ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torpa, födelsebok, 1814, 396.21.17100  (läst 555 gånger)

2004-07-13, 20:44
läst 555 gånger

Janek Hellqvist

Någon som kan hjälpa en nybliven släktforskare med efternamnet på barnets fader? Det är min fffff och jag sitter lite fast, för jag kan inte tyda ut namnet och hittar inget passande i Torpa HFL från åren runt 1814.
 

 
Föräldr Petter J____son i Basarp och hustren Catrina Pettersdotter kan jag tyda ut, men jag kan inte läsa pappans efternamn. Jakobsson eller Johansson passar inte in eftersom det inte finns några tecken som påminner om K, B eller H, och Jansson verkar inte heller stämma...
 
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
 
(Första inlägget här på Anbytarforum förresten, hej hej.)

2004-07-13, 22:02
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hejsan Janek,
 
det står Jaensson, lite luriget, Jaen är en vanlig kortform för Johan.
 
Lycka till med forskningen och forumet!
mvh Lennart

2004-07-13, 22:16
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det står Petter Jaensson. Jan, Jaen är en förkortning av Johan och du hittar familjen i Basarp där han just står noterad som Petter Johansson, sid 223 i HFL AI:4.
Hälsn
Bege

2004-07-13, 22:19
Svar #3

Janek Hellqvist

Aha, då förstår jag. Tack så mkt!!
 
Jag kan passa på att ställa en relaterad fråga... I HFL står det ofta nånting i stil med ibon eller ibm (med gement i) eller nåt sånt i kolumnen för födelsesocken, och det är uppenbarligen inget egennamn. Vad betyder det? Att personen är född i samma by/församling som HFL?

2004-07-13, 22:30
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ibm eller ibidem betyder då att personen är född på samma ställe som den närmast föregående i kolumnen.

2004-07-13, 22:37
Svar #5

Janek Hellqvist

Det ante mig att det var latin... Tack!
 
Petter Johansson i Basarp hade jag hittat förut, men jag var inte säker på att det var rätt person eftersom efternamnet inte stämde med födelseboken. Nu kan jag dock koppla ihop far och son - tack ska ni ha båda två!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna