ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Veta C1:1 dödbok 1674, sid 173  (läst 1164 gånger)

2012-04-11, 00:06
läst 1164 gånger

Utloggad Ann-Mari Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2020-02-12, 22:25
    • Visa profil
    • www.annmarica.se
Jag gör visserligen framsteg i konsten att läsa församlingsböcker från 1600-talet, men här behöver jag hjälp!
 
Kyrkoherden/prosten Johannes Stenonis Olinus skriver 1674 att mellan den 15 och 16 Maij klockan en om natten blef min salig(?) hustru dödd.... osv. Hustrun hette Anna Hansdotter och hon begravdes den 16 Juni. Maken skriver mycket bla a om Fröjdefull Uppståndelse och att hennes lik(predikan?) utgått från Romarbrevet 8:18-19. Jag förstår knappt hälften av vad det står, men får en föreställning om en storslagen begravning!  
 
Veta C1:1 (1663-1703) bild 89/sid 173, notisen fortsätter med ett par rader även på nästa sida, bl a Min hustro ... ... i Testamente .... osv.  
 
Finns det någon vänlig själ som kan stilla min undran vad det egentligen står i dödboken? Och var det vanligt att det gick så lång tid mellan dödsfallet och begravningen? Kanske för att begravningen skulle organiseras och gästerna hinna till orten?
 
Anna Hansdotter hade någon koppling till biskop Enander. I Veta C1:3 bild 11/sid 15 (prästlängden) står under redogörelsen för maken J.S.Olinus  ... hans hustru Helena (fel - ska vara Anna!) Hansdotter war i ..?..skap med biskop Enander Vad står det?  
 
Mvh / Ann-Mari Carlsson

2012-04-11, 10:39
Svar #1

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
 
Om jag börjar bakifrån så står det i Veta CI:3 att ”hans hustru Helena Hansdotter war i skyldskap med biskop Enander”. Det betyder att de båda var besläktade, men av den antecningen kan man inte utläsa på vilket sätt de var släkt.
 
I Veta CI:1, pag 173 står det i dödsnotisen (som jag tolkat den):
 
Eodem Anno Ehmellan dhen 15 och 16 Maij klockan
ett om natten, blef min S./alig/ hustro dödh, S./alig/ hustro Anna
Hansdotter fordom kÿrkioherde hustro uthi Wetha och
Wijbÿ Församblingar. Och begrofz dhen 16 Junij Eiusdem
Annj uthi Wetha kÿrkiogårdh, dhess ålder 51 ½ åhr 8 wekor,
Gudh förläna henne een Frögdefull Upståndelse medh
alla (????) troonens barn. Hennes Liktapt hållen af
Reverendo Pråposito et Pastore D./ominus/ Magistro Davido Corÿlan-
dro in Normelösa utur Rom: 8 18.19. Tÿ Jagh håller
thet så före att thenna tÿdsens wedermöda, ähr icke Lika
imot dhen hemligheet, som på oss Wppenbaras skall.
 
(nästa sida)
 
Huus sermonen hållen oratorice af Reverendo Domino
Erico Andreae Rÿmonio Pråposito Et Pastore in Wÿchenstadh.
Efter dhen S./aliga/ Min hustru gaff Jagh I Testamente fÿra d/ale/r
till Wetha kÿrkio och fÿra till Wijbÿ kÿrkio.
 
Mvh/

2012-04-11, 11:06
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2020-02-12, 22:25
    • Visa profil
    • www.annmarica.se
Hej Hans!
 
Tusen tack för tolkningen, jag har slitit med texten en tid, t o m läst bibeln!
 
Jag har gissat att Anna Hansdotter på något sätt var släkt med biskop Enander. Satt på biblioteket igår och läste stiftets Herdaminne i hopp att hitta någon ledtråd. Biskopen hade en bror som var kyrkoherde, men han verkar inte ha varit far till Anna. Men biskopen kanske hade fler syskon? Eller så var dom släkt på annat sätt.  
 
Mvh / Ann-Mari

2012-04-11, 16:57
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6981
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:49
    • Visa profil
Anna Hansdotter var enligt Nils Rudelius (som dock också kallar henne Helena) kusin till biskop Samuel Enander och dotter till bonden Hans Jönsson i Rosendal, Linderås sn:

(s. 129, Nils Rudelii genealogiska samlingar, vol. B 8:1, Linköpings stiftsbibliotek)

2012-04-11, 19:54
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2020-02-12, 22:25
    • Visa profil
    • www.annmarica.se
Tack Bo, för uppgifterna om Anna Hansdotters härkomst. Du gav mig ytterligare en länk till makens antavla som går över hantverkssläkterna Bruzell(i) och Presser i Linköping, vidare till prästsläkterna Landström och Retzius. Anna Hansdotter och hennes make J S Olinus är den 10:e generationen och nu fick jag ytterligare två på tavlan. Nils Rudelii samlingar kände jag inte till förut, men efter lite letande fann jag dem digitaliserade på Linköping kommun/bibliotekets hemsida. Där fanns ju mycket spännande!
 
Mvh / Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av amc 2012-04-11 21:18)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna