Jag skickar Dig gärna en GED-fil med de uppgifter jag har. Jag har gått från mig själv  och bakåt men har inte utforskat bröder och systrar.
 
Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna