ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vreta Kloster FI:2 sidan 28  (läst 449 gånger)

2007-08-21, 11:33
läst 449 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan!
Jag har en ganska stor textmassa i en dödsnotis (Vreta Kloster FI:2 sidan 20, gid:411.36.26000), det gäller nummer 25 Anna Persdotter.  
De första 4 raderna har jag kläm på tror jag, men resten är för mig svårtläst. Någon som kan/orkar läsa igenom och skriva ned vad det står?
 
tackar på förhand! Mvh Mårten

2007-08-21, 15:17
Svar #1

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Här kommer mitt försök:
 
Uti 27 sina? första lefvnads år, war hon hemma hos föräldrana därpå ingick hon ägta förbund med drängen Jon Persson uti Bjärsättra med hvilken hon lefvat uti 45 år, och sammanaflat 2 söner och 2 döttrar af hvilka 1 dotter lefa och är uti Bjärsätter boende? hos vilken denna gamla änka varit ... under de 15 år, hon ... warit, och njutit all den öma omvårdnad och ..., som hon kunnat önska. Hon har fört en gudfrugtig och ... lefvnad. Haft stadig och jämn hälsa. Sjuknade i slutet af Maji månad af wärk i hela kroppen, men i synnerhet uti hufvud och bröst. Fyra dagar efter sedan hon blef sjuk avsomnade? hon ....Afgick?! med döden d 23 Juni, 87 år gammal, Begrafdes d 30 Ejusdem.
 
Mvh Britt

2007-08-21, 21:47
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan!
Stort tack Britt! Det gav mig lite ledtrådar vad det gäller deras vigselår så nu är det bara att ge sig in i vigsellängderna igen! =)
 
Mvh Mårten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna