ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trehörna dödbok 1840 (GID nr 397.8.46400)  (läst 362 gånger)

2004-11-24, 12:20
läst 362 gånger

Anna-Lotta Israelsson

Hej!  
Jag behöver hjälp med att läsa andra delen av en text i dödboken i Trehörna för året 1840. Det gäller en Daniel Jonsson som dog 5/2 1840.  
 
Texten hittas längst upp till vänster på uppslaget. Första delen som står på andra sidan tyder jag till följande: (Rätta mig gärna om det finns några fel)  
 
Föräldrarne: Fadren Bonden Jon Nilsson, Modren hustrun Carin Ja?nsdr uti Norrgården Skrufhult. Född d. 1 Juli 1763. Tjenade på åtskilliga Ställen, ingick han slutligen år 1790 26/12 ett Christeligt äktenskap med då varande Enkan Catharina Andersdr ifrån Torpet Kullen å Sverdsfalla ägor här i församlingen...
 
Nu behöver jag hjälp med resterande text!
GID nr 397.8.46400  
Trehörna C:4 sid. 368
 
Bästa hälsningar
Anna-Lotta

2004-11-24, 19:25
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Anna-Lotta,
 
här är ett förslag på fortsättningen:
 
församlingen, med hvilken han ägt 3ne Barn och Döttrar, af hvilka blott en Enda efterlefwa nu sina aflidna Föräldrar och är gift med Hemmansägaren Lars Carlsson uti Stubb.. i församlingen. Både Fadren och Gamla Modren tillflyttade till sina Barn ... på sin ålderdom att vårdas och skötas. År 1837 d. 23 Mars afled hans Gamla maka - och sedan har denne Gamle mannen lefwat af desse sine Barn orät ? och värdigt vårdad - I flere år plågad af en svår bröstsjuka, men tålig och stilla förnöjd med sitt tillstånd framlefde han i Gudsfruktan och fast Tro och förtröstan på sin Frälsares nåd och hjelp, samt i from ? väntan på sin sälla förlossningsstund, som inträffade d. 5 febr. och blef d. 16 Ejusdem i kyrkogården begrafven.
Bröstsjuka - 76 år 7 mån 5 dygn - Enkling
 
Allt är inte klart som du ser, en början
mvh Lennart

2004-11-24, 20:17
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Anna-Lotta,
ortsnamnet där mågen Lars Carlsson fanns ska vara Stubben, som står på två ställen i texten. Lars Carlsson uti Stubben och till sina Barn i Stubben på sin ålderdom. Se även anmärkning om Stubben överst i hfl AI:7 sid 24, gid 397.21.25100.
mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna