ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rinna, AI:1, p.89  (läst 938 gånger)

2002-09-19, 20:16
läst 938 gånger

Per Eriksson

Hej,
nu är det dags igen. Nedanstående bild är ett klipp från Rinna AI:1 p.89/ GID: 356.1.42700
Min undran är alltså vilka tre orter som pilarna pekar på. Jag tror att den övre vid den nedre pilen är samma som vid den övre pilen. Men mottar förståss all förslag.
 

 
Tack på förhand
Per

2002-09-19, 20:53
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Sist står det Väderstad åtminstone.. -Den första är Jonsberg och tvåan bör nog vara samma sak som du säger.. (Bägge socknar i Östergötland)
Mvh/Peter

2002-09-19, 21:06
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det behöver inte vara en annan församling som personerna flyttar till, utan bara en annan gård i Rinna.  
 
Jonsberg är väldigt långt från Rinna, så jag skulle hellre föreslå Stortorp, som finns i Rinna enligt Svenska ortnamn, särskilt som jag tycker att namnet börjar med S och slutar med -torp.

2002-09-20, 08:25
Svar #3

Per Eriksson

Tack för hjälpen. Mina egna funderingar efter dessa förslag är:
1. Väderstad kan nog vara riktigt, jag kollar det under helgen. Om det nu finns flyttlängder för tiden.
2. att det skulle vara ett p och inte ett g verkar inte troligt. Jag har jämfört handstilen med andra ortnamn i samma hfl och det är nog ganska säkert ett g. Det stora problemet är att klura ut vad ortnamnet börjar med....
 
Tar gärna emot fler förslag
//Per

2002-09-20, 09:51
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Elisabeth har nog alldeles rätt i sitt påpekande.. Ett 'g' skriver dom ju med vanlig vänsterkrok; jämför Rikkelhag t.ex..
Nu när jag konsulterade Svenska ortnamn och ser vilka platser som finns i Rinna socken så tror jag att det första kan vara Stortorp (som Elisabeth sade), men det sista kan vara Stenstorp istället.. (-tycker det finns ett 's' före t:et)
 
(För att krångla till det ordentligt så finns det förstås även ett Perstorp i Rinna socken; det första namnet här skulle kanske kunna börja med ett 'P' - men då fattas å andra sidan s:et, så det håller nog inte riktigt..)
Mvh/Peter

2002-09-20, 12:14
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Per!
 
Elisabeth har med all säkerhet rätt när det gäller att det står Stortorp (åtminstone den nedre).
Där står om Måns Jönsson att han är född i Stortorp och kommer från Stortorp 1790.
På sidan 87 (GID 356.1.42500) finns Stortorp och Måns, son till Jöns Andersson. Måns flyttar till Höghult 1790.  
 
Mvh//
Lotta

2002-09-20, 12:16
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Och när jag tittar närmare efter, så är den övre Jöns Andersson, alltså Måns far, så där står också Stortorp.
 
Mvh//
Lotta

2002-09-21, 15:41
Svar #7

Per Eriksson

Tack för all hjälp. Det är väl då mest troligt att det ska vara Stortorp, alltså inget g. Det stämmer dessutom med hfl och födda, så nu har jag säkerställt min fm ff mm ff & min fm ff mm fm. I alla fall till en någorlunda acceptabel nivå.
 
Mvh
Per

2004-03-09, 19:51
Svar #8

Gunnar Axell

Hej,
Min farmors mor hette Wilhelmina Andersdotter och var född 19/7 1838 i Skogalund Rinna. Hennes föräldrar var torparen Anders Svensson, född 9/12 1805 i Lundby Väderstad, död i Rinna 20/8 1843. Modern var Carin Svensdotter, född 14/7 1794 i Rinna. De gifte sig i Rinna 19/5 1829 och fick 5 barn: Sven Adolf, Greta Lotta, Carl Christoffer, Wilhelmina och Emilie.
Wilhelmina fick ett oäkta barn 21/4 1861 i Rinna - fader okänd. Hon flyttade senare till Drothem förs. i Söderköping där hon gifte sig.
 
Finns det någon som känner till något om dessa personer - förfäder eller efterlevande, är jag tacksam att få veta det.
Hälsn.
Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna