ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp födelsebok  (läst 684 gånger)

2015-04-16, 22:21
läst 684 gånger

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Hej!
 
Det gäller en Selma Alina född 1877 den 1 august.Modren Sofia var gift med Jarl Josef Carlsson men han är inte angedd som fadern, utan en Gustaf Adolf Nilsson i ??. Det står lite mer saker där som jag inte kan utläsa men tänkte att någon kunde förbarma sig Vad gäller faddrar ser jag inget av bokstäverna och ej heller kolumnen efter.Skönberga C:5 (1872-1882) Bild 60 / sid 111 (AID: v40634.b60.s111, NAD: SE/VALA/00340) 1880 är Sofias make Karl Josef skriven på socknen i Skönberga och verkar ha draget sin kos.  
 
Vänligen Guje Lindström

2015-04-17, 09:53
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Guje!
 
Anteckningen om föräldrarna lyder såhär:
»Barnfadren icke angifven.
Hustrun Anna Sofia Löf-
gren, hvars man Carl Joseph
Carlsson, d 18/8 1870 uttog flytt-
nings attest till Säby med hustrun.
(Barnfadren, fastän icke upptagen
på Kyrkoherden Wiedes dopsedel)
uppgifves vara drängen Gustaf
Adolf Nilsson i Bresätter)»
Dopvittnen har först angetts vara »Kyrkovärden Larsson och kyrkoväktaren Rockström», men detta har sedan strukits över och ändrats till »Daglönaren August Andersson och dess hustru Wilhelmina Jonsson, drängen Carl Augustsson i Dunderhof, under Bolltorp, och pigan Anna Charlotta Andersson i Bresätter». I sista kolumnen står »12/8 1877 afsändes dopattest till Säby».
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-04-17, 13:11
Svar #2

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Hej Marcus,
 
Tack för hjälpen.
Den här familjen har jag letat efter i Säby men inte hittat. Kollat i Säby socken men nu kan jag ju titta i födelseboken kanske för Säby eftersom dopattesten är skickad dit. Paret separerade senare enl Linköpings domkapitel och mannen fick straffarbete efter 3 dje resans stöld.
 
Vänligen Guje

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna