ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gärdin, per, ,offerdal  (läst 1467 gånger)

2000-01-13, 13:35
läst 1467 gånger

Linda Ståhl

Är det någon som känner till denna Per Gärdin f ca 1790 han var bla soldat i finska kriget gift med Karin Eriksdotter från Backen. Jag hittar honom inte någonstans.,vore tacksam för lite hjälp.
MVH
Linda

2000-01-14, 20:44
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Per Gerdin uppges enligt hfl. vara född 1792 11/5 (Offerdal AI:7 s. 231). Fastän han enligt mönsterrullorna anges vara jämtlänning, finns han inte upptagen i någon födelsebok där.
Han står som son till Anders Erling och hh Brita Håkansdotter i Ytterån, Näskott (Näskott AI:3 s. 117). Detta par gifte sig emellertid enligt samma källa först 1801. Per kan ju trots det vara son till båda, men sannolikheten är lika stor att han bara var son till endera. Varifrån Erling med hustru inflyttat känner jag inte till, däremot att Brita H. (1747-1819) var infödd.

2000-01-15, 12:37
Svar #2

Malin Appelquist

Jag tror att Per Gerdin var inflyttad från Södermanland.
MVH
Malin

2000-02-03, 00:16
Svar #3

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej Linda!
 
Igår skrev jag ett låååångt inlägg till dig angående Per Gerdin men när jag nästan var klar så gick strömmen här hemma och allt försvann. Gör ett nytt försök idag och hoppas det går bättre.  
 
Uppgifterna är hämtade ur boken Bergverk i Jämtlands län av Magnus Hedberg (1992). Sammanhanget kanske verkar lite konstigt ibland men jag kan ju inte citera massor av sidor. Verkar det intressant kan du ju däremot låna boken själv.
 
Hoppas det kan vara några nyheter.
 
Mvh
Jill
 
Bly i Olden! (1826) s. 128-129
I slutet av juli kom notarie Zachrisson till Östersund. På Lördagen reste man till Offerdal och stannade där under Söndagen för att träffa allmogen vid kyrkan. Den 30 juli for sällskapet till Ytterolden. Utrustning hade samlats vid Offerdals prästgård. Därifrån avreste man den 31 juli med åtta hästar via Änge till Önet och Rännön. Två roddare hjälpte dem över sjön varefter de fortsatte till Ytterolden. För visst arbete anlitades även bonden Frank. Den 5 augusti anslöt kapten E Meijer och magister Anders Byström vid Rännön för att övervara Zachrissons förrättning tillsammans med bl a Boy och von Törne. Härifrån begav man sig med fem hästar till Overdalens gruva. Wasell engagerade i 14 dagar fältjägarna Gerdin och Dahström. Dessutom ågick åtta dagsverken till att pumpa gruvan
 
s. 142
 I februari 1827 inträffade en olycka då Per Gerdin från Höla skadades. Han skjutsades till Offerdals prästgård där magister Byström gav vård och medicin. Denne utkvitterade den 11 mars ersättning för läkemedel och skötsel. Gerdin tillfrisknade och fortsatte arbetet vid blyverket till sommaren.
 
s. 179
 Sparrman hade vid besöket i Olden också skrivit kontrakt med Per gerdin om en dammbyggnad i övre Olden. Gerdin åtog sig att för 45 rdr rgr utföra arbetet till i oktober.
 I Juni 1846 hade Reimer planerat att inspektera gruvorna. Sparrman menade att våren var sen och att det kanske blev svårt att besiktiga dem. Han vidtog emellertid vissa åtgärder för att förbereda besöket. Han beordrade Nils Hall och Per gerdin att genast starta pumparna vid den nedre gruvan vid Ytterolden
 
Notering: Ferm P, Estensson A, Per Gärdin, C A Sparrman m fl ansökte redan 1844 att få anlägga olika nybyggen i Oldfjällstrakten. Östersunds Landsarkiv, Jämtlands läns landskontor, AIIIa: 11, 31/1, 12/8, 13/8 och 28/8 1844.
Per Gerdin var arbetare vid Ytteroldens blyverk, Bredbyn och Höla.

2000-07-08, 12:53
Svar #4

Linda Ståhl

Hej
Jag har lånat boken och där fanns en del intressanta upplysningar, men jag vet fortfarande inte varifrån han kommer. Är det någon annan som vet det så vore jag tacksam för hjälp?
Med vänlig hälsning
Linda

2001-06-20, 20:17
Svar #5

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Linda,
jag har inte noterat denna fråga tidgare, dessutom fick jag först idag informationen om att Per var son till (min) Anders Erling.
 
Enligt okontrollerade uppgifter ska Per tillsammans med sina fyra samsyskon vara född i Sörfors, Attmar (Medelpad) och utflyttad till Näskott före 1802 där fadern gifte sig för 3:e ggn (1802-09-12) med ovannämnda Brita Håkansdotter.
Pers moder ska enligt okontrollerad källa vara Brita Kristina Ramstedt i Attmar.
 
Fadern Anders Erling däremot har jag lite bättre kunskap om. Han är född 1743-11-17 i Engelsberg, Västervåla (Västmanland) och gifte sig 1:a ggn, troligen i Ore 1765 med mästersmedsdottern Margareta Johansdotter Lång (1743-1785 ca) med vilken han hade nio barn födda på Fredshammars bruk i Orsa (Dalarna). 1785 antecknas han som utflyttad till Furudals bruk, Ore (Dalarna) och från 1786 ska han alltså finnas i Attmar.
 
Anders var son till mästersvenen vid Furudals bruk, Ore Hans Hansson Erling, född 1699-1705 (uppgiften varierar) i Skinnskatteberg (Ore F:2) (Västmanland) och död i Sandelsfors, Ore 1776-07-22 (Ore F:2) och hans hustru Margareta Persdotter, född 1702. Parets äldste son Adam är född i oktober 1729 i Malma socken (Västmanland) varifrån familjen flyttade till Västervåla 1742, sedan vidare 1749 till Siljansfors bruk i Mora (Dalarna) för att slutligen hamna i Ore 1753. Ytterligare fyra kända syskon finns till Anders.

2005-08-25, 09:24
Svar #6

Kalle Gärdin

Hej!
Jag har en Per Nilsson-Gärdin ingift i min släkt och den som gav oss namnet Gärdin.
Denne Per var född i Mattmar 1786-04-18 och soldat för Gärdsta, Hallen. Dog i Höla, Hallen i dec 1854. Gift 1815 med änkan Anna Matsdotter.
Hennes söner (mina släktingar) antog sedan hans efternamn och vi har det fortfarande.

2005-08-25, 22:18
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Bonden Per Nilsson Gärdin i Höla, Hallen, var född 18/4 1786 i Marby (se Marby C:1 s. 37). Förser man alla uppgifter, åtminstone i sitt eget material med källhänvisningar, kan man reducera lapsusar av denna art högst betydligt.

2005-08-30, 09:38
Svar #8

Kalle Gärdin

Tack Karl Göran Eriksson.
Hade inte rotat fram dom uppgifterna själv utan fått dom av annan. Får kolla bättre i fortsättningen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna