ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vreta Kloster, F:I, db, Margareta Månsdotter  (läst 629 gånger)

2010-01-14, 16:57
läst 629 gånger

Utloggad Leif Hellmansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 13:23
    • Visa profil
Hej!
 
Vill någon hjälpa mig att läsa vad det står i db F:I Vreta Kloster sid 423 Margareta Månsdotter. Jag kan läsa en hel del, men för att få rätt helhetsbild av det hela, önskar jag få hjälp med hela. Jag tackar på förhand.
 
Mvh
Leif

2010-02-04, 13:20
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Margaretha Månsdotter Åboen Jöns Jonssons K. Hustru ifrån Sandvik, war född i Bölnorp 1713.d.7. Maji. Fadren Bonden Måns Erichsson och Modren Hustru Cherstin Olsdotter; hwilcka befordrade henne till dop och Christendom d. 10 ejusdem. Hemma war hon hos Fadren till dess hon 1.sta gången 15. Åhr g(l). (gammal) trädde i ägtenskap med dåvarande Dräng Jon Pehrsson i Bölnorp med hwilcken hon lefde tilsammans 5.Åhr och 8. weckor, och med honom haft 2ne dottrar hwilcka ock sin Moder öfwerlefwa. Efter 1. Åhrs Änkotid trädde hon 2dra gången i ägtenskap med sin nu efter lefwande Man då warande Dräng Jöns Jonsson från Sandvik, med hwilcken hon haft 5. Barn af hka (vilka) 4 lefwa 3 Söner och 1. Dotter. Men en redan död. Under de 5 Åhr de bodt i Bolnorp 2ne åhren i Kärr och i Sandvik 35 åhr har hälsan warit nogorlunda jämn; Men sedan halfliden Martii nog Krasslig af tilltagande Ålderdoms Krämpor, och under den tiden några gånger låtit bespisa sig med den H H Nattwarden; Kunde wäl läsa i bok och forstå sina Christendoms stycke. Unnder des många Krämpor afsomnade hon d. 31. Julii Kl. 6. om morgon. Hennes Ålder 60. Åhr 2. ½. månad g(l). Begrofs d. 7. Augustii.
 
Hälsningar
 
Irene Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna