ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hej jag söker släktingar till skåp/kyrkomålaren  (läst 793 gånger)

2005-03-10, 16:12
läst 793 gånger

Anna Norén

Anders Berglin från Hackås??? ev född i Offerdal, jag söker även en regementsskomakare Oskar Berg i österssund han skall ha varit där 1908 1909. Detta är troligt vis fadern till min Morfar därför vet jag inget om hans födelseort eller år.

2005-03-11, 09:23
Svar #1

Utloggad Elvi Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 496
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 21:09
    • Visa profil
Anna,
på CD-skivan Sveriges befolkning 1890 finns en familj som kanske stämmer, vad hette din morfar?
Skylnäs, Revsund (Jämtlands län, Jämtland):
Far: Andersson Berglin, Anders 1852
Mor: Jönsdotter, Sigrid född 1864  
Barn: Helge 1886
Barn: Edla 1890
 
Post 4610191
Andersson Berglin, Anders
Jordarbetare
f. 1852 i Hackås (Jämtlands län, Jämtland)
Måg: Gift man, far i familjen
Födelseort i källan: Hackås,Jemtl.l.
 
Post 4610192
Jönsdotter, Sigrid
f. 1864 i Revsund (Jämtlands län, Jämtland)
h. Gift kvinna, mor i familjen
Födelseort i källan: Refsund
 
Post 4610194
Helge
f. 1886 i Revsund (Jämtlands län, Jämtland)
s. Pojke, barn i familjen
Födelseort i källan: Refsund
 
Post 4610193
Edla
f. 1890 i Revsund (Jämtlands län, Jämtland)
d. Flicka, barn i familjen
Födelseort i källan: Refsund
 
med vänliga hälsningar, Elvi Sandberg

2005-03-11, 09:47
Svar #2

Utloggad Elvi Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 496
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 21:09
    • Visa profil
Anna,
har du sett det här häftet:
Maj Nodermann-Hedqvist
ANDERS BERGLIN - En jämtländsk rokokomålare
Heimbygdas förlag. U.å. 22 s. Illustr. Särtryck ur Kyrkokonstnärer i Jämtland och Härjedalen 4.  
 
det finns till salu för 50 kr på antikvariat
http://www.liljewalchbooks.com/Content.asp?intKatId=185&strKat=konstmonografier/
 
Jag vet inte om det innehåller några personuppgifter. Var det skomakaren eller Berglin som kanske är din morfars far?
vänliga hälsningar, Elvi Sandberg

2005-03-11, 09:55
Svar #3

Anna Norén

anders berglin är släkt på min mormors sida, vet inte hur många barna han hade så det är mkt möjligt att de personer som nämts är även de avkommor. Min mormors mor hette som flicka Anna Maria Berglin gift sandström. Häftet har jag nånstans. Min mormors syster fuskade lite i släkten därför känner jag till Anders Berglin och släkten rakt ner till min mor men inte sidogrenarna.  
 
Oscar Berg är min Morfars högst sannolikt okände fader därav hade det varit intressant och kolla upp det närmre Morfar är född mars 1909 och därför borde Oskar berg funnits i Östersund under 1908.  
Tackar för all hjälp  
/Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna