ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vreta kloster F:2 (1775-1818) Bild 19 / sid 31  (läst 527 gånger)

2010-03-08, 14:04
läst 527 gånger

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
Hej Pga min ovana med äldre språkbruk skulle jag behöva hjälp med en längre levnadsbeskrivning. Det är Bergsmannen Nils Carlsson dödsnotis. Om någon har vanan och ork skulle jag bli mycket glad. Jag förtår ju en hel del men fastnar i vissa passager. Se text nedan
 
Jag får början till:
Nils Carlsson. En gammal Bergsman uti Marieberg, Född i Grystorp 1697, d 2 December, Fadren var Bergsman Carl Andersson, Modern hust Segrid Svensdotter.
 
Vad kommer sedan
 
 

2010-03-08, 16:09
Svar #1

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Jag gör ett försök:
 
Carlsson. En gammal Bergsman uti Mariaberg,född i Grystorp 1697. d.2 December. Fadren war Bergsman Carl Andersson, Modren hust. Segrid Swensdotter, hos whilka han upfostrades wäl och Christeligen, war och altstadigt hemma allenast 1 åhr då han tjente som Trädgårdsdräng wid Stiernarp, gifte sig sedan wid pass Åhr 1721 med Pigan Brita Andersdr från Rist som för 14 åhr sedan blef död, Med henne har han ägt 4 Barn, alla Söner af hka (hwilka) allenast 1 näml. Torparen Nils Nilsson i Marieberg lefwer och hos whilken han under sin höga ålderdom niutit wård och skötsel. Hans hälsa warit altid god och jämn utom förledne winter då han någon tid war illa siuk Ålderdoms Krämpor hafwa och de sista åhren nog plågat  honom. Hans lefnad warit Christ. och anständig. Siuknade sist d.9 Aug. af Frossa med hufwudwärk, til förledne d. 16 ljusd. då siukdomen började bli häftigare. Han afsomnade den 20 augustiom morgonen och wart begrafwen den 25 ejusd. sedan han lefwat här i werlden uti 78 och 3/4 dels Åhr.
 
Mvh
 
Mikael J

2010-03-08, 17:05
Svar #2

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna