ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vreta kloster C:3 (1694-1746) Bild 125 sid 245  (läst 963 gånger)

2012-07-15, 17:14
läst 963 gånger

Utloggad Åke Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 16:46
    • Visa profil
Hej
Jag får ingen fason på texten efter sjuknade 8 dagar för sin död af svår bröstwärk, gick .?.
kan någon hjälpa mig.
 

 
Ytterligare en fråga var är Anna Månsdotter född och var ligger det.
 
Vreta kloster C:3 (1694-1746) Bild 138 / sid 271
 

 
Mvh
Åke Palm

2012-07-15, 17:16
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2012-07-16, 00:29
Svar #2

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
... gick dock mest uppe, och då hon d. 14 hujus var uppstigen av sängen, måste hon sätta sig av vanmäktighet på en stol, där hon dödde, efter 73 1/4 års livstid.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2012-07-16, 00:47
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Lite korrigering av texten:
 
gick doch mest oppe, och tå han d. 14 hujus war opstigen af sengen, måste han settia sig af wanmechtighet på en stol, ther han dödde, effter 73 1/4 åhrs lifstid
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2012-07-16 00:47)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2012-07-16, 09:39
Svar #4

Utloggad Åke Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 16:46
    • Visa profil
Tack så mycket Vincent och Henrik
 
Mvh  
Åke Palm

2012-07-17, 00:06
Svar #5

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Umm, du har rätt Vincent... hon först, sedan han och sedan han... det blev visst rätt inkonsekvent.  
 
Slarvigt på nattkröken. Fast för mig är det inte alls givet att det rör sig om en han. Kunde lika gärna, eller kanske än hellre vara hon som det står.  
 
Oftast blir det ju många gånger lättare om man ser namnet på personen så är man säker på vad det är för kön (eller ska man kanske säga genus) det handlar om och slipper fundera, vilket jag minns att jag var tvungen att göra vid det första hon:et... sedan glömde jag tydligen bort det lika fort och ändrade mig till han.  
 
När jag vill titta efter i originalet så måste man ju dock leta lite, för källhänvisningen är ju galen (en siffra saknas - visar sig röra sig om bild 125, dvs sidan 244, och inte bild 12)... och där underlättas ju läsningen omåttligt av det rätt maskulina namnet Håkan Carlsson. Plötsligt blev det mycket lättare att bestämma vad som egentligen står!
 
Ska man vara petnoga med stavning och skrivning (jag normerade just för att slippa sådant) så står det ju:
 
”gick doch mest Oppe, och tå han d. 14 hujus war Opstigen [eller Upstigen, men stod ju Oppe nyss så…] af sengen, måste han settia sig af wanmechtighet på en stol, ther han [här står det verkligen hon  kan man tycka] dödde, eftter [eller effter, men det vanligaste är vad jag uppfattat det som att man skriver eftter – har inte det här diskuterats någonstans här på Anbytarforum?] 73 ¼ års lifstid”
 
Onödigt inlägg kanske detta, men texttydning är ett intressant kapitel. Det är inte alltid självklart vad som står – den som skrev kan ju också ha skrivit fel i hastigheten ibland. För dagsbruk föredrar jag själv att normera stavningen, då det annars kan bli alltför många tveksamheter i en text, och det är kanske inte det som är det allra mest väsentliga. Fast om det står han eller hon är ju onekligen rätt väsentligt, men här var det nog tvunget att se efter vad personen hette eller titta på andra delar av dödnotisen som inte var med i fotoklippet för att vara helt säker.
 
Man undrar för övrigt vad det var för sjuka hon, nej jag menar han, led av...
 
Henrik
 
(Meddelandet ändrat av Teofil 2012-07-17 00:07)
Henrik Mosén

2012-07-17, 00:13
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Till Åkes försvar så är det inte hans källhänvisning som är galen Den står tydligt i breadcrumb-raden under titeln, du läste nog bara Anbytarforums avkortade rubrik  Den kan vara lite förvillande.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2012-07-17 00:15)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2012-07-18, 00:27
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag tror jag får börja sätta mig vid datorn tidigare - jag klarar inte av de här sena timmarna längre...!  
 
Fast det har väl att göra med min allt mognare ålder... allt sånt där småttigt sorteras snabbt bort som oviktigt om jag inte har rätt glasögon på. Och att få sitta vid datorn och släktforska på dagtid, det var en tid som känns väldigt avlägsen, Koncentrationen känns inte alltid som om den är på topp när klockan börjar gå in i spöktimmen. Särskilt dålig känns koncentrationen efter att ha vaknat på tangentbordet - det brukade inte hända när jag var yngre.
 
Förlåt mig Åke, om jag helt felaktigt anklagade dig för en otydlig källhänvisning, den vara bara lite för liten för mig tydligen.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna