ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rystad AI:5 s. 162  (läst 862 gånger)

2011-08-18, 08:40
läst 862 gånger

Utloggad Per-Olov Gunnar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:26
    • Visa profil

Jag söker med ljus och lykta efter en Anders Gran som uppgavs vara far till oäkta barnet Johan Andersson (sedemera Johan Gunnar).
Detta är ett av spåren, och i en notering står något i stil med Bortgått för sjukl. föräldr.? .... .... .... och nu uplagd ...
Någon vänlig själ som kan tyda hela meningen? Och likaså vad som står i rutan Utflyttad. Jag kan inte hitta honom efter det här, så jag är lite nyfiken på var han tog vägen.
Ett alternativ är väl att ta sig till ett arkiv och försöka hitta domboken, och där få mer uppgifter om vilken Anders Gran som var far till Johan Gunnar. Men just nu är tiden lite knapp och jag har dessutom ingen erfarenhet av den typen av forskning.
 
(Meddelandet ändrat av PoG 2011-08-18 11:00)

2011-08-18, 13:53
Svar #1

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Per-Olov.
Utflyttad till Malma ägor, sida 119 i samma volym. Därifrån till s. 61 (Fröstad), Anders följer inte med.
Mvh Siv

2011-08-18, 16:06
Svar #2

Utloggad Per-Olov Gunnar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:26
    • Visa profil
Siv, Tack för svar. Men jag är inte riktig med på vad Du menar. Fadern Nils och övriga flyttade till Malma, där har jag återfunnit dem sedan tidigare. Dock saknas Anders redan där efter vad jag kan se. Och det är ju Anders jag vill få fatt på...

2011-08-18, 19:14
Svar #3

Lotta Nordin

Hej Per-Olov,
det står:
Bortgådt för Juhl förl[idet] år
ifrån föräldrarna och nu uptagen i B-?-torp  
vid(?) MalmKöping.
 
Var uppgavs att Johan Andersson Gunnars far hette Anders Gran?
Johan Vilhelm Andersson född 1858-11-24 i Norrköping, som senare blir livgrenadjär Gunnar i Vreta Kloster - är det honom du menar?
 
Mvh//
Lotta

2011-08-18, 21:16
Svar #4

Utloggad Per-Olov Gunnar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:26
    • Visa profil
Hej Lotta, och tack för tolkningen!
Min farfars farfar var Johan Andersson, senare Gunnar som knekt, född 1832-03-07 i Gistad. Han blev antagen som knekt 1856-07-18, och flyttade då till Lilla Greby i Askeby Socken. 1861 flyttade han till Gunnarstorp, Spolstad i Gårdeby (kanske i samband med att han blev Korpral). 1870 blev han vådaskjuten till döds under en manöver i Karlsborg.
I AD Gistad Födelselängd C:4 sid. 11 framgår att han var oäkta, och att fadern uppgavs som Anders Gran tjänande som dräng i Aspa, Kimstad Socken, vilken undergått kyrkoplikt. Jag tolkar det som att han antingen tagit på sig eller i alla fall tilldömts faderskapet. Modern var Anna Lisa Johansdotter, f. 1805.
Jag har hittat en Anders Gran (Döpt Andreas Olofsson), också soldatknekt, född 1793-06-19 i Norrköpings Borg, men jag får känslan av att något inte stämmer mtp. hans levnadsbana. Vid den tiden verkade han fortfarande vara knekt, och jag har återfunnit honom i rullorna för Östgöra Regemente, där finns inga noteringar om någon tingsdom eller annat.
Det är därför jag är intresserad av att hitta någon annan Anders Gran, för att hitta och verifiera rätt fader.
 
Jag undrar också om det inte står Karstorp ovanför Malm?Köping, denna plats finns i Rystad Socken (under Malma), men jag hittar ingen Anders Gran/Nilsson där.
 
Mvh
/P-O.
 
(Meddelandet ändrat av PoG 2011-08-18 21:29)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna