ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Håsjökometen,skidåkare  (läst 1643 gånger)

2003-11-18, 19:57
läst 1643 gånger

Lennart Hjerpe

[size=0]Vet någon något om Alfred Dahlqvists bakgrund Skidåkaren från Håjsö som bl.a. blev Svensk Mästare på 40-talet, han var brandman i Östersund. Jag tror inte att han var släkt med mej, visserligen har jag Dahlqvistar i släkten, men man vet aldrig. Den största anledningen till mitt intresse för honom är att han var min idol när jag själv tävlade på skidor i början av 60-talet. Jag till och med brevväxlade med honom och har ett foto med autograf i en låda. Men så gick åren och allt glömdes tills nu, när jag undrar vem var han egentligen? Var han genuin Jämte?
Hade han barn? Frågorna är många!
Mvh L Hjerpe-Norgren[/size]

2003-11-18, 23:47
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det står lite om honom här.. (Har ej läst igenom texten.) Levde 1914-1983 varför vi kan luska fram honom på CD'n Sveriges dödbok för exaktare persondata:
 
19140531-8211
Dahlkvist, Alfred
Prästg 6 g
831 31  Östersund
Död 21/10 1983.
Kyrkobokförd (1967) i Östersund, Östersunds kn, Jämtlands län. Mantalsskriven (1967) på samma ort.
Född 31/5 1914 i Håsjö (Jämtlands län).
Gift man (22/9 1946).
--------------
Födelseförsamling i källan:
HÅSJÖ (Jämtlands län)
Källor:
SPAR 90, RTB 83

 
Född i Håsjö alltså..
 
 
Han verkar vara känd nog för att platsa under Kändisar: Idrott/Sport - men det kan vi ju fixa till senare.

2003-11-19, 00:08
Svar #2

Utloggad Tomas Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 17:56
    • Visa profil
Alfreds far var från Stigsjö (Y). På mödernet kom släkten främst från Håsjö och Hällesjö.
 
Mvh
Tomas Sahlin

2004-02-04, 12:44
Svar #3

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Lennart Hjerpe!
 
Mitt namn är Martin Bergman och jag har i min ägo en bok skriven av Alfred Dahlqvist. Boktiteln är Karusellen går och är utgiven av LT:s förlag i Stockholm 1949. Jan-Erik Garland (Ritola) finns också med i boken med illustrationer. Du kanske kan fråga vid något bibliotek om boken finns tillgänglig. Varför har jag då boken i min ägo. Min styvfar Alexander Fröberg (Västanede, Håsjö)och Alfred hade samma stora intresse nämligen skidåkning.
 
Lycka till i din efterforskning
Martin

2004-05-26, 19:45
Svar #4

Agneta Dahlkvist

Jag heter Agneta Dahlkvist och är dotter till Alfred Håsjökometen Dahlqvist
 
Håsjökometen tillhör på mödernet den stora  
Gulliksläkten och det finns en hel bok om denna släkt. Jag tror att boken heter Hällesjösläkten.
Så på mödernet var han en genuin östjämte men på hans far härstammade från Stigsjö i Ångermanland.
Ska du söka efter släkten i Ångermanland, sök på stavningen Dahlkvist. Så stavade min farfar sitt namn från början och det är den stavningen jag återtagit.
Hälsningar Agneta Dahlkvist, Östersund

2004-11-29, 14:52
Svar #5

Kalle Hansson

Jag har hört berättas av bonden John-Erik Johansson i Höglund ; Stuguns församling att han på sina ägor har rester efter ett gammalt torpställe som kallas Gulliks där Gulliksläkten skall ha sitt ursprung.

2004-11-29, 14:52
Svar #6

Kalle Hansson

Jag har hört berättas av bonden John-Erik Johansson i Höglund ; Stuguns församling att han på sina ägor har rester efter ett gammalt torpställe som kallas Gulliks där Gulliksläkten skall ha sitt ursprung.

2005-08-11, 11:54
Svar #7

Bertil Edbladh

Hejsan alla Gullikar
Vill bara tala om att Vi har köpt stället i Fanbyn Stöde där Gullik föddes 1645, har även funnit vilka ytor som omfattades av Högen gården han föddes på.
Hör gärna av Er till mig:
Bertil Edbladh
Fridhemsgatan 67 A
854 62 Sundsvall
Tel: 060 - 12 25 84
Mobtel: 070-318 03 98
Epost: bertil.edbladh@kristdemokraterna.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna